Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)  (läst 11890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meko65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har låtit renovera vårt badrum på övervåningen. Litet badrum med dusch, wc och handfat. Tidigare fanns det också en vattenburen handdukstork som vi valde att helt plocka bort och ersätta med en (snygg) elektrisk eftersom utbudet av VVC godkända torkar är begränsat och att det överhuvudtaget inte rekommenderas att ha handdukstorkar på VVC system numera.

Det blev en hel del fundrande för VVS installatören men han löste det hela. Ändringarna skulle innebära att vi inte längre skulle ha VVC i badrummet men det gjorde inget då det bara är några meter till inkommande varmvatten.

Nu är problemet att så fort man spolar vatten i den nya tvättställsblandaren så uppstår ett enormt oväsen..! Första gången det hände så satte frugan och jag oss klarvakna rätt upp i sängen mitt i natten när tonårssonen tvättade händerna runt tvåhugget..! Det var första natten sedan vi tagit badrummet i bruk för några veckor sedan.
Oljudet är värst när man spolar ljummet vatten, dvs. spaken i mittläget.

Har nu konstaterat att en stor del av ljudet kommer från radiatorerna(!) på övervåningen. Det finns 3 st och det dånar rejält i alla tre när man spolar i tvättställsblandaren. Det låter också rejält inne i väggen där matningen till den gamla handdukstorken satt, och där - vad jag förstår - matningen av varmvatten till övervåningen kommer upp.

Det verkar alltså som om VVC finns kvar i allra högsta grad (varmvattnet kommer också direkt) eftersom jag antar att det är därför det susar i radiatorerna. Det konstiga är att inte alls samma ljud uppstår när vatten spolas i duschen eller när wc fylls på. Dessa ligger också i andra änden på rummet och är annorlunda anslutna till vattnet (det är en herrans massa rör hit och dit... VVC!! Går inte att få klarhet i för en lekman...).
Det var inte alls samma ljud innan renoveringen och omkopplingarna, trots att det var VVC även då naturligtvis.

Vår VVS-installatör säger att oljudet beror på blandaren (Svedbergs "Dr Jekyll", ordinär ettgrepps blandare). Den ger för högt flöde och därför låter det... Men det låter hejdlöst mycket även om man snålspolar så att händerna knappt blir fuktiga, vilket man måste göra på kvällen om man inte vill väcka hela huset. Ljudet kommer inte heller från själva blandaren utan från rören i väggen (kopplingarna?) och från radiatorerna. För en oinvigd låter det ungefär som om det "står luft" i rören...
Det låter inte heller tillnärmelsevis lika mycket när man spolar vatten på något av de andra tappställena i huset.

Tilläggas bör att allt verkar vara helt ok installerat och att det inte läcker nÃ¥gonstans (inte vad vi kunnat se i alla fall  ;))

Huset är ett 1 ½ plans radhus byggt -90 med fjärrvärme och VVC-system. Bottenvåningen har golvvärme och luftvärme och övervåningen har luftvärme plus 3 st radiatorer vilka fick monteras något år efter nybyggnationen då luftvärmen (Ventex agg.) inte räckte till för att värma övervåningen. Kompletteringen med radiatorerna inkopplade på VVC systemet gör att det hela är något komplext och säkerligen kräver sin man.

Kanske mÃ¥ste man ner "till tvättstugan" där inkommande finns och ta varm- och kalltappvatten där...? Eller finns det nÃ¥got annat specifikt  som man direkt kan förstÃ¥ är orsaken till det här bara genom att läsa beskrivningen av problemet?

Ja, vad säger ni? Vad finns det för tankar kring det här? Oljudet är verkligen mycket störande och det måste gå att bli av med (det fanns ju inte tidigare).

Tacksam för alla svar!
« Senast ändrad: 16 januari 2013, 14:12:03 av meko65 »

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2013, 15:46:31 »
Börjar det låta så fort du öppnar kranen litegrann? Eller var det bara på fullt flöde?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2013, 17:58:19 »
Sitter VVC-pumpen kvar?
Har ni VVC till övriga tappställen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meko65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2013, 18:36:06 »
Hej!

Japp, det låter som sagt rejält även vid mycket litet flöde! (Och det gjorde det inte tidigare...)

Ang. pump till VVC så finns den centralt. Vi är 50 st radhus som har en central anläggning för fjärrvärmen och vattnet. (Vi har även "gemensam mätning" sedan den tid husen här bildade en bostadsrättsförening (är sedan flera år friköpta villor) så nu betalar vi en samfällighetsavgift baserad på boytan, där värme, vatten, sophämtning, garage, p-plats mm. ingår).
Från den gemensamma centralen så går det vad jag har förstått bara "2 st rör ut", varmt och kallt vatten..! Vet inte om det stämmer, men som sagt, det är ett VVC-system med samma varmvatten i handdukstorkar, element och värmebatteri/växlare till golvvärmen (uäschh... :o) och vi har VVC i det andra badrummet, i köket och i tvättstugan, ja i hela huset alltså.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2013, 20:30:47 »
Hej!

Jag känner nÃ¥gra som haft samma problem dom ni. Orsaken dÃ¥ var  billiga blandare, Jula eller nÃ¥t sÃ¥nt.
Prova med en annan blandare.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad meko65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2013, 08:30:12 »
Som sagt, inte en lågprisblandare..!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2013, 09:42:52 »
Oljudet är värst när man spolar ljummet vatten, dvs. spaken i mittläget.

Min gissning är att en backventil i blandaren inte funkar, troligen trycks kallvatten in i varmvattnet när kranen öppnas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2013, 10:40:56 »
Jag känner nÃ¥gra som haft samma problem dom ni. Orsaken dÃ¥ var  billiga blandare, Jula eller nÃ¥t sÃ¥nt.
Prova med en annan blandare.

Behöver inte vara en BILLIG blandare. Det handlar om "mjukavstängningen" fungerar eller ej. Jag sätter min vänstra stortå på att det är felet. Köp en billig FM Matsson så är problemet lös!
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2013, 12:55:30 »
Om det som du säger "dånar" i alla 3 element på övervåningen, så måste ju rimligtvis vattnet rusa i elementen varförskulle dom annars dåna!.......och då bör ju din VVS-kille ha blandat ihop rören, så att radiatorslingan på något sett är ihopkopplat med varmvatten till blandaren........hur han nu lyckats med det.

Annars kan ju dåliga blandare väsa mycket, men det är ett mera lokalt ljud runt blandaren.
Och ett knäckt/klämt rör som fortfarande har en minimal passage utan att läcka, kan ju låta förjävligt......kanske det du hör inne i väggen där kopplingarna till gamla handdukstorken satt.

Bara mina små tankar.
Mvh Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2013, 13:36:14 »
Om det som du säger "dånar" i alla 3 element på övervåningen, så måste ju rimligtvis vattnet rusa i elementen varförskulle dom annars dåna!.......och då bör ju din VVS-kille ha blandat ihop rören, så att radiatorslingan på något sett är ihopkopplat med varmvatten till blandaren........hur han nu lyckats med det.

En del hus är byggda på detta viset, bland annat detta.

Från den gemensamma centralen så går det vad jag har förstått bara "2 st rör ut", varmt och kallt vatten..! Vet inte om det stämmer, men som sagt, det är ett VVC-system med samma varmvatten i handdukstorkar, element och värmebatteri/växlare till golvvärmen (uäschh... :o) och vi har VVC i det andra badrummet, i köket och i tvättstugan, ja i hela huset alltså.

Exakt så är det i ett hus som min moster bor i, varmvattnet cirkuleras via ettrörsystem, så det är samma vatten som värmer radiatorerna som kommer i tappvarmvattenkranarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meko65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2013, 11:15:14 »
Det var blandaren!  :o
Nu utbytt till en FMM.
Troligen genererades ljudet i Svedbergsblandaren pga. det relativt höga vattentryck som vi har i huset. Hur som helst så är det helt tyst nu!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2013, 13:02:46 »
Alla blandare kan behöva en översyn vid något tillfälle, det är nog ingen större skillnad på den punkten mellan dyra och billiga, de har packningar och insatser som kan behöva bytas och smörjas. Jag tror att prisskillnaden ligger mest i designen och marknadsföringen. Konstigt egentligen att blandare behandlas som förbrukningsartiklar trots att de kostar en rejäl slant och är gjorda av material (mässing) som kan hålla hur länge som helst.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Olljud vid spolning i tvättställsblandare (VVC-system)
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2013, 17:20:52 »
Det var blandaren!  :o
Nu utbytt till en FMM.
Troligen genererades ljudet i Svedbergsblandaren pga. det relativt höga vattentryck som vi har i huset. Hur som helst så är det helt tyst nu!
Behöver inte vara en BILLIG blandare. Det handlar om "mjukavstängningen" fungerar eller ej. Jag sätter min vänstra stortå på att det är felet. Köp en billig FM Matsson så är problemet löst!

...och jag fick behÃ¥lla min vänstra stortÃ¥  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!