Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem  (läst 1384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pholm07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« skrivet: 19 december 2022, 12:06:12 »
I november hade vi -10 grader ute och vi fick varning 'lågt flöde till pump' och därefter följde ett antal avfrostningsproblem. Installatören var och rengjorde filtret som var lite smutsigt. Efter omstart gick aldrig avfrostningen igenom som Lyckad. Till slut blev jag ombedd att gå ut vid midnatt och avisa med hett vatten. Sedan gick avfrostningen OK framöver till 12 december när vi hade kallt igen. Började med 'Lågt flöde...' och sedan många avfrostningsproblem. Den 16 december när jag varken fått tag på installatör eller Nibe (som vägrar prata med mig trots ett år gammal anläggning!), så startade jag om, utetemperatur -10. Till min stora förvåning så startade avfrostningen och gick perfekt natten igenom ( -16 grader ute) och går fortfarande klockrent.
Ingen har hört av sig och här stÃ¥r jag med en ett Ã¥r gammal anläggning, som kanske fungerar när det blir kallt igen. Varningen frÃ¥n 12 december för 'LÃ¥gt flöde ' ligger kvar i uplinks Inkorg, den gÃ¥r ej att cleara. Jag hävdar Nibe har problem med softvaran.... jag har senaste 2.15.9 installerad. Grannen har CTC och den verkar gÃ¥ som det är tänkt.  :'(

Utloggad Jonas.Munding

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #1 skrivet: 19 december 2022, 17:46:57 »
Jag har en identisk anläggning, installerad oktober 2021.
Första köldknäppen (kring 1/12 -21) fick jag först flödeslarm och därefter larm om avfrostningsfel. Installatören kom ut, rengjorde filter som inte var smutsiga och slog av säkring till anläggningen och på igen. Därefter gick det felfritt hela vintern.
Historien upprepade sig helt identiskt vid första köldknäppen nu ganska exakt ett år efter förra gången. Samma åtgärd gjordes, sen dess har den gått felfritt. Nibe har inga bra svar att ge verkar det som.

Mvh Jonas

Utloggad pholm07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #2 skrivet: 19 december 2022, 19:02:31 »
Tack för infon, då är det bara att hoppas anläggningen fungerar över vintern.
Mvh
Peter

Utloggad oscarHa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #3 skrivet: 22 december 2022, 13:35:16 »
Jag har en VVM S320 + S2125-12, Version: 2.15.9
Som också har larmat på lågt flöde och avfrostningsproblem. Vid första köldknäppen ca -10, så fanns det en del guck i filtret. Men vid andra köldknäppen (ca -12) så fanns det bara lite grus, som inte borde påverka flödet nämmnvärt. Utedelen stängde iallafall av sig pga flera misslyckade avfrostningar. Den gick sedan över till elpatron. Men problemet var att då larmade den på maxtemp ut ifrån elpatron, vilket gjorde att hela enheten stängdes ner.
Enligt logen sÃ¥ cirkulerade fortfarande vatten ut till enheten med 5 l/min. Men trots det sÃ¥ sjönk temperaturen i rörledningen till utedelen ner under 5grader, trots att vattnet i innedelen höll ca 20grader (rumstemperatur 18 C). Jag misstänker att trots att mätaren visat 5 l/min, sÃ¥ kanske det inte cirkulerade nÃ¥got vatten ut till utedelen.   

Utloggad Svetsministern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #4 skrivet: 22 december 2022, 15:03:01 »
Vi verkar vara väldigt många som haft de här problemen. Sett inlägg på flera olika forum. Nibe verkar helt enkelt ha en dålig konstruktion och/eller mjukvara. I mitt fall löste det sig genom att installera en Nibe UKV100 arbetstank med separat cirkulationspump: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78785.msg810299#msg810299

Över lag är jag inte särskilt imponerad över Nibes produkter. Finns stora brister i allt från dokumentation till mekanik men framför allt i mjukvaran. Nu snurrar den visserligen på som den skall, men det är alltid ett litet helvete att starta upp den efter att ha gjort något. Trots att systemet är ordentligt uppfyllt och avluftat står den där och gurglar och det skavalar i rören internt i VVM S320. Stannar några gånger p.g.a. "torrkörning" innan den kommer igång. Så något tokigt är det i den interna konstruktionen. Jag litar inte en sekund på deras flödesmätning och styrning av cirkulationspumpar, men orkar varken riva isär den för att se om det går att förbättra konstruktionen, eller för den del att montera egna flödesmätare utanför för att kunna få tillförlitlig information om vad som händer.

Så här i backspegeln borde jag köpt ett annat märke, och jag har slutat att rekommendera både Nibe och Contura till vänner och bekanta. Det är helt enkelt för mycket som är skit med dem.
« Senast ändrad: 22 december 2022, 15:11:45 av Svetsministern »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #5 skrivet: 22 december 2022, 15:41:42 »
Min gamla 2025 krånglar aldrig, men den har nog inte lika många finesser som de nya luftvattenmaskinerna.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Tuzzbro

  • Gäst
Tuzzbro
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #6 skrivet: 27 december 2022, 00:57:29 »
När avfrostning på F2120 går igång ska du ha ett flöde på cirka 21 L/m annars orkar den inte avfrosta.
 
Dimensionen från inne del till ute del bör vara minst 28mm koppar rör och mer om ute delen står ett par meter bort

Utloggad Jonas.Munding

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #7 skrivet: 27 december 2022, 14:16:56 »
Jag tror att min är kopplad med 22mm rör vilket säkerligen är ett sämre alternativ än 28mm.
Det förklarar ju dock inte att larmet bara kommer vid de tillfällen då utetemperaturen sjunkit från några plus till några minus (om temperaturen sedan stannar på minus fungerar pumpen som den ska vintern lång). Märkligt är ju också att larm om lågt flöde och avfrostningsproblem avhjälps med att flippa ner säkringarna och upp igen, då avfrostar den som den ska och larmar inte.
Men jag kan inget om sÃ¥nt här, är bara konsument  :)

Utloggad flukeobsidian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #8 skrivet: 28 december 2022, 09:04:30 »
Medan min pålitliga 2025 aldrig har svikit mig, misstänker jag att den saknar de moderna luft-vattenmaskinernas skickliga touch.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2120-12 + VVMS 320 Avfrostningsproblem
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2023, 14:24:11 »
Uppgradera mjukvaran, de blev ramaskri när de två år sedan, började varna för låga flöden etc. De släppte sedan en ny mjukvara och nu larmar den inte för det.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!