Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräknad besparing frÃ¥n f till ftx  (läst 24693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2013, 12:10:25 »
Hej
Jo jag har tittat på energimyndighetens tester:
Ã…rlig besparing vid olika Ã¥rsmedeltemperaturer   
Gammalt otätt hus   
± 0°C (Kiruna)   3 910 kWh
+ 6°C (Stockholm)   2 690 kWh
+ 9°C (Malmö)   2 090 kWh
 
Ã…rlig besparing vid olika Ã¥rsmedeltemperaturer   
Nytt tätt hus   
± 0°C (Kiruna)   6 100 kWh
+ 6°C (Stockholm)   4 070 kWh
+ 9°C (Malmö)   3 030 kWh

Så jag har ju inte ett nytt tätt hus men något där emellan kanske. 3-glas energi runtom mer än hälften nya iaf.
Så enligt beräkningen kanske 5000kw/år, glädjekalkyl?

Brinet ligger just nu i skrivande stund på in-2,0 ut-5,4. VB ut61 in44. Ute -29 (har legat där i två dygn). Rumsgivare ställd på 22,5. TS 100%(6kw) Har inte eldat i kaminen på 3 dygn.
Har också funderat på större volym i radiatorerna.

Energimyndighetens test av bergvärmepumpar så är skillnaden på Cop faktorn runt 0,3-0,5 om binnen är -5 eller 0 grader. Ett alternativ till FTX är att du installerar en frånluftsmodul som kyler ner utgående luft med binnen och då får du något varmare binne och bättre verkningsgrad på bergvärmen. Har hört att denna lösning motsvarar runt 30 meter borrdjup.

Även installation av Frikyla ger bättre verkningsgrad på bergvärmen fast vädret förra sommaren var en katastrof...

Själv installerade jag ett kylbatteri till min FTX växlare. Som sagt så ger den inte så stor kyleffekt som jag skulle behöva till huset men lite är alltid något. Har inte hunnit koppla in regleringen än.

Men funderar du på att dimensionera upp elementen så kanske FTX växlare är en bättre lösning.

Jag vet inte vad Energimyndigheten menar med gamla och nya hus men en skillnad är att nya hus har man plast i väggarna som fuktspärr och det ger tätare hus.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2013, 12:14:38 »
Normalt skulle jag föreslå en vattenburen eftervärmare till dig, men genom att du har så stort behov av el-tillskott blir besparingen inte så stor med värmevattenbatteri på tilluftskanalen. I alla fall blir payoff väldigt lång.

Sommarhalvåret kan du köra utan eftervärmare. Du kommer troligen inte märka någon skillnad. Är det +12° ute och +21° inne, så har du en tilluftstemp på +19°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2013, 12:26:26 »
Energimyndigheten är ute och cyklar igen. Mängden återvunnen energi är densamma oavsett vilket hus aggregatet sitter i. Nytt eller gammalt, spelar igen roll.

Ditt hus med 0,35 l/s/m² (230 m²) kommer att återvinna runt 11 000 kWh/år, med ett modernt ventilationsaggregat typ roterande trumma. Det med ett aggregat som har 80% temperaturåtervinning samt 73% energiåtervinning, och som jämförelse med samma frånluftsflöde i ett F-system.

Belastningen på din värmepump minskar med 3,5 kW vid -30°.

Hur kan du komma upp till dubbla besparingen?
Förklara gärna inte bara hur du räknat, utan skillnaden mellan hur du räknat och hur energimyndigheten räknar.

Till jtervaniemi:
Besparingen i praktiken blir i alla fall ca 1/3-del av den återvinning som aggregatet ger, så om energiåtervinningen ger 11000 kWh/år så sparar du ca 3666 kWh/år.

Visst går det eltillskott när det är kallt idag, men du har ändå säkert en energitäckningsgrad på runt 96-97% på din värmepump, så årsmedel-COP bör ligga runt 3.0 på din värmeanläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2013, 14:14:36 »
Hur kan du komma upp till dubbla besparingen?
Förklara gärna inte bara hur du räknat, utan skillnaden mellan hur du räknat och hur energimyndigheten räknar.

Till jtervaniemi:
Besparingen i praktiken blir i alla fall ca 1/3-del av den återvinning som aggregatet ger, så om energiåtervinningen ger 11000 kWh/år så sparar du ca 3666 kWh/år.

Visst går det eltillskott när det är kallt idag, men du har ändå säkert en energitäckningsgrad på runt 96-97% på din värmepump, så årsmedel-COP bör ligga runt 3.0 på din värmeanläggning.

Jag har aldrig nämnt ordet besparing. Mitt ordval är återvinning, vilket skiljer sig mot besparing.

Sedan vet jag inte hur Energimyndigheten har räknat, så skillnaden kan jag inte redovisa.

Du skriver 96-97% energitäckningsgrad. Jag har en körning i Bosch beräkningsprogram, 11 kW effektbehov vid DUT med 189 meter borra samt 65° på framledningen. Det ger 50% effekttäckning och 92% energitäckning.

Avlastas bergpumpen med 11 000 kWh/år blir energitäckningen 99% och effekttäckning 72%. Tillskottbehovet minskar med 2 500 kWh/år samt drivenergi till kompressorn minskar med 3 000 kWh/år. Köldbärartempen stiger och värmebäraren sjunker. Märk väl att kalkylen gäller för jtervaniemi,s villa, om nuvarande F-luftflöde är 80 l/s.

Jag kan heller inte redovisa skillnaden mellan din och min beräkning för energitäckning, då jag inte vet vad som ligger till grund för din presentation.


« Senast ändrad: 11 februari 2013, 14:21:49 av Lexus »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #19 skrivet: 11 februari 2013, 16:28:47 »
OK, jag har gjort två beräkningar med Nibes program, och deras 8 kW VP, ger ungefär samma uteffekt vid DUT som en 7 kW IVT.
Har räknat bakvägen så att jag hamnade på rätt (samma) borrhålsdjup, och med täckning med hjälp av enbart kompressor ned till -15 grader, som värmepumpen enligt inläggen klarar utan tillskott.
Det hamnade på ca 31500 kWh energibehov/år, för värme och tappvarmvatten.
Effektbehov vid DUT drygt 9 kW.
55°C vid DUT
-1.75°C på brine.

Resultatet 3377 kW billigare drift om jag drar av 11 000 kWh på den årliga energiförbrukningen.

Har även angett högre temp på brinet i driftfall 2, med den lägre energiförbrukningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jtervaniemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2013, 16:38:56 »
"Loggade" ett tredje sista dygn (05.00 till 05.00) med normal vent och eldade i braskaminen frÃ¥n 06.00 till 21.00 med nÃ¥gra timmars uppehÃ¥ll pÃ¥ dagen. Det höll sig runt -30 detta dygn ocksÃ¥. Inne vardagsrum/kök runt 26 grader  :-X
Fick ner tot el till strax under 100kw så nästan samma minskning som när jag slog av ventilationen, fast det är ingen lösning i längden att elda som en galning och veden kommer inte av sig själv hem på trappan och in i kaminen ;)
BOSCH EHP 7LV/M

Utloggad jtervaniemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2013, 16:55:43 »
OK, jag har gjort två beräkningar med Nibes program, och deras 8 kW VP, ger ungefär samma uteffekt vid DUT som en 7 kW IVT.
Har räknat bakvägen så att jag hamnade på rätt (samma) borrhålsdjup, och med täckning med hjälp av enbart kompressor ned till -15 grader, som värmepumpen enligt inläggen klarar utan tillskott.
Det hamnade på ca 31500 kWh energibehov/år, för värme och tappvarmvatten.
Effektbehov vid DUT drygt 9 kW.
55°C vid DUT
-1.75°C på brine.

Resultatet 3377 kW billigare drift om jag drar av 11 000 kWh på den årliga energiförbrukningen.

Har även angett högre temp på brinet i driftfall 2, med den lägre energiförbrukningen.
Kul att se folk som inte satt längst bak i klassen  ;)
Det verkar som en vettig beräkning, så ftx investeringen blir betald på inte så många år.
Tackar.
BOSCH EHP 7LV/M

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2013, 16:57:03 »
OK, jag har gjort två beräkningar med Nibes program, och deras 8 kW VP, ger ungefär samma uteffekt vid DUT som en 7 kW IVT.
Har räknat bakvägen så att jag hamnade på rätt (samma) borrhålsdjup, och med täckning med hjälp av enbart kompressor ned till -15 grader, som värmepumpen enligt inläggen klarar utan tillskott.
Det hamnade på ca 31500 kWh energibehov/år, för värme och tappvarmvatten.
Effektbehov vid DUT drygt 9 kW.
55°C vid DUT
-1.75°C på brine.

Resultatet 3377 kW billigare drift om jag drar av 11 000 kWh på den årliga energiförbrukningen.

Har även angett högre temp på brinet i driftfall 2, med den lägre energiförbrukningen.

137 000 gradtimmar? Vad har du fått det ifrån. Det är ju Vittangi i Kiruna som gäller.

31 000 kWh minus 5 000 kWh för varmvatten. Då återstår 26 000 kWh som då ska räcka till transmission och ventilationsförluster. Känner du att det är troligt för en villa i område med -36° som DUT?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2013, 17:07:29 »
137 000 gradtimmar? Vad har du fått det ifrån. Det är ju Vittangi i Kiruna som gäller.

31 000 kWh minus 5 000 kWh för varmvatten. Då återstår 26 000 kWh som då ska räcka till transmission och ventilationsförluster. Känner du att det är troligt för en villa i område med -36° som DUT?

Nibes program säger -29 graders DUT i Kiruna.
I den här tabellen sägs -30 grader: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2048.msg19296#msg19296
Och som sagt, jag har bara gått på vad husägaren skriver, hans borrdjup, och när eltillskott börjar behövas.
I mörka norr är det nog inte ovanligt att man tillför i snitt minst 1 kW värme via belysning, kyl, frys(ar), datorer och TV-apparater.

Att det skulle ge 5500 kWh/år i besparing när man värmer huset med värmepump ser jag som i överkant, och därför gjorde jag en beräkning som utgår från husägarens egna uppgifter om när eltillskott börjar behövas.
Resultatet verkar då mer troligt, men visst, jag kan väl sträcka mig så långt som till att besparingen kan ligga i intervallet 3377 - 5500 kWh/år.
Om avluftsflödet idag är lägre än 80 l/s, vilket det troligen är, så kommer besparingen att minska när flödet justeras upp till det av boverket rekommenderade.
Min slutsats är att trådskaparen i praktiken kan få någonstans mellan 2500 och 4500 kWh lägre elförbrukning/år, och han slipper elda.
Dessutom bör luftkvaliten och inomhuskomforten bli avsevärt mycket bättre.

Dessutom, av någon anledning så verkar det vara "fel" i många beräkningsprogram när det gäller husens effekt och energibehov i norr, min erfarenhet är att de inte alls kräver lika mycket energi som hus längre söderut behöver.
Den kalla torra luften gör säkert sitt till, snö på taken, på marken, och upp mot väggarna hjälper till att isolera.
« Senast ändrad: 11 februari 2013, 17:12:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2013, 20:11:06 »
I den här tabellen sägs -30 grader: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2048.msg19296#msg19296

Den tabellen känns inte trovärdig. Lycksele 50 mil söder om Kiruna, har DUT -34°.

Citera
Och som sagt, jag har bara gått på vad husägaren skriver

Han skriver ju att förbrukningen är 21 000 kWh/Ã¥r. Han skriver att kompressorn gÃ¥r 24 timmar/dygn med 6 kW tillskott i 16 timmar/dygn, när utetempen är -30°.  Det ger ett effektbehov pÃ¥ 10,4 kW. Du anger 9,2 kW.

Han skriver också att utetempen har legat på -39° denna vinter.

Enligt din beräkning är värmepumpens förbrukning för värme/varmvatten 9 000 kWh/år, som i sin tur ger hushållselen 12 000 kWh/år. Märklig fördelning!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #25 skrivet: 11 februari 2013, 21:24:03 »
Jag har en tabell, vet inte riktigt varifrÃ¥n den kommer, där antalet graddagar för Kiruna anges till 6532 vilket blir 156800 gradtimmar. Husets värmeförluster verkar vara väldigt nära 0,2 kW/K. Det skulle bli 31350 kWh för hÃ¥lla huset uppvärmt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #26 skrivet: 11 februari 2013, 21:50:37 »
Lekte lite i Bosch kalkyl program med vittangi som ort och 25000kwh som förbrukning programmet föreslår 885 meter aktivt borra om man väljer beräknad brine +1 väljer man beräknad brine +2 så föreslår programmet -267meter aktiv borra riktigt skumt för i vanliga fall finns inget minus tecken där verkar vara en liten bugg där Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2013, 21:53:54 »
Jag har en tabell, vet inte riktigt varifrÃ¥n den kommer, där antalet graddagar för Kiruna anges till 6532 vilket blir 156800 gradtimmar. Husets värmeförluster verkar vara väldigt nära 0,2 kW/K. Det skulle bli 31350 kWh för hÃ¥lla huset uppvärmt. 
Mmm, och det stämmer ju bra med vad jag angett.
Det jag gick efter var uppgiften om att han klarade sig utan tillskott ned till -15 grader.
12 000 kWh hushållsel är inte extremt mycket om det rör sig om en familj med 2 eller fler barn, vilket husets storlek kan antyda.

Kiruna är inte lika kallt som städer längre från Norska kusten, golfströmmen gör att det inte blir så kallt, visst kan det bli någon dag när kvicksilvret kryper ned ordentligt, men årsmedel ligger inte så lågt som man kan tro.

I denna typ av fråga blir det alltid en viss del spekulation, kanske har jag räknat i lägsta laget, och du Lexus i högsta laget, men det ger ju ändå en rätt skaplig bild av var man kan tänka sig hamna med besparingen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jtervaniemi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #28 skrivet: 12 februari 2013, 07:09:28 »
Mmm, och det stämmer ju bra med vad jag angett.
Det jag gick efter var uppgiften om att han klarade sig utan tillskott ned till -15 grader.
12 000 kWh hushållsel är inte extremt mycket om det rör sig om en familj med 2 eller fler barn, vilket husets storlek kan antyda.

Kiruna är inte lika kallt som städer längre från Norska kusten, golfströmmen gör att det inte blir så kallt, visst kan det bli någon dag när kvicksilvret kryper ned ordentligt, men årsmedel ligger inte så lågt som man kan tro.

I denna typ av fråga blir det alltid en viss del spekulation, kanske har jag räknat i lägsta laget, och du Lexus i högsta laget, men det ger ju ändå en rätt skaplig bild av var man kan tänka sig hamna med besparingen.
Jag anser att jag har fått en hel del bra info och det är en bra/ekonomiskt hållbar energiåtgärd.
Den dära golfströmmen har vi dÃ¥ inte märkt av  :( Hittills tror jag vi leder köldligan för denna vinter.
1999 när Karesuando hade officiellt  -49 hade vi enligt lokala mätningar -51 har jag för mig..
Vittangi ligger längs Torneälvdal och är ett erkänt kallhÃ¥l men vi har valt sjÃ¥lv att bo här  :)
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-temperaturrekord-1.5792
http://www.sydsvenskan.se/sverige/snokaos-och-kold-rekord/
BOSCH EHP 7LV/M

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräknad besparing från f till ftx
« Svar #29 skrivet: 12 februari 2013, 07:20:28 »
Faktum kvarstår, om det stämmer att din värmepump klarar -15 grader utan tillskott är min kalkyl väl så bra som Lexus.
De få dagar det är kallare än så är rätt lätträknade oavsett var i Sverige man bor, och när eltillskott går så är det sällan med full effekt, eller dygnet runt.
Naturligtvis rullar det på en del tillskott när det blir kallare än -30 grader, jag påstår inget annat, och jag TYCKER att du fått en för klen värmepump installerad.
FTX hjälper dig garanterat mer än att komplettera ditt borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!