Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allt kallare brunn  (läst 6865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Allt kallare brunn
« Svar #15 skrivet: 09 december 2012, 11:09:38 »
Är det inte bättre att köra max på bergvärmen utan tillskott luft/luften har väl inte så bra cop när det är kallt och dessutom slipper du kanske ha fläkten på så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Allt kallare brunn
« Svar #16 skrivet: 09 december 2012, 11:45:28 »

BVPn storknar vid 54 grader FLT, vilket motsvarar -6 grader utetemperatur på kurva 12. Total COP skulle säkert gynnas om jag gav BVPn järnet, men då skulle den också gå nära 100% under rådande uteklimat (dygnsmedeltemperatur runt -7 grader). Däremot har jag kunnat konstatera att vid utetemperaturer runt +5 grader sparar jag några kWh om jag kör BVP på låg kurva (min. 7 för att temperaturerna i grovingång och tvättstuga skall vara drägliga) parallellt med LLVPn. Genom att pilla på värmekurvan försöker jag hitta en rimlig kompromiss mellan antal starter, drifttid och total driftekonomi. Just nu kör jag på kurva 8.
Jag har levt med LLVP i åtta år så fläktljudet bekommer mig inte.

P-O Quist

  • Gäst
P-O Quist
SV: Allt kallare brunn
« Svar #17 skrivet: 09 december 2012, 21:22:35 »
TACK!

Nu vet jag alternativen.
För det första. Skulle det vara så att jag kommer ner och under -5 C på brine i vinter, så skall det vara OK att sänka MinBrineTemp till säg -7 eller -8 utan större probelm än att verkningsgraden sjunker en aning. Skulle det ske, så kan jag leva med i februari eller mars nästa år.
För det andra. En kompletterande luft/luft vp i gillestugan som värmer huset och suterrängplanet under det varma halvåret verkar vara det billigaste (och kanske också bästa) sättet att minska mitt energiuttag ur berget en aning så att jag kommer i balans.

Tack igen för alla kommentarer och goda råd, det har sparat mig en del oro och en hel del pengar (innan jag började googla på forumet så var jag inne på att borra ett kompletterande nytt hål).

 tummenupp /P-O

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Allt kallare brunn
« Svar #18 skrivet: 09 december 2012, 21:30:02 »
Även om du har bara lite mark att gräva på så gör säkert 100 meter jordvärme stor skillnad för dig och kostar inte så mycket heller om möjlighet finns alltså.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

P-O Quist

  • Gäst
P-O Quist
SV: Allt kallare brunn
« Svar #19 skrivet: 09 december 2012, 22:14:26 »
... 100 meter jordvärme stor skillnad för ...

Tack för tipset, men det är berg i dagen nästan överallt.
/P-O

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!