Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 100p "tjuter"  (läst 8068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias75

  • Gäst
Tobias75
NIBE Fighter 100p "tjuter"
« skrivet: 10 januari 2013, 12:14:24 »
 Jag har ett litet bekymmer med min Nibe fighter 100p som installerades för c:a 1 Ã¥r sedan.

För några månader sen började det att tjuta i huset från o till efter någon har badat, duschat eller på annat sätt använt mycket varmvatten. Jag trodde först detta kom från ventilationen eftersom ljudet hördes mest från ett visst don i badrummet som är i anslutning till tvättstugan med pumpen i.
 Detta tror jag dock inte längre pÃ¥ eftersom jag testat ta bort hela det donet och det lät fortfarande, som att det kom längre inifrÃ¥n. Det som fÃ¥r mig att misstänka nÃ¥got med pumpen är att när jag öppnar en vattenkran, vilken som helst, sÃ¥ direkt sÃ¥ slutar det tjuta. Öppnar jag bara lite sÃ¥ kan jag dessutom höra att tjutet ändras och liksom börjar "darra" sÃ¥ det rÃ¥der inget tvivel om att det är öppnadet av kranen som gör sÃ¥ tjutet försvinner (det försvinner dock bara ett tag).

 Jag har ringt installatören som säger att det kan kosta mig mycket pengar iom att ljud är svÃ¥rt att hitta (o ljudet kommer inte pÃ¥ begäran, det kommer slumpartat men dock vÃ¥gar jag säga "alltid" inom 1 timme efter man spolat varmt o sedan hÃ¥ller det pÃ¥ fram o tillbaka ett antal timmar). Har ringt Nibe ocksÃ¥ som hänvisar till installatören och ocksÃ¥ pÃ¥pekar det svÃ¥ra med att felsöka ljud.

 Ã„r det nÃ¥gon som rÃ¥kat ut för detta eller kan tipsa vad det kan vara? Det är jäkligt irriterande när tjutet drar igÃ¥ng pÃ¥ kvällen o natten...

mvh Tobias Olofsson


 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2013, 13:06:55 »
Jag vet inte säkert men min gissning är att det är säkerhetsventilen som tjuter.
Kan du gå ner och kolla om det droppar vatten ur nått rör ner i en brunn samtidigt som det tjuter?

Annars kan det vara backventilen som inte är helt tät och läcker genom med ett tjutande ljud.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2013, 15:17:23 »
Jag har samma teori som Carl, säkerhetsventilen eller backventilen som sitter pÃ¥ inloppet till beredaren. När beredaren värms efter en tappning stiger trycket i den och ljudet börjar. När varmvatten tappas sjunker trycket i beredaren och ljudet upphör. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2013, 16:48:12 »
stäng av strömmen till vp, tystnar det då kompressorn stannar så är det nog expansionsventilen. finns ibland möjlighet att vrida ett 1/4 varv på justerskruven för att vibrationen skall upphöra, annars är det exp.ventilbyte

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2013, 17:02:51 »
stäng av strömmen till vp, tystnar det då kompressorn stannar så är det nog expansionsventilen. finns ibland möjlighet att vrida ett 1/4 varv på justerskruven för att vibrationen skall upphöra, annars är det exp.ventilbyte

Men hur förklarar du att tjutet minskar då man öppnar en VV-kran, är det expansionsventilen så borde det låta oberoende om kranarna är öppna eller stängda?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobias75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2013, 00:24:10 »
Tack för alla svar!

Jag har kollat nere på golvet om det droppat vatten någonstans eller om det ligger i tråget men det
är helt torrt där. Jag tror nog mer på att ljudet kommer från överdelen av pumpen eftersom ventilationen går in där och det är genom ventilationen man märker av ljudet. Står jag bredvid pumpen kan jag inte avgöra att ljudet kommer från den alls.

lödläckan, expansionsventilen som du nämnde sitter ju bakom plastskalet på övre delen så den skulle det ju kunna vara.
Kan expansionsventilen påverkas av fläkten förresten? Innan det här tjutet började sänkte jag spänningen på fläkten ett steg för jag tyckte den lät lite för mycket och det kändes som det drog lite för mycket i alla ventilationsdon. Tror jag har den på 3 el 4, borde väl vara tillräckligt för ett hus på 140kvm.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2013, 10:19:49 »
när man öppnar vv-kranen kommer det in kallt vatten i vv-beredaren och därmed sjunker kondenseringstrycket och det uppstår ett annat driftförhållande.
 
när fläktens hastighet sänktes så blev det kallare förångning och därmed ett annat driftläge. prova med fläkten i föregående läge där det ju inte "tjöt". hur gick det med förslaget att stoppa kompressorn??

Utloggad Tobias75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2013, 12:55:16 »
Jag testade att stänga av pumpen (då stängs även fläkten av) och ljudet fortsatte ändå minst en halv minut till innan jag satte igång igen. Ska jag ha den avstängd en längre tid för att avgöra om det kan vara exp.ventilen? Trycket lär ju inte påverkas direkt jag stängt av....

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2013, 14:11:45 »
tryckskillnaden mellan hög och lågtryck är ca 20 bar. när kompressorn stannar för normal tempinställning har den 20 minuter startfördröjning för (så) att det skall tryckutjämna så att kompressorn orkar gå igång. för denna test så bör det visas efter 5 minuter om det är som jag tänkte.

Utloggad Tobias75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2013, 20:11:11 »
 Jag testade att ställa upp fläktkapaciteten till tidigare läge och likt förbaskat kommer tjutet. Denna gÃ¥ng lät det lite högre och med en annan ton.
 Medans det tjöt stängde jag snabbt av pump o fläkt och öppnade det övre utrymmet för att försöka urskilja om ljudet kom frÃ¥n utrymmet med kylflänsarna (de som tar upp värmen) eller frÃ¥n kompressorutrymmet men nej, jag kan inte höra att det lÃ¥ter nÃ¥got därifrÃ¥n. Allt ljud verkar komma frÃ¥n ett visst ventilatonsdon (som fortsätter lÃ¥ta även om man tar bort donet). Öppnar jag en VV-kran sÃ¥ fÃ¥r jag direkt respons pÃ¥ ljudet, allt med pump o ventilationsfläkt av. Jag blir verkligen inte klok pÃ¥ detta...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2013, 08:57:51 »
Jag är nog ändå inne på att det är backventilen på inkommande kallvatten.
Nästa gång det tjuter, prova att skruva på back/avstängningsventil (nr 46 på bilden) och hör om ljudet ändras?
Glöm inte bort att öppna den sen om du vill ha varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobias75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2013, 18:31:25 »
Carl N, jag har testat att skruva på den ventilen när det tjuter. Påverkade ingenting. Borde man inte höra att ljudet kommer därifrån dessutom om det var den? Jag kan överhuvudtaget inte höra något av tjutet från själva pumpen, det enda som får mig att misstänka den är just att när man öppnar en VV-kran så ändras ljudet och slutar.
 Synd man inte kan ladda upp ljudfiler, dÃ¥ hade ni kunnat fÃ¥tt höra hur det lÃ¥ter. Det är sÃ¥ pass högt sÃ¥ det gÃ¥r spela in pÃ¥ mobilen.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2013, 20:49:11 »
inledningen av tråden säger att det började efter dusch/bad. kolla att det inte är blandaren i duschen/badet som läcker i backventilen (eller någon annan termostatblandare)

Utloggad Tobias75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2013, 22:46:16 »
Nja, det börjar efter någon spolat större mängder varmvatten, var man spolar spelar ingen roll. Jag kan spola varmt ett tag i kökskranen och tjutet kommer efter ett tag.
 Men jag ska kolla upp det...

Utloggad Tobias75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Fighter 100p "tjuter"
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2013, 23:05:58 »
Tamigsjutton, jag har en ångbastu i ett hörn just under det don som det låter från (iaf, "jag" tycker det låter därifrån). Jag körde på ditt tips och vred lite på blandaren i den och tjutet ändrade läge direkt man rörde där. Kan nog avskriva ventilation o pump som felkällor.
 Det är en Ã¥ngbastu frÃ¥n Hafa, är väl skitkvalitet pÃ¥ den blandaren för bastun är knappt 1,5 Ã¥r.
Tack för alla tips, nu kanske vi äntligen kan få bukt på elefanten i huset :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!