Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Täta krypgrund pÃ¥ vintern?  (läst 16504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
Täta krypgrund på vintern?
« skrivet: 27 november 2010, 17:47:49 »
Jag funderar på att stoppa igen alla mina ventillationshål i krypgrunden nu på vintern för att förhoppningsvis få upp temperaturen några grader. Jag har redan tryckt i mineralull i de flesta ventillationshålen och fukten har inte ökat alls. Tyvärr kan jag inte heller märka någon temperaturskillnad. Lyckas jag höja temperaturen minskar jag risken för fukt till våren/sommaren antar jag + att jag kan spara lite energi.

Finns det något negativt med att stänga ventillationen i källare/krypgrund på vintern? Jag förutsätter att jag kommer att ha en fukthalt under 70% hela vintern. Inga problem med radon eller liknande.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #1 skrivet: 27 november 2010, 18:01:20 »
Där jag bodde som barn/ungdom i ett gammalt litet hus från 1914 skottade farsan upp snö runt husgrunden för att få varmare golv. Huset såldes vidare runt -90, ännu är det inga problem såvitt jag vet . Men det går kanske inte att generalisera, du kanske har andra förhållanden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #2 skrivet: 27 november 2010, 18:45:39 »
Ja mitt hus ligger närmare ekvatorn så det är ganska sällan vi har gratis isoleringsmaterial som snö. Jag antar att man tätade allt man kunde förr för att få lite varmare. Fukt, radon eller annat fanns inte i tankarna. Gårdagens eldning löste dessutom alla problem. Varm murstock = torr källare/krypgrund och vind.

Efter att jag tätade 3 av 6 ventilationshål sjönk temperaturen 1 grad och RH ca 5%. Det kan vara tillfällifgheter.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2010, 10:58:02 »
Framförallt när utetemp går upp över 0C på vintern blir det en hel del fukt i luften, marken och i krypgrunden. Även om det är mindre risk för mögel vid låg temperatur kan det inte uteslutas om det blir plusgrader och mycket blött i perioder. Generellt är luften på vintern fuktigare ju längre söderut man bor i landet. Sedan finns problemet med rost/korrosion när temp är några få plus och RF ca 60% eller högre. Har själv tätat (men inte isolerat krygrunden) och satt in avfuktare. Har nu +8C med RF 57% i krypgrunden vid -10C och RF 78% ute.
« Senast ändrad: 30 november 2010, 10:26:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 08:29:16 »
har nu 9 grader och 57% RH. Väldigt stabilt och sjunker kanske till 7 grader och 55% som lägst i jan-feb gissar jag.

Än så länge märker jag varken för eller nackdelar men utan att ha tätat kanse det hade varit några grader kallare. Om det till senvintern/våren visar sig att fukten ökar för mycket och att det då eventuellt beror på att det är för lite ventillation är det ju bara at öppna upp ventilerna.

Jag kan helt enkelt inte se någon nackdel med att täta på vintern. Men jag kan ju ha fel.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 15:41:57 »

Om det till senvintern/våren visar sig att fukten ökar för mycket och att det då eventuellt beror på att det är för lite ventillation är det ju bara at öppna upp ventilerna.

På våren när solen börjar värma kommer luften att kunna bära mera fukt. Om du då ventilerar din vinterkalla krypgrund med solvarm ytterluft så finns risken att det kondenserar/fäller ut fukt på alla kalla ytor där nere.

På vintern innehåller ytterluften väldigt lite fukt (även om Rf kan vara hög) och ventilerar man ett utrymme med något varmare temp kommer denna torra kalla luft att värmas upp något och kan därigenom bära mera fukt. Då får man en "upptorkande" effekt i utrymmet. Och andra sidan medför denna ventilation att utrymmet kyls av med risk för att den upptorkande effekten uteblir och Rf ökar till en kritisk nivå där kondensering kan ske. Moment 22!

Förr i tiden när man eldade under den kalla årstiden hade man en murstock som läckte värme ner i krypgrunden. Då fungerade vinterventilering utmärkt. Kall torr luft ventilerades in i den delvis uppvärmda krypgrunden och luften kunde då ta upp ev fukt just därför att den värmdes upp. Sedan ventilerades den ut och tog fukten med sig. Utan uppvärmning fungerar inte detta. Det är precis samma problem på kallvindar...

//2000
« Senast ändrad: 04 december 2010, 18:24:08 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Tobias_

  • Gäst
Tobias_
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2014, 01:14:28 »
Detta är ju ett väldigt intressant ämne som jag lagt ner väldigt mycket arbete på.
Först har jag lagt ny dränering runt huset. Sedan har vi även grävt ur material i krypgrunden.
Nu funderar jag på att installera aktiv luftavfuktning samt byggplast av marken (50cm överlappning).

Luftfuktigtheten ute varierar under året. Generellt är luftfuktigheten låg under vintern och försommar. Hög från Juli tills minusgraderna kommer.
Den andra parametern är lufttemperaturen, dels i uteluften dels i grunden.
Generellt blir det så att man därför bör ha öppet från Januari till Juni, stängt från Juli till December.
Rekommenderar att man köper en trådlös relativ fuktighetsmätare och sätter i grunden, då kan man följa variationerna under året.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2014, 06:19:00 »
Att ha öppet under vinter/vår kyler ned krypgrunden och ökar fuktbelastningen på vår och sommar.
Jag tycker aldrig att man skall ha öppet, men inte heller att man skall låta bli att ventilera om man har eller har haft problem med jordlukt under huset.
Avfuktning i kombination med kontinuerligt kontrollerad undertrycksventilation anser jag vara helt överlägset.
Visst det kostar en slant, men samtidigt får man varmare golv, så den totala kostnaden blir försumbar då husets uppvärmningsbehov blir lite lägre tack vare de varmare golven.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Täta krypgrund på vintern?
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2014, 07:11:32 »
Ja mitt hus ligger närmare ekvatorn så det är ganska sällan vi har gratis isoleringsmaterial som snö. Jag antar att man tätade allt man kunde förr för att få lite varmare. Fukt, radon eller annat fanns inte i tankarna. Gårdagens eldning löste dessutom alla problem. Varm murstock = torr källare/krypgrund och vind.

Efter att jag tätade 3 av 6 ventilationshål sjönk temperaturen 1 grad och RH ca 5%. Det kan vara tillfällifgheter.

"närmare ekvatorn"?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!