Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Burken pÃ¥ vinden...  (läst 4864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Burken på vinden...
« skrivet: 14 januari 2007, 18:36:59 »
Jahapp, nu har det blivit dags att kontrollera "burken på vinden"...dvs värmeväxlaren som hitintills bara tuffat på sen vi köpte huset.

SmÃ¥tt förvÃ¥nad blev jag när jag öppnade den och sÃ¥g att det finns ett värmeelement i den! Varmt var det ocksÃ¥! Filtren var minst sagt  igengrodda, ursh!

Nu undrar jag följande:

1. Kan man koppla ur värmeelementet eller behövs förvämningen av den inkommande luften?
2. VVX går idag intervallvis under c:a 6h/dygn. Är det för lite? Det finns så vitt jag märkt inget självdrag.

Bilder på burken kan ni ser här: http://picasaweb.google.se/per.malmberg/Ventilation20070113
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Burken på vinden...
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2007, 19:13:53 »
Den bör gå kontinuerligt, allmänventilation behövs.
Ev kanske flödet bör kollas så ni inte överventilerar (vilket jag inte tror)
Batteriet bör va i funktion, kläm fast en termometer i ett tilluftsdon så du har koll på inblåsningstempen. Luften bör va sval, säg 17 grader max!
Du ska ju värma upp med VP. Det kan hända att termostaten hänger sig, då får du (svindyr) luftvärme.
Filtren ska bytas regelbundet ( det sÃ¥g du nog  ;))
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Burken på vinden...
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2007, 19:23:31 »
Jag har ett HERU värmeväxlaraggregat utan extra värme. Det fungerar bra men när det är riktigt kallt ute kan man uppleva kallt drag i närheten av tilluftsdon. Kan du leva med detta är det nog Ok att helt stänga av förvärmning.

Ventilationen skall gå dygnet runt.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Burken på vinden...
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2007, 20:09:32 »
Tack för snabba svar, de bekräftar vad jag trodde.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Burken på vinden...
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2007, 20:55:40 »
Jag har samma typ av värmeväxlare som du från -78. Jag kopplade bort värmeelementet efter ca ett år och har inte märkt några nackdelar. På min variant finns en funktion som minskar på tilluftsfläktens varvtal när tilluften till rummen går under plus 11 grader. Men detta händer inte förrän det är minus 10-15 grader vilket det sällan är här i söder (Blekinge). Det är möjligt att denna funktion och det milda vädret här nere gör att jag slipper kondens som fryser i växlaren som kan vara ett problem enl inlägg i forumet.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Burken på vinden...
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2007, 22:16:39 »
Aggregatet ska gå dygnet runt. Filtrena ska byttas minst en gång per år kors växlaren (den fyrkantiga lammell kuben) bör tas ur och spolas ur med vatten en gång per år helst sommartid.
Och vad man kan se av bilderna så skulle jag nog ta och damsuga ur aggregatet.
Kolla också så att dräneringen fungerar häll i ett par liter vaten med en tratt i slangen.

Värmaren bör du inte koppla ur när den inte fungerar drar tillufts fläkten ner och du får inte rätt balans i ventilationen.

Jämför inte en kors växlare med ett heru kors växlaren ha mycket sämmre verkningsgrad.


Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Burken på vinden...
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2007, 23:31:18 »
Aggregatet ska gå dygnet runt. Filtrena ska byttas minst en gång per år kors växlaren (den fyrkantiga lammell kuben) bör tas ur och spolas ur med vatten en gång per år helst sommartid.
Och vad man kan se av bilderna så skulle jag nog ta och damsuga ur aggregatet.
Kolla också så att dräneringen fungerar häll i ett par liter vaten med en tratt i slangen.

Värmaren bör du inte koppla ur när den inte fungerar drar tillufts fläkten ner och du får inte rätt balans i ventilationen.

Jämför inte en kors växlare med ett heru kors växlaren ha mycket sämmre verkningsgrad.

Dammsugen är den! Jag blev lite smÃ¥tt äcklad av att som lÃ¥g i den....  :o
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
SV: Burken på vinden...
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2007, 14:10:19 »
Hej
Har Rexovent själv och mäte elen för den.
Med elementet igång drar den ca 350-500 KWh per år.
Under denna vinter har värmeellementet aldrig startat då vädret varit som det varit.
Mitt element slår till i ca 5 minuter om tilluften sjunker under tolv grader. För det krävs det en utomhustemperatur på minus 15-17 grader.

Jag abbonerar på filter som kommer en gång per år från servicebolaget i Hudiksvall, kostar runt 175:- hemskickat och klart. Funkar perfekt för min del då jag får en påminnelse att byta filter med jämna mellanrum.

Det du bör även se över är isoleringen om rören går i ouppvärmt utrymme. Hos mig var det bar 50mm isolering runt rören. Efter det att jag ökade på den till 120mm märks det en tydlig nedgång i antalet starter av elementet. Passade även på att öka isoleringen runt aggregatet. Kommer inte ihåg men jag har för mig att dagens standard säger att man bör ha 200mm runt rör som går i oisolerat utrymme, så det får nog bli et 70mm lager till så småningom.

/mats
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 22:46:31 av mape17 »
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i BÃ¥lsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Burken på vinden...
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2007, 09:05:32 »
Tack för infon!

Tror det är 100-150mm idag mm runt rören idag i ouppvärmt utrymme....får väl ta en titt på det också såsmåning om.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Emil_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IKEA medicinskÃ¥pet ätran, numera elskÃ¥p...
SV: Burken på vinden...
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2007, 14:50:33 »
I manualen till ditt aggregat (som faktiskt fortfarande tillverkas) står "endast kontinuerlig drift" det finns tydligen risk för kondens i motorerna annars om jag inte är helt fel underrättad. Jag kör min lite behovsanpassat ändå. Är ingen hemma så vädrar jag var 3:e timma. Och är det svinkallt ute går den varannan timma.
Man kan fÃ¥ ut en signal (iallafall pÃ¥ nya burkar) när defrostern gÃ¥r pÃ¥. DÃ¥ kan man koppla nÃ¥t kul till den, typ blixtljus eller en siren  :D (eller kanske nÃ¥t sÃ¥ enkelt som en liten lampa) för att indikera att elvärmen är pÃ¥.

Du ska vara glad att aggregatet såg ut som det gjorde innan du städade. Annars hade skiten suttit i lungorna på dina barn...
Jag städar mitt två gånger om året. Det är lite pyssel med dom där FTX-burkarna.
Tvåplansvilla lösvirke 181kvm byggt 2005 i Skärstad, Huskvarna
Uppvärmning. Nibe fighter 1215 7kW, FTX-ventilation rexovent från FläktWoods med hemmabyggd siemens-S7 PLC-styrning. Contura 650 kamin.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Burken på vinden...
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2007, 12:41:28 »
Oj, fick denna tråd liv igen :)

Jo, visst var det bra att smutsen satt i filtren istället för lungorna...

Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
SV: Burken på vinden...
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2007, 09:36:25 »
En kompis stängde av sitt elementet men dÃ¥ började det droppa lite pÃ¥ vintern  :P
Snål som han var hängde han en plastbricka under, än har det inte runnit över.
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!