Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 mars 2019, 12:29:47 »

Naturligtvis  tummenupp
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 mars 2019, 21:11:39 »

Jag tycker att akrylat bensin funkat bättre i maskiner som inte körs så ofta kör det i alla små motorer där inte kostnaden är nått problem. Har en 4T Yamaha båtmotor en 4 hk där det körs max nån liter bensin per år och inte riktigt varje år heller den fick jag tidigare rengöra förgasaren varje gång man skulle ha den men sen jag började med akrylat bara funkar det.

Menar du inte alkylatbensin?  Akrylat är något som har med färger, limmer och tätningsmassor att göra.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 mars 2019, 18:41:04 »

huuura huuura

Känslan man får när man lyckas!!
Slangen var inte på. Nu är det livat i byn!!

Gick nog att blåsa nu med men det gick mycket tyngre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 mars 2019, 18:16:08 »

Borde inte gå att blåsa i den men har för dålig koll för att vara säker.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 mars 2019, 18:13:45 »

Du har ju troligtvis även en slang som går till vevhuset och som driver bensinpumpen via pulser. Min far lämnade in sin vedsåg på en firma dom konstaterade att vevhuset var spräckt och skulle bli för dyrt att laga. Jag tog hem sågen och hittade en spricka i slangen byte den till ny original slang för 79 kr (har jag för mig) sågen går hyffsat fortfarande och det här var nått år sen vet inte om dom trycksatte vevhuset på firman och konstaterade läckage eller hur dom ställde diagnosen.
Skall det gå att blåsa i slangen/hålet? Nu går det hur lätt som helst!
Undrar om slangen kom av på undersidan då jag monterade tillbaka handtaget, då det var trångt att få på den då slangen var så kort.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 mars 2019, 18:09:17 »

Du har ju troligtvis även en slang som går till vevhuset och som driver bensinpumpen via pulser. Min far lämnade in sin vedsåg på en firma dom konstaterade att vevhuset var spräckt och skulle bli för dyrt att laga. Jag tog hem sågen och hittade en spricka i slangen byte den till ny original slang för 79 kr (har jag för mig) sågen går hyffsat fortfarande och det här var nått år sen vet inte om dom trycksatte vevhuset på firman och konstaterade läckage eller hur dom ställde diagnosen.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 mars 2019, 17:58:29 »

På små motorsågsförgasare med inbyggd tryckstyrd bränslepump så är ett vanligt problem att det har kommit in fukt i utrymmet utanför membranet, så att returfjädern rostar sönder. Det brukar finnas ett litet lufthål i ett hörn av plåtlocket, och naturligtvis kan även annat än luft ta sig in där.
Menar du hålet på undersidan av förgasaren? Det gick en slang på undersidan av "handtaget" som gick upp under förgasaren genom ett litet hål. Jag har ingen aning om vart denna slang gick in i sågen eller vad den har för uppgift? Spillrör?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 mars 2019, 11:36:21 »

Jag tycker att akrylat bensin funkat bättre i maskiner som inte körs så ofta kör det i alla små motorer där inte kostnaden är nått problem. Har en 4T Yamaha båtmotor en 4 hk där det körs max nån liter bensin per år och inte riktigt varje år heller den fick jag tidigare rengöra förgasaren varje gång man skulle ha den men sen jag började med akrylat bara funkar det.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 03 mars 2019, 10:41:04 »

På små motorsågsförgasare med inbyggd tryckstyrd bränslepump så är ett vanligt problem att det har kommit in fukt i utrymmet utanför membranet, så att returfjädern rostar sönder. Det brukar finnas ett litet lufthål i ett hörn av plåtlocket, och naturligtvis kan även annat än luft ta sig in där.

Normalt ska samma förgasarinställning fungera för både alkylat- och vanlig bensin. Dock brukar det vara mer känsligt att förgasaren är rätt inställd då man kör på alkylatbensin. En motor med felinställd förgasare kan ändå vara någotsånär körbar på vanlig mackbensin men helt hopplös på alkylat.

En del märken av alkylatbensin (ryktet säger dock att det inte gäller Aspen) lider av problemet att det gröna färgämnet kan kleta igen förgasaren och resten av bränslesystemet om motorn blir stående länge oanvänd.  Så man bör inte lämna en motorsåg med alkylatbensin i bränslesystemet mer än på sin höjd ett par veckor. Om man väntar sig att den blir stående längre, bör man tömma tanken och köra en eller två tankar mackbensin innan den ställs undan.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 mars 2019, 08:28:22 »

Och då gäller det att ha ny tätning mellan förgasare och blocket, det är där pump-pulserna kommer
Att använda Alkylat-bränsle så måste det ges mera på bränslenålarna
Är det metallbrickan?
Minns inte att jag tog bort nåt annat än den? Och alla delar tog slut på bänken (konstigt för att vara mig då det alltid brukar lämna en del varje gång jag plockar isär nåt 😂 ).

Av en slump så beställde jag en sån med men monterade den inte.

Skrivet av: Mekaniker
« skrivet: 03 mars 2019, 08:09:55 »

Kan vara membranet men om du inte rörde det och sågen gick före så är det bränsletillförseln
Och då gäller det att ha ny tätning mellan förgasare och blocket, det är där pump-pulserna kommer
Att använda Alkylat-bränsle så måste det ges mera på bränslenålarna
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 mars 2019, 13:25:59 »

Byt membran i förgasaren.
Jo funderat på det, men dumt då zama inte har någon beteckning vilken modell det är?

Några brukar säga att det inte går att blanda bensin och aspen utan man skall hålla sig till en sort? Körts tidigare med bensin men kör med aspen nu.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 mars 2019, 09:05:00 »

Byt membran i förgasaren.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 mars 2019, 00:36:35 »

En del äldre sågar har justerbara hög och lågfartsmunstycken. Brukar vara ett par hål på ena sidan av mororkåpan där man kommer åt med en smal spårmejsel.

Räkna antal varv de är urskruvade innan du börjar justera, om din såg har såna.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 01 mars 2019, 18:41:55 »

”kWhalp” hann före , men jag håller med,
har ingen erfarenhet av motorsågar, men jag tycker det låter som förgasarfel.
På andra småmotorer till gräsklippare, jordfräs och snöslungor är det ju vanligt att det
blir skit i tanken, som sätter sig i nån vek kanal eller munstycke.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 01 mars 2019, 18:37:21 »

Har en stihl ms200 motorsåg som läckte bränsle. Beställde efter reservdelar, bränsleslang, filter, luftfilter och tändstift och bytte. Monterade ihop och blev besviken då den nu inte ens vill starta  :::_)

Läste ett tips på att man kunde lägga lite bränsle på luftfiltret och startade den då var det troligenproblem med bränsletillförseln. Testade det och den startade för en knapp sekund och dog igen. Tog helt bort luftfiltret sedan och då kunde den starta men vid gaspådrag dör den direkt. Den orkar knappt gå på tomgång.

Något tips var jag skall leta vidare? Har inte ändrat nåt på den förutom delarna jag bytt till nya originaldelar. Före fungerade den bra men tanken blevtom snabbt då bränsleslangen läckte samt att den ville dö då man skulle såga omkull trädet (lutade sågen)

Åfan!

Känns ju som nåt med förgasaren?  Sc:,h Kanske bara är tätt i nåt munstycke?

Skulle börja kolla munstyckena i förgasaren.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 mars 2019, 18:03:46 »

Har en stihl ms200 motorsåg som läckte bränsle. Beställde efter reservdelar, bränsleslang, filter, luftfilter och tändstift och bytte. Monterade ihop och blev besviken då den nu inte ens vill starta  :::_)

Läste ett tips på att man kunde lägga lite bränsle på luftfiltret och startade den då var det troligenproblem med bränsletillförseln. Testade det och den startade för en knapp sekund och dog igen. Tog helt bort luftfiltret sedan och då kunde den starta men vid gaspådrag dör den direkt. Den orkar knappt gå på tomgång.

Något tips var jag skall leta vidare? Har inte ändrat nåt på den förutom delarna jag bytt till nya originaldelar. Före fungerade den bra men tanken blevtom snabbt då bränsleslangen läckte samt att den ville dö då man skulle såga omkull trädet (lutade sågen)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!