Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Legionella-risk?  (läst 17309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Legionella-risk?
« skrivet: 02 december 2004, 08:49:34 »
En Borö ackumulatortank med varmvattenslingor, t.ex. TI-500L/B15/BF10, har sammankopplingen av de båda slingorna utanför tanken. Det förvärmda vattnet ifrån den undre slingan skall ledas in i slutvärmningsslingan.

Detta öppnar möjlighet till en ”intelligent” koppling av varmvattnets blandningsventil. Istället för att, enligt anvisningarna, blanda kallt och varmt vatten till den förvalda temperaturen, skulle man kunna blanda förvärmt vatten med varmt vatten. Därigenom föreställer jag mig att blandningsventilen får arbeta under bättre förhållanden.

Men, hur är det med legionella-risken? Vattnet i förvärmareslingan har kanske temperaturen 30 °C. Om man blandar detta med varmvattnet, efter slutvärmningsslingan, har man då ökat risken för legionella??
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Legionella-risk?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2004, 14:55:08 »
Jag är inte riktigt säker på hur du kopplar men jag kan lite om legionella. Kusarna växer som bäst vid 40-45 grader, under detta (vid 30) är tillväxten låg.

De dör på 10 minuter vid 60 och överlever knappast 55 heller nån längre stund, någon timme max. De växter till på ytor, ju skrovligare desto värre.

Hoppas att detta är till någon hjälp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Legionella-risk?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2004, 15:39:30 »
Jag tror nog att du med gott samvete kan koppla som du sa.
Legionellan gillar inte när vattnet rör sig hela tiden.
 Och som sagt i tidigare trådar så finns det inget rapporterat fall av Legionella i småhus. 8)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Legionella-risk?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2004, 16:07:46 »
Citera
Men, hur är det med legionella-risken? Vattnet i förvärmareslingan har kanske temperaturen 30 °C. Om man blandar detta med varmvattnet, efter slutvärmningsslingan, har man då ökat risken för legionella??

Slingor???   jätteliten volym.. ingen risk.
Däremot stillaståenda vatten under lång tid... tex döda ledningar, varmvattenberedare som inte används men inte haqr avstängare.... då kan det bli.... en olycka  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Legionella-risk?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2004, 17:38:38 »
Tack för svaren.
Får man en bättre funktion på blandningsventilen?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Legionella-risk?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2004, 17:40:02 »
Det tror jag inte du får.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Legionella-risk?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2004, 19:39:12 »
Om du har VP.
Varför blandventil?
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Legionella-risk?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2004, 19:52:09 »
Legionella är knepigt, bara för att det inte (ännu) finns konstaterat i småhus så finns nog grogrunden.
Gillar temp mellan 18 och 45 grader , ej alls kräsna där.
Det är bara en liten del av dem som smittas som får den sk legionärssjukan, de flesta friska kan klara av smittan utan att ens bli sjuka medan andra får den relativt lindriga "Pontiacfeber". De som har nedsatt immunförsvar däremot ligger pyrt till. :'(

Slutsats: Troligen finns det nog legionella i många fler system än vi tror, akta stillastående vatten och snåla ej på tempen på varmvattnet. 60 grader i beredaren och helst 50 vid tappstället.
Problemet är att även de beredare som höjer ibland, sk legionellafunktion knappast får upp hela vattenmängden i rätt temp, och säg sedan den som går runt efter det och spolar igenom systemet vid varje tappställe. :-\

Skall vi bli lite löjligt paranoida så händer det väl också ibland att kallvatten exvis till en källardusch under långa tider står stilla och med temp över 18 grader, hur löser man det ?  :o
Nåja... krasst är det väl så att man ej skall vara dumsnål men ej heller rädd ;)
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad hvac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
    • Värrmepumpskompendium, ladda hem, läs och döm själv om den är nyttig
Re:Legionella-risk?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2004, 20:08:34 »
Legionella finns naturligt i vattendrag och jag håller med ovanstående att den finns lite var stans, men att en normal människa inte blir sjuk av små mängder. Är man gammal eller har nedsatt immunförsvar så är det värre, själv så spolar jag alltid 10-20 sekunder för att få bort stillastående vatten. Dumt? Vet ej, men jag är miljöskadad via jobbet.

Sen när det gäller blandningsventilen så har den till funktion att reducera temperaturen, en oljepanna producerar riktigt varmt vatten.

Om man undrar över varför vi måste ha en viss temperatur på varmvattnet så finns det en förordning som heter Boverkets Byggregler 2002 (senaste utgåvan) och kan laddas ned på Boverkets hemsida. Där kan man läsa mer om vilka råd man har om mikroorganismer och  att det är krav att varmvatten skall utformas så att lägst 50 C varmvattentemperatur erhålls vid tappstället osv.

www.boverket.se
http://www.boverket.se/novo/filelib/forfattningar/bbr/bbr2002/bbr2002fulltext.pdf

Sen finns det en intressant bok som vill läsa mer från Svensk Byggtjänst som heter -Vatten
och avlopp, [Byggvägledning 10.] Den går kanske att låna på bibliotektet, jag tycker den är bra som handbok.

www.byggbokhandeln.com/ ( www.byggtjanst.se )

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Legionella-risk?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2004, 21:59:07 »
Som sagt dom där små krypen finns överallt helt naturligt i naturen och i vattnet.
Men bara i relativt stillastående halvvarmt vatten kan det bli några skadliga mängder, så i en batteriberedare (kamfläns) är det inte aktuellt.

På stora anläggningar med tex elektoniska duschar har man tidsfunktion för genomspolning av samtliga duschar. Då går vattnet förbi blandningsventilen (oftast en motorshuntventil).
Bara att hoppas att ingen tar sig en sen dusch på ett sånt ställe, då blir det skällning inom 1 sekund  :o
Men då dör dom små krypen också ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Legionella-risk?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2004, 09:08:56 »
Alexander Pettersson
 Om du har VP.
Varför blandventil?

Nu börjar jag tveka!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Legionella-risk?
« Svar #11 skrivet: 03 december 2004, 09:56:11 »
Alexander Pettersson
 Om du har VP.
Varför blandventil?

Nu börjar jag tveka!

Jag tror att Alexander Pettersson menar så här:
Eftersom "normaltempen" i VVB med VP ligger på ca. 45-50gr och Boverket kräver 50gr vid tappstället vid nybygge så skall blandventil inte behövas vid enbart VP och spetsvärmning. Om däremot max tempen närmar sig 60-65gr vid tappaställe måste det finnas temperatur begränsare.

På de ställen där riktig skållningsrisk finns (dusch/bad) installeras termostatblandare.

Då återstår riskerna bara vid diskställ och handfat.
Vid diskning behövs det varma vattnet så där är det inget problem.
Moderna blandare för handfat kan ha termostat, men en del kan även låsas så att maxtemp  (mekaniskt stopp)  på varmvatten inte går att få.

För egen del kommer jag inte att installera blandventil utan jag har termostatblandare i dusch/bad och ställbara blandare i handfaten.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Legionella-risk?
« Svar #12 skrivet: 03 december 2004, 11:18:21 »
Med VP är det nog liten risk att temperaturen går över 65 grader vid tappstället.

DVS Problemet som blandventilen löser finns inte.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Legionella-risk?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2004, 19:59:20 »
Det finns krav på att blandningsventil skall installeras, detta oavsett uppvärmningssätt.

Skulle kunna tänka mig att det blir försäkringsproblem om nån skulle skålla sig och blandningsventil saknas...

Men håller i princip med, den behövs inte, jag har för övrigt inte installerat någon i mitt eget system :-[

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Legionella-risk?
« Svar #14 skrivet: 03 december 2004, 20:56:01 »
Jag har en på elberedaren, men ingen på VP vafför skulle ja  8) hmm småbarn i huset  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!