Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…sikter FTX vs radonsug  (läst 16493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #15 skrivet: 23 oktober 2011, 21:04:15 »
Det var som fan. Jo helt klart är jag intresserad. Han skulle sätta en sugpunkt och det går väl på 12k efter rot eller 9 efter radonbidrag hur jag väljer att göra.
Så kan man meka det själv för 2k ska det ta en jävla tid för att jag inte ska idas, inte så jag har 1500kr/tim på jobbet.
Han sa materialkostnad var cirka 6-7 tusen vilket jag tyckte lät konstigt då han sa det om det handlar om ett par spirorör och en datorfläkt. :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #16 skrivet: 23 oktober 2011, 21:07:13 »
Och jo fan en till sak jag kom på, förmodligen helt hjärndöd men. Vad händer om man blåser luften från radonsugen i llvpn? För mitt utblås kommer gå ut på samma vägg där jag har min enormt prisvärda AVT pump. Får man ännu mer nerisning än jag har nu tar den ju över hela kommun. Eller är det så lite luft sugen blåser ut att det aldrig skulle påverka cop på AVTn ändå?
Som sagt, puckad men rolig tanke.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2011, 21:31:47 »
Hej Micke!  Njae när det gäller utluften frÃ¥n en radonsug som kommer nerifrÃ¥n marken sÃ¥ rekommenderar jag inte att släppa ut den luften bakom en luftvärmepump, jag har experimenterat en hel del med detta med att släppa ut ventilationsluft bakom pumparnas förÃ¥ngare och detta fungerar alldeles utmärkt om det är uppvärmd luft som kommer innifrÃ¥n huset. Här en trÃ¥d om detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34419.msg423865#msg423865
Däremot så testade jag även att dra fram luften från min radonsug till min andra pump och det fungerade bra ned till mellan ca 8-10 minusgrader, men vid kallare väderlek så frostade det på så pass kraftigt på pumpen så att jag fick avbryta och plocka bort röranslutningen. :)

Mvh Raffen.
 
« Senast ändrad: 23 oktober 2011, 21:36:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2011, 21:51:45 »
Han sa materialkostnad var cirka 6-7 tusen vilket jag tyckte lät konstigt då han sa det om det handlar om ett par spirorör och en datorfläkt. :)

Hej Micke!  Nej nÃ¥gon datorfläkt handlar det nog inte om förstÃ¥s även om man inte skall ha sÃ¥ stort luftflöde utan det räcker med mellan ca 50-70 m3 luft/timma, men det mÃ¥ste vara en fläkt som är kraftfull när det gäller att kunna suga upp luften under bottenplattan. Själv valde jag en LPK-fläkt som dÃ¥ har framÃ¥tböjda (eller om det nu ev var bakÃ¥tböjda?) skovlar för högsta sugeffektivitet och dessutom har den en riktigt lÃ¥g ljudnivÃ¥. Dessutom är den här fläkttypen försedd med s.k swing-out design (öppningsbar frÃ¥n sidan av fläkthuset) vilket gör det extra lätt vid rengöring. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 12:17:29 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2011, 03:07:51 »
Du har tydligen inte byggt mÃ¥nga speldatorer, 50-70 m3 är en vanlig datorfläkt  Thumbsup

Skämt åsido, fläkten lär kosta en del men rören är väl inget speciellt, och isolering behövs väl inte med det flödet. Skulle vara för ljudet då, vad har du för dimension på röret? Och hur djupt ner har du gått under plattan? Jag måste under en bärande mittvägg i huset så jag kan suga från båda sidor av den, eller så hålet blir någotsånär mitt under huset. Men är bara lite mer bilning antar jag.
Ska kika mer imorrn på hur stort projekt det blir, har nog många projekt men finns det mycket pengar att spara har man inte råd att sova :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #20 skrivet: 02 november 2011, 01:19:48 »
Hej Micke! Ja som jag nämnde i ett tidigare inlägg i tråden här så är väl 220 bq/m3 inte så väldigt mkt att prata om egentligen tycker jag eftersom gränsvärdet ligger väl fn på 200 bq/m3, inte så länge sedan som gränsvärdet låg på 400 bq och när jag byggde i mitten av sjuttiotalet så låg gränsvärdet på 800 bq. Har aldrig brytt mig så mkt om att ens mäta radonvärdet men fick ett infall för ett antal år sedan och gjorde 2 st mätningar med dosor 2 år i rad vintern 2008-2009 och 2009-2010. 2008 fick jag ett årsmedelvärde på 630 bq/m3 och 2009 blev årmedelvärdet 740 bq/m3, jag har ingen radon från byggnadsmaterialet i huset utan detta var helt fråga om markradon.
Jag tog ut en firma som kostnadsfritt gjorde ett hembesök och bara kollade av hastigt med mätutrustning att jag inte hade någon radon i byggnadsmaterialet samtidigt som de tog del av mina mätprotokoll från radonmätningarna. Sen fick jag ett åtgärds och kostnadsförslag på posten om jag skulle vara intresserad av att anlita dem vill säga för det fanns inget villkor om detta för hembesöket, de hade även med ett s.k "gör det själv paket" där kostnaden skulle bli mellan ca 16000-20000 kr och om firman utförde hela jobbet så skulle detta kosta 33000 kr och då var detta inkl 2 st sugpunkter i grundplattan 1 på vardera sidan av mittväggen i källaren, och då var detta bidragsberättigat med 15000 kr via en hel del byråkrati.
Jag har makadam under hela min grundplatta (även under både mitt och kantsulor) så jag frågade om det inte skulle räcka kanske med en sugpunkt eftersom makadam är väldigt luftgenomsläppligt, men de svarade bara att skall vi göra det och garantera att du kommer under 200 bq/m3 så är det 2 sugpunkter som gäller.
Då tog jag saken i egna händer och anskaffade en radonmätare (Ramon) som jag fick tag på till ett erbjudandepris på ca 2700 kr och mätte upp alla utrymmen i källaren så att jag på så sätt kunde ringa in området i källaren som markradonet kom ifrån och jag kunde därmed också planera var jag skulle placera utsuget för att det skulle göra störst nytta. Beställde sedan en kanalfläkt LPK 100B samt en varvtalsreglering i form av en 5-stegs trafo från Alig ventilation för 1684 kr, lite rör, krökar mm hade jag sedan tidigare på mitt centrallager så det var bara till att köra igång. Borrade upp ett hål i plattan, plockade upp ett par hinkar makadam ur hålet i plattan så jag fick till en skaplig brunn därunder, satte dit röret och tätade till ordentligt, monterade övriga rör och krökar inkl fläkten som kopplades in och ställdes in på 2:ans hastighet på trafon, och så har den gått sedan dess.
Gjorde sedan ytterligare en ny radonmätning nu under den senaste vintern 2010-2011 för att se resultatet av min egeninstallerade radonsug och det hade ju gjort susen förstÃ¥s för dÃ¥ fick jag till ett Ã¥rsmedelvärde pÃ¥ 50 bq/m3, dvs halva det önskevärde (100 bq) som man för inte sÃ¥ länge sedan diskuterade om att införa men som fick läggas pÃ¥ is för att kostnaderna skulle bli orealistiskt höga för berörda bostadsägare. 

Här kommer då lite ytterligare beskrivning på hur jag gick tillväga inkl en del bilder av det hela som jag lovade dig om du ev skulle vara intresserad av att praktisera det här i egen regi Micke:
Ja som jag tidigare nämnde så hade jag förberett mig genom att ganska noggrant följt upp och lokaliserat vilken del av källaren som hade det högsta radonvärdet med min Ramon-mätare så det var bara att sätta igång. Till min hjälp hade jag en rätt kraftig slagborrmaskin som jag impulsköpte på Lidl för ca 5 år sedan till ett mkt bra pris, det går även att bila med den här maskinen så det fick jag även låta den prova på. :)
Så Parkside är alltså Lidls svar på Hilti om jag förstår det rätt. ;)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 22:32:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #21 skrivet: 02 november 2011, 01:21:03 »
Jag tog en spirorörbit med diam 10 cm och ritade/märkte upp runt detta rör i en cirkel på golvet, borrade sedan ganska tätt med hål ett stycke utanför den här märkningen lite på lut inåt med målsättning att hålet skulle vara lite drygt 10 cm i diam längst ned i hålet och ca 12-13 cm i diam i övre delen av hålet i plattan. Jag borrade först runt med en mindre storlek på borr på ca 10 mm och ökade sedan diametern succsesivt upp till största borret i satsen som var på 18 mm. Man fick ju sedan även borra lite på snedden mellan hålen inkl bila lite så att man fick loss lite ordentliga bitar. Tog väl mig ca 1,5 timmas arbete att få upp hålet helt färdigt.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #22 skrivet: 02 november 2011, 01:22:15 »
Därefter så var det bara till att med handen gräva/plocka upp ca 1 och ½ hink med makadam (som jag själv har under plattan) så att man då får till en liten radonbrunn under hålet i plattan, man ser till att plocka bort materialet (makadam eller grus) under plattan så att man kommer ända ned till ordinarie marknivån. Man gör också gärna den här lilla radonbrunnen under plattan lite större i diameter nedåt i marken så att den konar ut nedåt från hålet i plattan räknat.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #23 skrivet: 02 november 2011, 01:23:45 »
Därefter var det dags att sätta dit den här spirorörbiten och mura igen och täta hålet ordentligt, jag satte också dit ett tätlock under tiden som jag borrade upp nästa hål i källarens yttervägg där jag då skulle blåsa ut radonluften.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #24 skrivet: 02 november 2011, 01:26:45 »
När jag hade borrat upp hålet i ytterväggen så var det dags att börja montera ihop allt ihop, fläkten, spirorören inkl några böjar. Jag gick över till en rund plastkanal den sista biten av rördragningen genom ytterväggen och avslutade med en övergång till rektangulär kanal med en böj nedåt på utsidan av källarväggen/sockeln. Jag isolerade och tätade rördelen genom ytterväggen noggrant med fogskum inkl att jag isolerade den sista böjen på utsidan av källarväggen med skumplast överdragen med silvertejp.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #25 skrivet: 02 november 2011, 01:28:10 »
Ja sen var det bara att köra igång fläkten på 2:ans steg av 5 möjliga på trafon samtidigt som jag ställde in min Ramonmätare i utrymmet för att kontrollmäta, och efter 2 dygn när jag kollade av mätvärdet så upptäckte jag att jag fortfarande hade ett högre värde än vad jag hade räknat med, ca 300 Bq, visserligen mer än en halvering av tidigare uppmätt värde men tyckte ändå att det låg högt förstås. Började kolla lite och funderade på om det läckte någonstans ifrån rören eller ev fläkten, och funderade då till lite extra på den här s.k swing-out-konstruktionen som gör att det är extra lätt att lossa och vika ut fläkten från sidan för att enkelt kunna rengöra den.
Jag tog då och klistrade noggrant igen den här sidan på fläkten med silvertejp så att det blev helt tätt, ventilerade utrymmet och nollställde Ramonmätaren igen, och efter ytterligare ca 2 dygns mätning så visade Ramonmätaren på 62 Bq.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #26 skrivet: 02 november 2011, 11:19:04 »
Det är synd att det skall innebära sådana kostnader med FTX, för komforten är enorm jämfört med självdrag,
eftersom man kan balansera från tilluft så slutar det dra från fönster och annat, det luktar alltid fräscht i huset och man känner allmänt att både hus kropp och själ fick valuta för pengarna.

jag har själv monterat in FTX väldigt nyligen och skulle inte vilja vara utan det nu när jag märker komforthöjjningen.
men jag gick en annan väg.
jag har tagit en FTX minimaster som normalt sitter i kök, sedan gjort en ny täckvägg samt isolerat inkommande kanaler inuti växlaren, renoverat fläktmotorerna med nya kondingar och keramiska lager
styrningen som sedan satt i fläktkåpan har jag sedan modifierat en del och monterat detta inne i växlaren
Sen vart den monterat på toaletten.
billigt blev det med Kombidon,FTX,rör så kostade det ungefär 7000:-

så här blev det.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #27 skrivet: 02 november 2011, 16:53:54 »
Såg inte så avancerat ut, men han kommer på måndag så han får styra upp det som kan. Sen har jag 3 år på mig att sätta FTX.
För tror inte jag har helt kass ventilation. Givetvis inte som FTX men har ventiler där jag behöver och mekanisk frånluft. Vill bara undvika stenlunga nåt år till.

Tack för bilderna Raffen, såg helt klart genomförbart ut även för en klåpare som mig :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #28 skrivet: 02 november 2011, 20:17:46 »
Det är synd att det skall innebära sådana kostnader med FTX, för komforten är enorm jämfört med självdrag,
eftersom man kan balansera från tilluft så slutar det dra från fönster och annat, det luktar alltid fräscht i huset och man känner allmänt att både hus kropp och själ fick valuta för pengarna.

jag har själv monterat in FTX väldigt nyligen och skulle inte vilja vara utan det nu när jag märker komforthöjjningen.
men jag gick en annan väg.
jag har tagit en FTX minimaster som normalt sitter i kök, sedan gjort en ny täckvägg samt isolerat inkommande kanaler inuti växlaren, renoverat fläktmotorerna med nya kondingar och keramiska lager
styrningen som sedan satt i fläktkåpan har jag sedan modifierat en del och monterat detta inne i växlaren
Sen vart den monterat på toaletten.
billigt blev det med Kombidon,FTX,rör så kostade det ungefär 7000:-

så här blev det.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

den ser så liten ut. Vad är det för kapacitet och verkningsgrad?
är det roterande grejjer eller platta?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #29 skrivet: 02 november 2011, 20:47:47 »
Det är en gammal Bacho minimaster som normalt sitter ovanför spisen
det är ett fint litet aggregat som fått oförtjänt dåligt rykte på grund av dåliga fläktmotorlager
och eftersom dom satt ovanför spisar så utsattes dom för värme fett och annat och det
skapade en flottlåda av alltihop

Det är en korsvärmeväxlare som när allt är rent och snyggt samt tätt mellan kanalerna innuti växlaren skall kunna ge ända upp till 90% värmeväxling!!, men typiskt värde är 65-70%
men eftersom åren gick och dom inte pysslades om så blev effekitiviteten kraftigt sänkt och tjutande lager mm, så folk började kasta ut dom.
Det sitter asycron motorer på 120w x2 och detta säger man är inte energieffektivt, sen jämför man med dom nya EC motorerna, men facktum är att när minimastern går på normaldrift N och ställd för ett hus på 115m2 så tar fläktarna 34w styck, det blir 50kr i månaden..=)

Sen sitter det en smart liten avfrostning, en liten motor som öppnar en lucka och släpper in uppvärmd/växlad luft in till Tillluften, detta medför att den normalt inte behöver ett värmetillskott enbart för avfrostning, utan värmetillskottet/värmeslingan finns bara om man stör sig på kall luft i till luftsventilerna.

Jag tror dom skall kunna hantera upp till 170m2 hus.
Jag är enormt nöjd med den, den går riktigt tyst med nya Ceramic lager.
samt att jag är styrnings fanatiker och bokstavligen öser in nya funktioner med tempgivare, hyrometers och tidrelän.. :D


http://www.brfbalder.se/files/bacho.pdf

Dogge.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 20:50:22 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!