Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?  (läst 3597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« skrivet: 19 april 2009, 10:18:59 »
Hejsan, första inlägget här men jag har läst runt en del på detta eminenta forum.

Det är så att jag har gratis vatten från oktober till maj och tänkte då om man skulle kunna ansluta kb sidan till vattenkranen och på så sätt slippa att borra ett hål.

Värmebehovet är ju som störst oktober till maj, övrig tid tänkte jag köra med en luft/vatten pump som jag importerat från Kina, den fixar inte riktigt kylan som vi har här i Kiruna.

En fråga till, hur stor pump rekomenderar ni enl nedan spec på huset.

Sutteräng 2 plan med 90 m2 / plan, dubbel garage på 60m2.
treglasfönster, tillägsisolerad grund, båda våningarna ska hålla ca 22 grader.
Förbrukning idag ca 25 000 värme och varmvatten.
I dag har vi direktverkande el men håller på att lägga vattenburen golvvärme på 1:a våningen och i garaget så har vi ett vattenburet element som håller ca 9 grader i garaget.

Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2009, 10:53:43 »
Jag skulle väl rekommendera en 7-8 kW VP.

Det där med att köra en VP på kommunvatten känns väl inte riktigt OK, det är ganska höga flöden det handlar om, 0.48 l/s enligt databladet för 1225-8. Kommunen lär nog skicka ut folk på läcksökning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2009, 10:58:42 »
Jag skulle väl rekommendera en 7-8 kW VP.

Det där med att köra en VP på kommunvatten känns väl inte riktigt OK, det är ganska höga flöden det handlar om, 0.48 l/s enligt databladet för 1225-8. Kommunen lär nog skicka ut folk på läcksökning.

0.48l/s = drygt 1200 kubik/mÃ¥nad  *vinkar*
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2009, 11:39:15 »
Tack för svaren, det är klart att 1200 m3 / månad är en del vatten,,, speciellt när beräknad årsförbrukning ligger på 150m3. ;)

Anledningen till att jag har gratis vatten är pga frysrisken i marken, när man byggde huset -69 så orkade man inte spränga bort berg för att få ner ledningarna på frostfritt (ca 2m i Kiruna) så förra påsken frös vattnet för mig trots att jag hade det på rinn, kommungubbarna kom och tinade rören och sa att jag kunde köra på för fullt om jag ville.

Tilläggas skall att läckaget i vårt ledningsnät ligger på ca 40% så om jag skulle spola allt vad som gick så skulle det inte märkas destomer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2009, 17:42:26 »
Jaha, men kör du en VP på kommunvattnet så lär det inte frysa...

Du behöver inte ens en CP, bara en kran sÃ¥ du kan ställa in flödet samt en magnetventil (eller liknande) som fÃ¥r styras av utgÃ¥ngen till KB-CP:n.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CaptainB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #5 skrivet: 21 april 2009, 20:41:28 »
Jag skulle tro att vattnet skulle frysa i kb röret efter pumpen, eftersom pumpen kramar ut några grader från vattnet och skickar ut några minus grader....och det skulle ju inte vara så häftigt om kopparrören sprack :o

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2009, 08:43:22 »
Jag skulle tro att vattnet skulle frysa i kb röret efter pumpen, eftersom pumpen kramar ut några grader från vattnet och skickar ut några minus grader....och det skulle ju inte vara så häftigt om kopparrören sprack :o

Det där kan man ställa in på VP:n.
Man ställer in minsta tillåtna temp på KB-ut till t ex +2 ºC, skulle VP stanna på grund av låg KB-temp så är det bara att öka på flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2009, 20:41:35 »
Vattenledning ligger inte frostfritt säger du. Hur varmt är tappvattnet på vintern?
Skulle du använda tappvattnet till värmepumpen måste du hålla det över 0 ºC, lämpligen ca +2 ºC.
Om vi antar att du behöver 50kWh/dygn och vattentemp är +6 ºC blir det 50000w/1,16w/4 ºC=10775L, den vattenmängd som måste passera vp varje dygn vintertid.
Teoretiskt sett skulle det gå att styra flödet med en termostatreglerad motorventil, förutsatt att vattenledningen kan leverera 11m3/tim. Vp bör ha ett frysskydd.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #8 skrivet: 23 april 2009, 08:16:13 »
Kolla vattentempen ordentligt innan du börjar, jag tror det är stor risk för frysning i växlaren när det är som kallast på vintern, kallt grundvatten/sjövatten som sedan kyls i marken till nära fryspunkten + de 2-3 grader som temperatursänkningen i växlaren blir kan lätt sluta med en havererad växlare och utebliven värme.
Frysskyddet kan ju rädda växlaren, men också göra att värmen uteblir då värmepumpen stoppar när den som bäst behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #9 skrivet: 26 april 2009, 12:18:29 »
...
Om vi antar att du behöver 50kWh/dygn och vattentemp är +6 ºC blir det 50000w/1,16w/4 ºC=10775L, den vattenmängd som måste passera vp varje dygn vintertid.
Teoretiskt sett skulle det gå att styra flödet med en termostatreglerad motorventil, förutsatt att vattenledningen kan leverera 11m3/tim. Vp bör ha ett frysskydd.

Om jag läser din uträkning rätt så blir det ju "bara" 11m3 / dygn så om man hade en motorstyrd ventil som öppnar när pumpen startar och stänger när pumpen har nått temp så blir det ju drygt 300 m3 / månad och det är ju inte så hemskt mycket, eller?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2009, 12:46:53 »
Är det så lyckat ur miljösynpunkt? Vattnet späder ut avloppsvattnet vilket gör att reningsverket fungerar sämre. Det ökar utsläppen av kväve och fosfor. Att 40 % av vattnet läcker ut spelar i det sammanhanget ingen roll då det vattnet inte passerar reningsverket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2009, 18:43:07 »
...
Om vi antar att du behöver 50kWh/dygn och vattentemp är +6 ºC blir det 50000w/1,16w/4 ºC=10775L, den vattenmängd som måste passera vp varje dygn vintertid.
Teoretiskt sett skulle det gå att styra flödet med en termostatreglerad motorventil, förutsatt att vattenledningen kan leverera 11m3/tim. Vp bör ha ett frysskydd.

Om jag läser din uträkning rätt så blir det ju "bara" 11m3 / dygn så om man hade en motorstyrd ventil som öppnar när pumpen startar och stänger när pumpen har nått temp så blir det ju drygt 300 m3 / månad och det är ju inte så hemskt mycket, eller?


Hej. Jo men exemplet handlar om en pump som ger ca 2kW ut, troligen behöver du betydligt mer, kanske 4 ggr så mycket, som Carl N påpekat. Nästa hake är hur varmt vattnet är vid tappstället, när du som mest behöver värmen. Kan du bara plocka 1-2 ºC drar vattenbehovet iväg ytterliggare, kanske till och med så att du måste ha en pump som suger fram vattnet för att du skall få den mängd som behövs. Jag får ca 1,2m3/tim vid fullt öppen kran, hur mycket får du ut?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gratis vatten i kranen, koppla vp till kranen?
« Svar #12 skrivet: 26 april 2009, 19:01:53 »
Nu vet jag inte hur kallt kallvattnet är i Kiruna vintertid men i Sundsvall håller det ca 8-10 ºC. Att rören inte ligger frostfritt spelar mindre roll vid dessa flöden, KB-in blir i princip samma temp som vattnet håller då det lämnar vattenverket.

Jag tror kallvattnet kommer att hÃ¥lla minst 5 ºC och dÃ¥ behövs ett flöde pÃ¥ 0,4 l/s (eller 1,4 m3/h) om KB-ut ska hÃ¥lla 2 ºC (om VP:n tar upp ca 5 kW ur brine). Fast det är möjligt att det blir dÃ¥ligt tryck i övriga kranar i huset dÃ¥ VP:n gÃ¥r...  :-\

Fast det skulle räcka med en 5-6 kW VP för att fÃ¥ ut 6-7 kW om KB-in hÃ¥ller 5 ºC.  :D
(1225-6 motsvarar 1210-5)
« Senast ändrad: 26 april 2009, 19:08:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!