Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation Husqvarna Reginair FTX  (läst 8275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NNillan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Ventilation Husqvarna Reginair FTX
« skrivet: 27 juli 2011, 08:16:08 »
Jag bor i ett hus från -83 med ett ventilationssystemet Husqvarna Reginair FTX, för ett tag sen började systemet låta högt, det är som ett tjutande ljud som låter både inomhus men även högt utomhus. Någon som vet vad som kan ha hänt?, ljudet från ventilationen är genomtränganda och väldigt jobbigt att lyssna på. Jag vågar inte stänga av systemet men klarar inte av det tjutande ljudet. /NNillan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventilation Husqvarna Reginair FTX
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2011, 08:28:35 »
Vart ifrån kommer ljudet? Är det för högt ställd fläkt och strypta luftdon så kan det göra att luften 'viner'. Det kan även vara nåt mekaniskt, t ex en rem mellan motor och FTX som slirar. Jag vet inte hur dom där är konstruerade exakt, men nån annan har säkert nån bättre uppfattning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad NNillan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation Husqvarna Reginair FTX
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2011, 08:43:44 »
Det låter mer mekaniskt, som ett "vågande" ljud. Har varit upp på vinden och på taket för att kolla så inte en fågel/djur fastnat men kan inte se något. Om det är en rem eller fläkt som gått sönder, är det något man då reparerar eller är "systemet" för gamalt?./NNillan

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation Husqvarna Reginair FTX
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2011, 10:22:56 »
Tror inte det är en rem som slirar, tror det sitter en fast värmeväxlare i ditt aggregat. Skulle tro att det är ett lager i en av fläktmotorerna som behöver översyn. I vårat hus satt ett bachoaggregat från samma år och till det var det väldigt svårt att få tag på reservdelar men det gick att byta lagren om motorn var hel i övrigt.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

sören snygg

  • Gäst
sören snygg
SV: Ventilation Husqvarna Reginair FTX
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2013, 11:19:52 »
svar till Nillan.
Det är det självsmörjande lagret i fläktmotorn som är utslitet och behöver bytas.Antagligen motorn som sitter till höger i aggregatet,demontera motorn 3st skruv tror jag med philipsspår,lämna motorn till en firma som kan byta lagret,jag har gjort det 2ggr med lyckat resultat.Lycka till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!