Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olja/tjära i vedpanna, svÃ¥rt att fÃ¥ varmt. Hjälp!  (läst 2691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan, så jag är ganska nyligen och väldigt oplanerat och oförberett inflyttad till en gård jag ägt ett par år och som jag tidigare hyrt ut. Hyresgästerna hade fuffens för sig, försvann, jag är sjukskriven och nyligen även arbetslös och har inte råd med både lägenheten och gården, så flyttade ut till gården.

Till frågan, jag eldar för värme. Jag har en CTC v20 som värmer vattenelementen i huset, detta är enda värmekällan jag använder. Det har funkat bra hittils, får snabbt upp ok innetemperatur, och den sjunker max 3-4 grader under natten.
Fast nu den senaste veckan eller så har det varit kämpigt, det är svårt att få fyr, får gå ner och peta på ved som typ kilats fast, så den åker ner och tar fyr igen, jag får kämpa för lyckats få varmare inne, tempen sjunker 6-7 grader under natten och var dag så sjunker maxtempen som jag lyckats nå inne. Idag har som mest fått upp till 17 grader på ovanvåningen, i kök och liknande på nedervåningen har jag haft mellan 9-13 grader.
Jag har rensat ut aska och så ett par gånger, nu senast idag, men blev inte bättre.
Har även reagerat flera gånger på att jag har mystiska oljefläckar på händerna ibland, inte haft en aning vart de kommer ifrån med har massa verktyg och grejer liggande så antog att jag stött emot något.
Men nu ikväll gick jag ner igen då tempen sjönk inomhus trots att jag eldat hela dagen, hade pannlampan på, så när jag kommer ner ser jag att det ser ut som att nåt läckt lite ur spjällluckan, och när jag öppnar påfyllningsluckan så ser jag att väggarna är täckta med vad jag antar är tjära, kolsvart och klibbig, kunde rita i den med en pinne. Ser droppar av svart på en del av veden som ligger där också.
Så antar att det är förklaringen till mina problem med värmen den senaste veckan, frågan är, vad gör jag? Vad är det? Hur farligt är det att elda i den?

Jag har ytterst, ytterst begränsad kunskap om pannan, jag rör inga reglage eller knappar eller handtag utöver vad som krävs för daglig eldning, jag har läst manualen flera gånger men förstår inte allt.

Och jag är som sagt arbetslös, jag är ensamstående, jag känner inte en kotte på minst 3h bilresa, jag sitter helt enkelt i en för jävla kass sits just nu, jag har inte råd att anlita hjälp, eller köpa ny panna, etc. Jag behöver bara råd hur jag kan fixa det här någorlunda så jag iaf överlever vintern, i vår ser ekonomin förhoppningsvis bättre ut, just nu är det bara survival mode som gäller. Tar väldigt väldigt tacksamt emot alla råd eller tips ni kan tänkas komma på.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2022, 06:24:27 »
Vad är pannans arbetstemperatur? Eldar du med ordentligt drag? Eldar man med för lite och för låg temperatur finns just risk för dina problem. I värsta fall får du skorstensbrand! Jag rekommenderar dig att ringa en sotare som kollar igenom det före huset brinner ner!

Hela skorstenen och pannan bör sotas, alla väggar skrapas!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2022, 07:37:34 »
Kan bara hålla med.
Värm med värmefläkt/kupevärmare tills vidare.
109 kr/styck, borde räcka med två stycken.
https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w-2000041878

Det kommer mycket troligt att börja brinna i skorstenen om du öppnar dragspjället om du har så mycket tjära att du inte får drag i pannan.
Och då är det stor risk att huset brinner ned till grunden.

Har du knapert med pengar, stäng av övervåningen och håll bara varmt nere (du måste ha frostfritt uppe så att radiatorerna inte fryser om det är minusgrader ute)
Kanske nÃ¥gon kan swisha en slant om du lägger ut ditt nummer, eller - om det finns nÃ¥gon som vill bidra kan de skicka ett PM och be om ditt nummer för att kunna swisha.  dontknow
« Senast ändrad: 04 februari 2022, 07:39:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2022, 08:22:51 »
Löste sig förra omgången problem med draget? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75744.msg785869#msg785869

Väggarna innanför påfyllningsluckan kan (eller snarare ska) få ett tunt lager svart klet av tjära på sig, så det behöver inte vara ett direkt fel. (Det står till och med särskilt påpekat i manualen.) Det ska dock inte bli något sådant längre ned/in i rökkanalerna - och definitivt inte så mycket att det rinner ut ur pannan... Har man det så är, som tidigare påpekats, risken stor för brand i skorstenen och mycket obehagliga följder.

Däremot kan du ju också, speciellt om du försökt elda utan vettigt drag, fått en del kondens (alltså vanligt vatten) i rökkanalerna - och det skulle ju kunna varit det som runnit ut. Eller (lite tråkigare) möjligen en vattenläcka någonstans inne i pannan?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2022, 12:13:46 »
Jag vet inte vad arbetstemperaturen är, vad jag vet så har jag bara en termometer där nere, och den visar nog bara vattentemperaturen. Vet inte om jag har tillräckligt drag heller. Brukar gå på hörseln, brukar kunna höra när draget underifrån och först då jag brukar "nöja mig". Jag har bara dragspjället öppet när jag tänder, sen stängt helt. Ska jag ha detta öppet mer?
Jag kollade upp sotare, men prislistan hade lika gärna kunnat vara på grekiska. Inom vilket spann brukar priset hamna på? Har köpt två sorters skorstensrens jag ska prova med också, får bara invänta leverans.

Vad är pannans arbetstemperatur? Eldar du med ordentligt drag? Eldar man med för lite och för låg temperatur finns just risk för dina problem. I värsta fall får du skorstensbrand! Jag rekommenderar dig att ringa en sotare som kollar igenom det före huset brinner ner!

Hela skorstenen och pannan bör sotas, alla väggar skrapas!

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2022, 12:20:08 »
Jag har en vedspis i köket jag kan använda, värmer ju inte lika mycket men kan duga tills vidare. Den brinner på bra så verkar inte vara samma "rör".

Kan inte ett par omgångar med skorstensrens hjälpa? Köpte Sotek och Optizon. Är det dumt att försöka elda ens om jag har spjället stängt konstant?

Tack för svar! :)

Kan bara hålla med.
Värm med värmefläkt/kupevärmare tills vidare.
109 kr/styck, borde räcka med två stycken.
https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w-2000041878

Det kommer mycket troligt att börja brinna i skorstenen om du öppnar dragspjället om du har så mycket tjära att du inte får drag i pannan.
Och då är det stor risk att huset brinner ned till grunden.

Har du knapert med pengar, stäng av övervåningen och håll bara varmt nere (du måste ha frostfritt uppe så att radiatorerna inte fryser om det är minusgrader ute)
Kanske nÃ¥gon kan swisha en slant om du lägger ut ditt nummer, eller - om det finns nÃ¥gon som vill bidra kan de skicka ett PM och be om ditt nummer för att kunna swisha.  dontknow

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2022, 12:33:43 »
Ja, tack, det löste sig, hade samlat massa aska precis i böjen som jag hade missat, sen har det gått hur bra som helst :)

Ja, väggarna där inne har alltid varit helt svarta och vet att det står i manualen att det är normalt, så därför jag inte brytt mig om det tidigare. Först nu när jag började få tjära på händerna var gång jag fyller ved, och att det blivit så tjockt att det rinner att jag blev orolig.

Jag tror jag kan ha eldat med lite för för fuktig ved, den har torkat en säsong eller sÃ¥, men sen jag fick den levererad pÃ¥ nyÃ¥rsafton sÃ¥ har den stÃ¥tt utomhus pÃ¥ pall, täckt med presenningar. Första tvÃ¥ kubikmeterna jag tog ner i källaren tyckte jag var lite för fuktig av snö som hamnat pÃ¥ den när jag släpade ner i källaren, sÃ¥ ställde ner värmare och avfuktare. Vilket gav snustorr ved som brann upp som fnöske, vilket inte kändes optimalt. Läste nÃ¥nstans att man helst bara ska ta in ett par veckors vedförrÃ¥d Ã¥t gÃ¥ngen annars blir den för torr, sÃ¥ tog fasta pÃ¥ det. T.o.m slängt in ett par vedträn ibland som känns fuktiga, bara för att jag tänkte mig att dÃ¥ ligger de pyr och ger värme längre.   :/

Kan det vara en idé att helt enkelt torka resterande ved med värmefläkt och avfuktare igen så den blir snustorr och kanske bränner bort tjäran lite lättare? Kanske i samband med skorstensrensarna jag köpte?

Finns det nåt lätt sätt att se om man har en läcka inne i pannan? Borde ju iofs ha vatten på golvet vilket jag inte har, men kanske kan vara värt att kontrollera ändå.

Löste sig förra omgången problem med draget? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75744.msg785869#msg785869

Väggarna innanför påfyllningsluckan kan (eller snarare ska) få ett tunt lager svart klet av tjära på sig, så det behöver inte vara ett direkt fel. (Det står till och med särskilt påpekat i manualen.) Det ska dock inte bli något sådant längre ned/in i rökkanalerna - och definitivt inte så mycket att det rinner ut ur pannan... Har man det så är, som tidigare påpekats, risken stor för brand i skorstenen och mycket obehagliga följder.

Däremot kan du ju också, speciellt om du försökt elda utan vettigt drag, fått en del kondens (alltså vanligt vatten) i rökkanalerna - och det skulle ju kunna varit det som runnit ut. Eller (lite tråkigare) möjligen en vattenläcka någonstans inne i pannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2022, 13:36:05 »
Det viktiga är att du eldar med bra lufttillförsel.
PÃ¥ denna finns en dragregulator som du kan justera, se sid 23 i manualen.
Du bör reglera pannans temperatur i första hand genom att anpassa mängden ved och inte genom att dragregulatorn stänger ner lufttillförseln.

https://ctc.se/file-download/ff7edfaddfc0895f7dc72ad9fa4c0cc4.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Olja/tjära i vedpanna, svårt att få varmt. Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2022, 23:28:31 »
Jag har en vedspis i köket jag kan använda, värmer ju inte lika mycket men kan duga tills vidare. Den brinner på bra så verkar inte vara samma "rör".

Kan inte ett par omgångar med skorstensrens hjälpa? Köpte Sotek och Optizon. Är det dumt att försöka elda ens om jag har spjället stängt konstant?

Tack för svar! :)

Hur har det gått för dig?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!