Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar man lita pÃ¥ fuktmätarna och sin Acetec?  (läst 3178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Det här blir mitt första inlägg i forumet, då jag nyligen blivit ägare till en alldeles egen riskkonstruktion.

Vi har köpt ett hus med krypgrund. Tyvärr så har tidigare ägare renoverat alla golv och plöjt ner golvvärme, men bara gjort 2 av 4 delar av grunden tillgängliga via en lucka i köket.
Han hade iaf plastat marken innan, men inte tätat nå vidare.
Till dom 2 delarna jag inte kommer in i finns små kikgluggar som jag trätt spirorör genom och kopplat till en Acetec 250.

Nu till min fråga.
Min Acetec står i den torraste delen av grunden pga ovannämnda problem.
På varje rör in i övriga utrymmen har jag fäst Oregonsensorer.
Nu är det ju väldigt fuktigt ute och har Rh runt 70-72% i 2 utrymmen, men är nere på 64% i ett och där acetecen står ligger det mellan 65-72%.
Temp ca 14-16C.
Törs man lita på den här mätningen?
Törs jag ställa avfuktaren i läge 3, dvs så att den funkar likt en Hygropro? Främst med tanke på att den inte står i den fuktigaste delen är jag lite skraj.

Det vore ju förödande om man hade mätfel så att grunden möglar medans man sitter och dricker kaffe och tror allt är under kontroll.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man lita på fuktmätarna och sin Acetec?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2013, 20:44:09 »
Hej!
En första fråga är om du visste om denna konstruktion (utan luckor till krypgrunden) vid husköpet?
Detta gränsar annars till ett dolt fel, iofs kan säljaren hävda att köparen borde krypa runt i grunden innan köp (vilket jag skulle gjort) men det är som sagt knepigt att inte ha inspektionsluckor.
Finns annars nån möjlighet att vidga kikgluggarna så att man kan ta sig genom?
För även om du har bra fuktmätare och kan mäta fukten så vill man ju kunna inspektera krypgrunden ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vågar man lita på fuktmätarna och sin Acetec?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2013, 22:17:00 »
Jodå, jag visste om det.
Viss tillväxt på blindbotten fanns det i utrymmena man inte kom åt. Bara sådär så man kunde se en liten yta med en stark ficklampa.

Jag har funderat på det och det går att gräva bort några stenar. Det är alltså en gammal torpargrund (råkade skriva krypgrund i första inlägget). Men jag vet inte hur mycket man törs röra?

Jag håller med fullt om att man vill kunna komma in där och då kan jag säkert få till fukthalten lite bättre, när jag vet hur det ser ut överallt.
Min tanke är också att kunna öppna fler ställen så att det blir mer fritt för luftcirkulationen.
Men jag vill ju inte orsaka att golvet ger sig.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man lita på fuktmätarna och sin Acetec?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2013, 07:22:51 »
Jag tror du kan riva i grunden och sen mura fast en stålbalk eller liknande där du gör genomgången.

Om det är lite tillväxt skulle jag vilja pensla på boracol eller liknande och givetvis också sänka fukthalten med en avfuktare. Och så får du försöka blåsa runt luften i grunden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vågar man lita på fuktmätarna och sin Acetec?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2013, 08:03:08 »
Jag ska klura på det där.
Jag är ganska liten av mig så det behövs nog inte så mycket mer innan jag tar mig in.

Men frågan är fortfarande om man törs lita på mätarna.
På Ljungbys sida så står det ju om att tom hygrostaterna i avfuktarna kan vara felande. Men då nämner dom iof inte om det gäller Acetec.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vågar man lita på fuktmätarna och sin Acetec?
« Svar #5 skrivet: 16 september 2013, 15:02:18 »
Jag har nu skottat, spettat, skottat spettat och burit. Så nu har jag vidgat gluggarna så pass att jag tar mig in i alla utrymmen.
Det ena utrymmet såg ut ungefär som jag anat medans det andra (det som verkat fuktigast) var bättre än jag trott av att kika in i gluggen.
Jag upptäckte några otätheter och justerade plasten lite här och var.

Sen upptäckte jag att jag fick betydligt bättre flöde i torrluftrören nu när jag kunde dra dom rakare och mer spända.
Så jag hoppas verkligen att dagens 6h i grunden kommer att göra stor skillnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vågar man lita på fuktmätarna och sin Acetec?
« Svar #6 skrivet: 16 september 2013, 20:38:45 »
Starkt jobbat.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!