Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Starta värmen  (läst 1355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Starta värmen
« skrivet: 04 september 2017, 10:05:55 »
Tänkte dra igÃ¥ng värmen nu pÃ¥ Nibe 1255 -12 dÃ¥ övriga i huset tycker det är kallt inne  ( ca 19-20 gr)  :-\
Har haft "Stopp av värme i meny 4.9.2"  pÃ¥ 11 gr. hittills,  om jag höjer den (tror default var 17 )  slÃ¥r den dÃ¥ pÃ¥ och gÃ¥r efter inställd värmekurva
Visst  kommer värmen starta direkt om jag höjer denna till 15 gr,  medeltemp utegivare är nu 12.1 gr (BT1), den används väl inte som hysteres utan
av/pÃ¥ ?  .  Tänkte börja pÃ¥ kurva 7 (nedre norrland) med samtliga radiatorers termostater pÃ¥ max.  Tacksam för goda rÃ¥d frÃ¥n er som är experter :)
« Senast ändrad: 04 september 2017, 10:07:34 av Dgat »
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Starta värmen
« Svar #1 skrivet: 04 september 2017, 10:42:30 »
Om medeltempen ligger på ca 12 grader nu när vissa av er börjar vilja ha värme skulle jag rekommendera att du sätter värmestopp till ca 14-15 grader.
Kurvan beror på radiatorsystemet, hur varmt vatten som behövs för att de skall ge tillräcklig effekt helt enkelt.
Men visst, börja du på 7 och se hur det funkar.
Du kan behöva ge värmepumpen en "boost" så den värmer upp huset lite snabbt, t.ex. genom att sätta värmestopp till 18 grader första dygnet, och sedan dra ned till 14-15 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Starta värmen
« Svar #2 skrivet: 04 september 2017, 11:03:32 »
Om medeltempen ligger på ca 12 grader nu när vissa av er börjar vilja ha värme skulle jag rekommendera att du sätter värmestopp till ca 14-15 grader.
Kurvan beror på radiatorsystemet, hur varmt vatten som behövs för att de skall ge tillräcklig effekt helt enkelt.
Men visst, börja du på 7 och se hur det funkar.
Du kan behöva ge värmepumpen en "boost" så den värmer upp huset lite snabbt, t.ex. genom att sätta värmestopp till 18 grader första dygnet, och sedan dra ned till 14-15 grader.
Tack för svaret Rickard , ska testa sÃ¥.  En följdfrÃ¥ga :  Vi har golvvärme i hallen och köket (separata slingor med Push 12 reglering) hallen är pÃ¥ ca 11 kvm och köket 18 kvm  hur gör man med termostaten pÃ¥ Push 12 ,  slangarna tÃ¥l väl inte nÃ¥n högre värme , undrar om man verkligen kan öppna termostaterna helt ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Starta värmen
« Svar #3 skrivet: 04 september 2017, 11:19:32 »
Slangarna tål tillräckligt hög värme, men golvet i sig brukar inte må bra av att vara för varmt. Exakt vilken temperatur som är max beror på konstruktion och vad eventuell golvtillverkare har för krav. Men, i vilket fall som helst så kan ju vattnet vara ganska varmt innan golvets yttemperatur är t ex 28 grader.
Det borde väl dessutom sitta en separat maxtemperaturbegränsare vid golvvärmefördelaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Starta värmen
« Svar #4 skrivet: 04 september 2017, 11:32:38 »
Slangarna tål tillräckligt hög värme, men golvet i sig brukar inte må bra av att vara för varmt. Exakt vilken temperatur som är max beror på konstruktion och vad eventuell golvtillverkare har för krav. Men, i vilket fall som helst så kan ju vattnet vara ganska varmt innan golvets yttemperatur är t ex 28 grader.
Det borde väl dessutom sitta en separat maxtemperaturbegränsare vid golvvärmefördelaren?
Tack Purjo ,  ja du har helt rätt,  det är golvet som har begränsningen ,  slangen tÃ¥l ju mycket mer (skrev lite fel där) ,  troligen har Push12 nÃ¥n typ av begränsare , när jag körde vedpanna sÃ¥ stod vredet pÃ¥ 6  (graderat 1-9) och det var lagom.  Jag provar ha dessa pÃ¥ fullt öppet fÃ¥r vi se vad som händer ,  det är nog en hel del intrimning nu i början ändÃ¥.
När jag frågade Nibes support om lämplig värmekurva förra veckan så rekommenderade man kurva 7 eftersom jag hade värmegolv sa han , vet inte riktigt hur man kom fram till det ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Starta värmen
« Svar #5 skrivet: 04 september 2017, 11:44:14 »
Räknar inte pumpen värmestopp under de senaste 24 timmarna på nåt vis?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Starta värmen
« Svar #6 skrivet: 04 september 2017, 11:49:14 »
Enligt NIBE's karta gäller kurva 9(4) för nedre Norrland. Har man golvvärme i träbjälklag ska första siffran minskas med 2 och det blir kurva 7. Att det bara är golvvärme i ett par rum och resten radiatorer tyckte han kanske inte spelade någon roll? Radiatorerna brukar ju ofta vilja ha lite högre framledningstemp än golvvärmen. Själv kör jag med kurva 7 i trähus med radiatorer och tycker det fungerar bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Starta värmen
« Svar #7 skrivet: 04 september 2017, 12:16:58 »
Ja du har nog rätt josth,  drog upp stoppvärdet till 18 gr,  pumpen startade och gick nÃ¥gra minuter sen stannade den,  mÃ¥ste man vänta 24 timmar (filtreringsvärde) verkar ju lite segt när man vill ha en kontrollerad start :(
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Starta värmen
« Svar #8 skrivet: 04 september 2017, 12:41:36 »
Den stannade väl för att den tycker att det är lagom varmt inne? Har du innegivare? Vad står gradminuterna på när den stannar?
Annars är det väl bra att vänta och se. Tanken är väl att man inte ska skruva på stoppvärdet när man väl har hittat nåt som funkar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Starta värmen
« Svar #9 skrivet: 04 september 2017, 12:58:20 »
Jag startade om den efter ca 15 min, nu verkar den fungera , gÃ¥tt ca 30 min och jobbar pÃ¥, elementen är ljumna :)  , gradminuter stÃ¥r nu pÃ¥ -203 ,  undrar varför den behövde en omstart ?  (ingen aktiv innegivare ännu).
« Senast ändrad: 04 september 2017, 13:05:31 av Dgat »
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!