Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Separat installation av BVp  (läst 711 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Separat installation av BVp
« skrivet: 12 mars 2023, 17:28:04 »
Hej,

Jag hade beställt en ny Daikin Altherma Geo 3 från Polarpumpen i augusti 2022. Nu 1v innan installation gör de av sig då deras lokala tekniker gått under jorden och kan därför inte erbjuda installation längre.

Segt, men jag tänker att det borde ju inte vara omöjligt att lösa en installation med en annan installatör. Läste då en som kommenterade att det kan vara väldigt svårt då intresset är svagt om man inte får sälja pumpen också. Tyckte jag var lite märkligt, särskilt i dessa tider.

Men tänkte därför höra mig för vad folk här på forumet tror (då de flesta alltid verkar ha väldigt goda kunskaper och insikter)

Tack!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Separat installation av BVp
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2023, 17:39:43 »
Har du pumpen stående hos dig? Var i landet är det? Tänker ifall nån bor nära och kan hjälpa dig. Vinsten på pumpen ska bidra lite till att göra fria återbesök för luftning, justeringar, garantiärenden och frågor. Men det är väl bara vara öppen med det på det sättet som passar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Separat installation av BVp
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2023, 17:42:28 »
Hej! Jo det stämmer med den bilden jag har att det är mycket svårt att själv hitta en installatör till en värmepump man köpt löst. Installatörerna har numera fullt upp med arbeten och säkert en skapligt stor vinstmarginal på själva värmepumpen plus att de tjänar ihop till jobbet plus en del till på installationen. Sedan jobbar de flesta med märken de redan kan. Daikin har dragit ner mycket på kundsupporten i Sverige och det gäller att hitta någon som är hyfsat kunnig på Daikins värmepumpar. Men det måste ju vara Polarpumpens uppgift att hitta en annan installatör även om de får ta någon på lite längre avstånd från dig. Kan de inte göra det måste du ju kunna få tillbaka pengarna istället och börja om med något annat alternativ som kan ge bättre service.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Separat installation av BVp
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2023, 18:07:23 »
Tack ska ni ha för att ni svarar.

Bor i Karlskrona och har hittat 3 andra Daikin-installatörer i närheten som jag mailat. Har ingen panik då allt fungerar som det ska just nu men byter ut den gamla trotjänaren i preventivt syfte.

Har gjort en del service själv på den gamla pumpen men att göra det helt själv känns övermäktigt. Däremot hade det ju kunnat vara något att göra tillsammans med någon som har lite erfarenhet av det sen tidigare (dvs om jag inte skulle hitta en firma som skulle vilja göra det)

Hade trott att ett sådant jobb hade varit positivt i dessa tider med långa ledtider oavsett avsaknad av ev. marginal på själva pumpen. Det är ju ett jobb med allt på plats som kan göras när det passar firman… men får väl se vad svaren blir.
« Senast ändrad: 12 mars 2023, 18:33:19 av Greyoso »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Separat installation av BVp
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2023, 18:13:39 »
Kolla med återförsäljare/distributör vilka garantier som erhålls om installatören inte kommer via återförsäljare av värmepumpen så du inte hamnar i kläm om något strular.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Separat installation av BVp
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2023, 20:28:50 »
Fått svar av 2 av 3. Den ena tog endast emot arbeten från företag och den andra ”tackade nej”.

Får se vad den tredje säger. Annars får jag nog vidga vyn och se om jag kan få hjälp av någon som inte är auktoriserad av Daikin.

Skrivit till Daikin om hur eventuell garanti etc kan påverkas. Så som jag tolkar det ska det inte påverka garantin så länge man registrerar enheten hos dem efter installation. Det man får med en auktoriserad firma är väl främst säkerställd fabrikats-kunskap som kan underlätta installationen. Men tänker att jag gör installationen i maj, då gör det inget om det tar 2-3 dagar att få till systemet bra.

Utloggad Greyoso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Separat installation av BVp
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2023, 12:03:08 »
Kolla med återförsäljare/distributör vilka garantier som erhålls om installatören inte kommer via återförsäljare av värmepumpen så du inte hamnar i kläm om något strular.

Fick idag svar av Daikin:
” Hej

Om installationen utförs fackmannamässigt så gäller garantin, glöm ej att garantiregistrera produkten efter att installationen är klar

För er information; skulle pumpen mot förmodan gå sönder i framtiden och det visar sig att det är ett installationsrelaterat fel så gäller ej garantin.

Vänliga Hälsningar / Best regards

Daikin Sweden AB”

Kändes som det svaret jag väntade mig, är ju alltid så att handhavandefel inte täcks av garanti.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Separat installation av BVp
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2023, 12:43:42 »
Definitionen av fackmannamässigt är att lusläsa manualen. Bra ändå att de inte kräver auktoriserad installatör.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Separat installation av BVp
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2023, 14:01:38 »
Är det Daikin som ombesörjer att en reparatör felsöker / reparerar eller är det återförsäljaren av aggregatet som ombesörjer felsökning/reparation när man gjort själva installationen själv ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!