Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som köpt MODBUS 40  (läst 52698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #90 skrivet: 05 mars 2021, 23:02:50 »
Eftersom NIBE uppdaterad mjukvaran så maskin började fungera bra la jag ner mitt projekt. Annars var det väl på väg att börja fungera ungefär som tänkt, jag styrde cirkulationspumpen efter utetemp och labbade med att tvinga kompressorn till önskad frekvens genom att sätta spärrbanden beroende på vad jag ville.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #91 skrivet: 06 mars 2021, 10:36:06 »
Jag försöker fundera ut ifall man med modbusens hjälp kunde få bättre och mer hanterbara verktyg att styra pumpen med.

Har du nån programvara som snurrar i datorn och kontinuerligt justerar parametrarna via modbus efter behov och väder eller hur har du löst det?
Jeg har en ekstern logikk som lytter på modbus registre og påvirker varmepumpen. Dette har surret og gått i 2 år og virker fint. Ettersom Nibe ikke klarer å lage software som fungerer fortsetter jeg å med dette. Om logikken slutter å virke vil Nibe operere på egenhånd.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #92 skrivet: 06 mars 2021, 10:40:53 »
Eftersom NIBE uppdaterad mjukvaran så maskin började fungera bra la jag ner mitt projekt. Annars var det väl på väg att börja fungera ungefär som tänkt, jag styrde cirkulationspumpen efter utetemp och labbade med att tvinga kompressorn till önskad frekvens genom att sätta spärrbanden beroende på vad jag ville.
Nibe sin programvare har blitt bedre, men så lenge Nibe tviholder på gradminutter på en inverterpumpe så blir reguleringen aldri god nok.
Nibe kunne gjort bruk av gradminutt valgfritt slik at vi med romtermostater også kunne få en varmepumpe som fungerer.

Jeg fraråder alle å kjøpe inverter-varmepumpe som bruker gradminutter, vi er ferdig med steinalderen nå!
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #93 skrivet: 08 mars 2021, 09:55:45 »
Er det forresten noen som vet om man kan oppgradere software på modbus-40?
Nibe krever timeout på hele 2,1 sekund, ikke i henhold til standarden altså. Man er avhengig av en modbus master som takler unaturlig høy timeout.
Skulle gjerne sett at modbus-40 svarte raskere...
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #94 skrivet: 09 mars 2021, 19:42:06 »
Man kunde ju önska att Nibe gjort som SolarEdge. Min SolarEdge växelriktare tankar normalt upp driftdata till SolarEdges molntjänst och man kan övervaka det via en webbläsare eller deras app, men man också köra modbus över TCP till växelriktaren direkt. Ingen extra hårdvara behövs.

Nu tvivlar jag på att man kan styra så mycket i växelriktaren, det är mest solen som styr där.

Min gamla F1245-12 har inget nätverk, men de nyare är ju klara för detta från början.
Kommunicerar du med växelriktaren via deras wifi modul eller har har du nätverk rakt in i den?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #95 skrivet: 09 mars 2021, 22:00:02 »
Ethernet rakt in. Kör kablat nät så mycket det går.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #96 skrivet: 11 maj 2021, 13:51:40 »
Hej,

lite uppdatering till mina tidigare inlägg i det här ämnet. Jag har laborerat en del den här våren med att få Niben ansluten till hemautomationen och därtill även med målet att få en bättre styrning än Nibes orginal. Ifall ärendet intresserar nån annan så tänkte jag kort beskriva hur jag gått till väga och vilken hård- och mjukvara jag använt.

Jag har då Nibes F2120-16 pump och styningen med den gamla modellen (F) av SMO40.

Till detta köpte jag en raspberry pi 4b 4gb med strömkälla och en adapter usb-rs485 samt ett minneskort. Allt tillsammans kostade väl dryga 120 euro köpt i affär här i Finland. På nätet får man säkert billigare.

På raspberryn kör jag OpenHAB (v 3.1.0.M4) och har kompletterat med Nibe Heatpump binding och Nibe Uplink binding. Nibe Heatpump bindingen emulerar Modbus40 men utan att man behöver köpa Nibes dyra låda. Uplink bindingen har jag paralellt för att hålla kontroll på så inte raspberryn tiltar. Akilleshälen här är nämligen att ifall raspberryn slutar svara så går värmepumpen i felläge.

https://www.openhab.org/addons/bindings/nibeheatpump/#supported-things

https://www.openhab.org/addons/bindings/nibeuplink/

Med hjälp av dessa går det då att läsa samtliga modbusregister i pumpen/styret och efter en del försök och misstag även skriva till behövliga register med hjälp av hemautomationen.

Nu återstår det att testa det hela i praktiken och se ifall kombinationen är pålitlig eller om man måste till med nån form av vakthund på raspberryn för att kunna boota den vid behov.

Detta då ifall det är nån annan som är intresserad av ett budgetalternativ till inköp av modbus40 för styrande av sin Nibe. Stort tack även till @Bergen77 för hjälp och stöd under projektets gång.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Någon som köpt MODBUS 40
« Svar #97 skrivet: 11 september 2021, 03:47:20 »
Hvordan går det prosjektet? Hva har dere satt som timout?
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!