Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning med luft av nylödade rör och tank, läcker luft, samma med vatten?  (läst 3895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Som rubriken lyder så har jag idag gjort färdig rördragningen mellan min värmepump och ackumulatortanken. Jag har genom golvvärmefördelaren blåst in tryckluft till 1 Bars tryck visas på klockan på expansionkärlet. Jag pelade lite på avluftningsskruven och släppte trycket till 0.9 Bar. (har 1 Bar grundtryck i expansionskärlet) Har nu under kvällen noterat att det sjunkit från 0.9 Bar till 0.8 Bar. Det har minskat med ett hekto ungefär. Frågan är om det är för att luften från kompressorn var varm och värmen nu börjar försvinna och där av att trycket sjunker. Jag får se hur det ser ut under morgondagen.

Men till min fundering... Om det nu ÄR så att det det läcker ut luft någonstans, gör det då det med vatten också eller ytspänningen eller vad det nu kan vara gör att det inte läcker lika lätt som luft gör?
« Senast ändrad: 26 december 2013, 08:25:54 av Mr2T »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Avkylningen från kompressorvarmluft till omgivningsvarm luft går väldigt snabbt då det håller väldigt lite värme i tryckluften och tryckminskningen borde ha klarats av inom någon halvtimme då första delen av rörsystemet som tog emot den varma luften borde ha svalnat av till omgivningstemperatur.

Dessutom skulle det inte ha sjunkit med över en hekto i tryck om du inte typ trycket upp systemet på delar av en sekund och därefter stängt kranen.


hur mycket kranar och annat sitter det i systemet - hur är rören ihopsatta, används lin och att kranarna (av gammal modell) är snörpackade samt avluftare modell textilpropp sÃ¥ kräver dessa fuktighet för att bli tätare. är det modernare metoder med lödning,  klämringskopplingar och O-ringar (och inte nÃ¥gon avluftare modell textilpropp i systemet)    och det sjunker med ungefär samma takt tills du är i närheten av 0.5 Bar (dÃ¥ under detta sÃ¥ avtar takten fortare dÃ¥ luften inte längre nÃ¥r ljudhastigheten i den smalaste delen i läckan) sÃ¥ indikerar det dessvärre läcka och med den takten du har sÃ¥ borde det kunna fÃ¥ngas med sÃ¥pvatten - provat pÃ¥ alla skarvar och en stunds väntande pÃ¥ varje ställe, minsta lilla bubbla som växer - du har läcka.

   
« Senast ändrad: 26 december 2013, 12:40:24 av xxargs »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Det kan vara livsfarligt att provtrycka stora volymer med tryckluft.

Bättre att fylla upp systemet med vatten och sedan trycksätta.
Skulle ett rör brista så händer inte så mycket förutom att det blir blött.
Om hela tanken samt alla rör är fyllda med komprimerad tryckluft skulle jag inte vara i närheten om ett rör brister.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
jag funderade lite på detta också men resonerade här att trycket är bara 1 Bar och det som är 'hembyggt' är själva rörjobbet och avser inte behållare mm som redan från fabrik är tryckprovade för högre tryck.

läget har varit annat om behÃ¥llare och tank ocksÃ¥ hade varit hembyggt - dÃ¥ mÃ¥ste man vara försiktig och prova det stumfyllt med vatten till 1.4 ggr max tänkta användartryck och se att det klarar sig strukturellt utan nÃ¥gra permanenta deformeringar efter att det gjorts trycklöst igen (dvs vattenivÃ¥n i röret eller volymen skall vara samma som innan provtrycket, med andra ord systemet fÃ¥r inte ha blivit större i volym efter provtrycket)  - efter detta kan man tömma och prova med luft vid tex 1 Bar om  högsta tänkta arbetstryck är betydligt högre än 1 bar.

Dock varningen är befogad.

« Senast ändrad: 26 december 2013, 15:17:12 av xxargs »

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Så här ligger det till. Tanken är en rostfri tekniktank med dubbla spiralslingor i. Rören är 22mm och 28mm och ansluter mot tangen med klämringskopplingar av skärringstyp och avstängningsventiler är av kulventiltyp. Allt utom tanken är ny. Skulle tanken springa läck då jag inte vet OM den är hel så skulle PUR-isoleringen ta upp en stor del av kraften som 1 Bars lufttryck skapar. Säkerhetsventilen till expansionskärlet löser ut på 3 bar, alltså skulle jag höra om den börjar släppa, om i fall att det skulle vara fel på tryckklockan för att en visare hängt sig eller motsvarande. Är man nervöst lagd så skulle man inte våga pumpa hjulen på sin bil då man pumpar dessa med 2-3bar med ansiktet sidan om. Det hade varit en annan femma om det varit kokande vatten i tanken och en säkerhetsventil på 9 Bar som inte vill öppna..:)

Men nu till det pinsamma i krÃ¥ksÃ¥ngen som jag mer än gärna delar med mig av. Jag gick igenom mina prylar och hittade en flaska CRC-Leak Finder och gick loss pÃ¥ kopplingarna direkt.  När jag gÃ¥tt över de tvÃ¥ största, 28mm klämringsanslutningarna som jag gängat med Lin och Unipak's rörkitt sÃ¥ konstaterar jag att dem är täta, för att en sekund senare höja blicken till en helt o-löddad 28mm vinkel.....Jag har helt enkelt glömt att lödda den. Det fantastiska är ju att den höll ju förhÃ¥llandevis tätt trots att den var helt utan lod. Sagt & gjort sÃ¥ lossade jag pÃ¥ rören och lödde fast kapilärböjen. Har nu kört upp systemet till 2 Bar och tänker lÃ¥ta det stÃ¥ sÃ¥ över natten. Jag är för ivrig när jag gör saker helt enkelt ;)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Det är lätt hänt du. wave
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Det får mig att tänka på hur enkelt det måste vara att glömma att klämma åt presskopplingar om man använder såna.:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!