Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp. Val av värmepump till garaget!  (läst 1048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThobbeT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« skrivet: 30 september 2022, 10:01:35 »
Hej!
Dubbelgarage 45 kvadratmeter. Byggt 2000. Mindre luft-luft-pump krävs.
Vill kunna ställa på 15 grader (Ok max 16 då det verkar vara en vanligt gräns). Troligen skall detta vara i normaldriftsläge, underhållsläget på en del pumpar har saker som max fläktvarvtal och större temptolerans för reducera antalet starter så jag tror inte den skall gå i sånt läge.
Min krav så långt jag är nu:
- Bra energiprestanda enligt "dagens standard".
- Klara av att ge värme vid låga temperaturer -25 just in case vi får sådana vintrar igen.
- Temperatur inställbar 16-25 grader.
- Kylfunktion inte så viktigt, möjligen då för avfuktning som sånt funktion finns.
- Kvalitet livslängd, inte billighetsmärke eller tidig modell med kvalitetsproblem.
- WiFi nice to have, inte absolut krav.

Har följande på offert:
- FUJITSU KMCB 09 på offert. Den klarar -30, min +16 grader. WiFi extra kostnad. Energiklass värme A+.
- Mitsubishi AP25. Steglös 10-31 i underhållsläge bara annars 16 grader min. Lovar bara -20. Energiklass värme A++.

Tacksam för råd kring liknande pumpar att kolla upp offert på.

MVH
Thobbe T.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #1 skrivet: 30 september 2022, 10:45:16 »
Hej! Eftersom det kan bli aktuellt med vintrar på -25 °C så tycker jag du ska satsa på någon modell som har effekten specad för den temperaturen så man vet att det fungerar när det som bäst behövs. Garage brukar heller inte vara lika väl isolerade som hus så effektbehovet kan vara klart större än ytan först säger. Jag tänker på modeller som Mitsubishi Ninja FT25 eller Daikin Solo XRH25.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ThobbeT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #2 skrivet: 30 september 2022, 11:14:45 »
Hej!
Tack för svar. De två pumpar du tipsar om är väl en dimension större än de jag har offert på?
Du har rätt att det är sämre isolerat, inte väggarna men garagedörrana som "rullas upp" är ju inte mycket isolering. Dock har vi klarat 12-13 grader med två 700 W oljefyllda element när det varit så där -20 grader, så jag tror de mindre pumparna duger.
MVH
Thobbe T.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #3 skrivet: 30 september 2022, 12:39:23 »
Man jämställer storlek "09" med "25" som är mer vanligt använt numera men sedan i verkligheten måste man läsa exakta specar för att se faktisk prestanda. Jag skulle inte lita på AP25 när det -25 °C, det är en enklare modell, men det låter ju väldigt bra om du tror ni klarar er med ca 2 kW vid -25°. Då är garaget lika välisolerat som ett motsvarande bostadshus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #4 skrivet: 30 september 2022, 13:44:20 »
Använder en Panasonic NZ25TKE i mitt garage på 35 kvm  tummenupp
Köpte från Byggmax för strax under 8000:-
Blir lite on / off höst / vår .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad ThobbeT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2022, 10:27:04 »
Hej!
Tack för svaren.
Just nu står jag och väljer på Mitsubishi Ninja FT25 och Daikin Solo XRH 25. De mindre modellerna t.ex. Mitsubishi AP25 klarade inte mitt krav på att fungera vid låga temperaturer. Få se vilken det blir.
En lite störande grej är att Daikin säger att den kan dra 13,6 A. Det innebär att man måste dra fram 2,5 kvadrat och säkra med 13 eller standard 16 A. Mitsubishi kräver bara 10A. (Men har troligen längre leveranstid).
Förmodligen drar den inte maxström någonsin i vår tillämpning om vi jämför med att värma med element så har vi klarat om än temperaturen sjunkit från önskade 15 grader ner mot 12 eller nåt när det varit -20 ute med 1400 W. Vid 10A kan ett värmeelement ge 2300 W. Om pumpen drar 10A så ska den ge mera än det. Så om den står minvärde 17 grader (den går inte lägre) så borde det klara sig. Dock är det ju inte sunt att potentiellt överlasta en grupp. Ska kolla med mina elektrikervänner. Lite fundersam hur folk brukar göra i sådana här fall. Antagligen nyinstallation med 2,5 kvadrats ledning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2022, 11:27:41 »
I Daikins egen broschyr står det att Solo XRH25 behöver 10 A säkring och XRH35 behöver 13 A säkring: https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftluft/optimised-heating/solo-xrh/?page=2  Ibland blir det tryckfel på diverse ställen men man får ju lita på Daikins egna uppgifter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2022, 13:19:05 »
Det räcker med 10 A säkring under normala förhållanden, bara om det är varmt ute, typ +7 eller mer och man drar upp börvärdet på max kan den nå max effekt.
När det är kallt ute drar den inte ens 10A.
Att Misubishin drar max 10 A indikerar främst att det är en rätt mycket klenare maskin.

Att mintemp är 17 grader måste gälla vid kyldrift, i värmedrift går de ned till 10 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2022, 13:31:50 »
Om du söker på nätet då kommer du att se att under vissa omständigheter kan man byta 10A mot 13A beroende på längd och hur kabeln är förlagd. Elektrikern avgör. Dottern har kört en Daikin Caldo XRH 40 i två år med 10A utan problem.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2022, 18:29:43 »
Det räcker med 10 A säkring under normala förhållanden, bara om det är varmt ute, typ +7 eller mer och man drar upp börvärdet på max kan den nå max effekt.
När det är kallt ute drar den inte ens 10A.
Att Misubishin drar max 10 A indikerar främst att det är en rätt mycket klenare maskin.

Att mintemp är 17 grader måste gälla vid kyldrift, i värmedrift går de ned till 10 grader.

Att någon kompressor  drar mindre som högst behöver väl ändå inte betyda att det är en klenare  ”maskin” värmedriftsmässigt generellt sett , finns kinesmodeller som kan dra ännu mer och leverera mindre och inte skulle jag då klassa dom som kraftigare utan snarare mer ineffektiva  :)

Noll koll på vad solo presterar prestandamässigt så det kan mycket väl vara en kraftigare modell i värme och/eller kyldrift.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2022, 06:56:48 »
Allt annat lika så ger en maskin med max 10 A driftström lägre uteffekt än en maskin med 13 A max driftström.
I detta fall är COP dessutom sämre på Mitsubishis AP-serie, och de tappar dessutom mer i effekt när det blir riktigt kallt ute.
AP25 = 2.3 kW uteffekt vid -15°C, uppgiven COP 4,7
Solo25 = 3.5 kW uteffekt vid -15°C, uppgiven COP 4.98
Går knappt jämföra de två maskinerna för drift i norrland.
Stockholm och söderut kan det vara en helt annan sak med tanke på att ni inte har lika kalla vintrar.
Jämför man däremot Mitsubishi Hero och Solo så har Hero aningen bättre COP, men inte så mycket bättre att det kompenserar för den lägre maxeffekten när det blir kallt ute. (Solo25 vs Hero25 = 300 W högre uteffekt vid -15°C, Hero har bättre COP, 5.2 vs 4.98.

Det som möjligen kan göra att en maskin med låg maximal ampere är en kraftfull maskin vid låga utetemperaturer skulle i så fall vara om man mjukvarumässigt stryper maskinen vid plusgrader ute, då skulle en maskin med låg maximal effektförbrukning kunna leverera hög uteffekt vid låga utetemperaturer, men så vitt jag vet är det få som verkar laborera med den typen av begränsningar, och OM så är fallet så verkar det vara rätt lika mellan de olika tillverkarna.
Daikin har generellt inte så hög uppgiven uteffekt vid +7 grader, så de skulle möjligen kunna tillhöra en av de tillverkarna som faktiskt stryper sina maskiner vid plusgrader.
Den höga maximala effektförbrukningen talar dock emot det.

För att veta säkert skulle man behöva ha tillgång till alla labbresultat, och de släpps sällan eller aldrig till allmänheten.
Tror det är för intressant att kunna ha hög uteffekt i databladen vid testpunktens (+7 grader) temperatur.

Min slutats är i alla fall att det generellt stämmer att en maskin med låg maximal effektförbrukning också har en låg maximal uteffekt, i vart fall så länge man jämför maskiner i samma prestandagrupp sett till COP och anpassning för nordiska förhållanden.
Att jämföra Solo och AP-serien är egentligen inte relevant, AP-serien är egentligen inte nordenanpassad på samma sätt som de bästa modellserierna från de större fabrikaten vi ofta talar om i detta forum. Lägsta uppgivna driftstemp är -20 på AP-serien, det anser jag indikerar att den inte är fullt ut nordenanpassad.
AP-serien kan säkert fungera bra i mindre lokaler i södra halvan av Sverige i alla fall, den har inte så dålig COP att den inte kan vara helt OK om den låga uteffekten räcker för de behov man har, i norra halvan av landet skulle jag inte montera in en AP25 i större lokal än 35 m2.
Har inte hittat några siffror på uteffekten vid -25, som vi rätt ofta får här uppe, men uppskattar att den ger ca 1.5 kW vid den utetempen, det räcker för att hålla ca 35 m2 rumsvarmt vid den utetempen.
« Senast ändrad: 05 oktober 2022, 07:01:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2022, 07:11:40 »
Det var väl FT25 som jämfördes mot solo  senast i tråden och AP25 som är en klenare modell än FT25 eller så har jag läst tokigt.

Att ”allt annat lika” jämföra en modell med Max 10A mot en 13A så ger den med 10A lägre effekt , jämförelsevis RW25 mot RW35 som nästan är lika.

Nu är knappast ”allt annat lika” en jämförelse mot andra märken och modeller.
När tillverkarna uppger rekommenderad säkring som är dom nog tvungna att uppge det högsta värdet som den kan förbruka men det är egentligen under helt absurda driftinställningar.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2022, 07:55:59 »
Jag relaterade bara till den offert som getts i första inlägget, hade missat att det talats om annat senare.  DSdascxas
Ninja 25 är ett bra alternativ, lite högre uteffekt än SOLO (3.6 vs 3.5 vid -15), men aningen sämre COP (4.6 vs 4.98)
Av de två skulle jag välja den billigare, de är rätt likvärdiga i övrigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ThobbeT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp. Val av värmepump till garaget!
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2022, 13:29:09 »
Hej igen all!
Tack för alla svar.
Lite korr. Leveratören läste fel i Daikins datablad. Solo XRH 25 har 10A som krav. Det är Solo XRH 35 som specar 13A. Jag tror Solo XRH 25 duger bra åt oss. Har även kvar Mitsubhsi Ninja FT25 som alternativ, men här tror leverantören att Mitsubishi har svårare att leverera och är svårare få exakt besked av. Indikationen är att dessa har liknande pris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!