Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ettrörssystem eller TvÃ¥rörssystem ?  (läst 12384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #15 skrivet: 11 september 2010, 20:07:31 »
Ibland halkar man långt ifrån trådskaparens ämne och dessutom gäller det sådana medlemmar som skulle kunna ge svaret på frågor.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #16 skrivet: 11 september 2010, 20:16:57 »
TS  posta nÃ¥gra bilder pÃ¥ dina raddar och panna.  Är ditt hus nytt eller gammalt?   Ã„r det inte nytt sÃ¥ verkar det vara lite klena maskiner, särskilt i norra dalarna, burrrr.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #17 skrivet: 11 september 2010, 20:35:44 »
Ibland halkar man långt ifrån trådskaparens ämne och dessutom gäller det sådana medlemmar som skulle kunna ge svaret på frågor.

Oki remo  jag förstÃ¥r piken  :)
Om det är ett ett eller tvÃ¥ rörs sytem spelar egentligen ingen roll . har varje rad sin rätta inställning pÃ¥ ventilen sÃ¥ blir förutsättningarna dom samma 80/60   55/45
så det är svaret kan man bara reglera in det så funkar de fint .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #18 skrivet: 11 september 2010, 20:52:12 »
Ibland halkar man långt ifrån trådskaparens ämne och dessutom gäller det sådana medlemmar som skulle kunna ge svaret på frågor.

Oki remo  jag förstÃ¥r piken  :)
Om det är ett ett eller tvÃ¥ rörs sytem spelar egentligen ingen roll . har varje rad sin rätta inställning pÃ¥ ventilen sÃ¥ blir förutsättningarna dom samma 80/60   55/45
så det är svaret kan man bara reglera in det så funkar de fint .
cocacola *vinkar*

Tack C-C  dÃ¥ har jag lyckats bra, jag har ettrörssystem själv som det syns pÃ¥ min tidigare inlägg.
Det är säkert sådana svar som trådskaparen efterlyste.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #19 skrivet: 12 september 2010, 11:53:35 »
Om det är ett ett eller tvÃ¥ rörs sytem spelar egentligen ingen roll . har varje rad sin rätta inställning pÃ¥ ventilen sÃ¥ blir förutsättningarna dom samma 80/60   55/45
så det är svaret kan man bara reglera in det så funkar de fint .
cocacola *vinkar*

Är det inte så att enrörssystem oftare är dimensionerade för en högre framledningstemp?

Nu är det inte ofta jag sett enrörssystem men när det varit detta så har det ofta handlat om hus byggda under 70-80 talet och med elpanna (skulle vara billigt att bygga)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #20 skrivet: 12 september 2010, 12:13:44 »
Jag har 1980 villa med ettrörs.  Vedpanna och elpanna. När rörmockaren sÃ¥g att jag hade den sämsta sortens rör sÃ¥ sa han direkt att det var kört. Sedan fick de mina papper och räknade pÃ¥ det och dÃ¥ visade det sig att det mycket väl skulle funka med lÃ¥gtemp radiatorer och sÃ¥ vidare...

Så låt någon studera era papper först. Nu kommer jag troligen byta ändå såsett då jag ogillar standard och okej-lösningar.. hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #21 skrivet: 12 september 2010, 13:52:54 »
även 50 och 60 talet har enrörs sytem i vissa kÃ¥kar, 
Radiatorn räknas upp i storlek efter hand eftersom framledningen sjunker och det då behövs större termisk avspeglingsyta för att kompensera det , .

det finns dom enrörs sytem som är gjorda för lägre framledningar också
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #22 skrivet: 12 september 2010, 18:35:12 »
Där har du alldeles rätt cocacola, jag har 8 radiatorer nederplan och lika mÃ¥nga överplan och radiatorer blir större mot slutet av slingorna. Man kan känna med handen att dom är inte lika varma men värmen räcker till ändÃ¥. 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #23 skrivet: 12 september 2010, 19:05:13 »
Man kan även ha lika stora element i "gruppen" men strypa in dom olika så att man får rätt flöde och temp på/från samtliga element, det är dock lite "meckigare" än med tvårörs system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #24 skrivet: 12 september 2010, 20:11:41 »
Jag har ett 1-rörssystem. som fungerar superbt. Jag har fn. 260 m2 uppvärmd yta. Och jag har i år förbrukat ca 18500 kWh inkl. HH och VV. Under de tre år jag har haft pumpen så har jag successivt trimmat in systemet. Och i sommar så har jag bytt samtliga 1-radsradiatorer utan konvektorplåtar till radiatorer typ Purmo C22.
Det ska bli intressant och se vad det bytet kommer att göra på el-notan. Trots den kalla vintern så sänkte jag elnotan med ca 1000 kWh från föregående år. I år ska jag även koppla in källaren på 45 m2 mot värmesystemet. Man får också se vad det kommer att göra på el-notan. Men jag är nöjd om jag lyckas stannar på min nuvarande förbrukning trots volymökningen eftersom jag har monterat dessa nya radiatorer.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad hembryggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #25 skrivet: 12 september 2010, 20:20:06 »
*roflmao* hej hembyggarn . varför slutade du efter 1 Ã¥r   Sc:,h . om du nu tycker att rörbranschens installtörer är sÃ¥ dÃ¥liga varför inte stanna kvar dÃ¥ och kompetens höja installtionsledet.
och när jag kommer in till dig  pÃ¥ Ahlsell och handlar dÃ¥ kan väll vi snacka vvs du och jag  :) det ser jag fram emot och nÃ¥gra med mig  :).

Skulle vara intressant att få reda på vad du stödjer din teori på . Ett års yrkes erferenhet? eller finns det någon annan statistik /källa att hänvisa till.
cocacola *vinkar*

hej cocacola
detta var nog innan du var född, har i praktiken gått i pension nu.
byggingenjör blev det i stället för hantverkare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #26 skrivet: 12 september 2010, 20:49:27 »
 hembryggaren *roflmao* nja inte innan jag va född kanske  :)   Bygg ingenjör är ocksÃ¥ hantverkare .
och som du vet Rörmockeri är som prästerskapet ,nÃ¥got man föds till inget man blir .  

Hembryggaren . med din Ã¥lder och yrke  sÃ¥ borde du ha träffat pÃ¥ dom mÃ¥nga duktiga vvsare som funnits/finns  pÃ¥ vÃ¥ra byggen .
Och jag blir lite nyfiken på dina erfarenheter i och med ditt utalande , Med ditt yrke så har du en hyfsad inblick på vad en röris ska kunna och hur bred
den kunskaps nivÃ¥ en fullfjädrad montör ska ha . Visst mÃ¥ste du ha träffat pÃ¥ riktiga rörisar  ;)  

cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!