Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats  (läst 17240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« skrivet: 31 oktober 2011, 07:18:17 »
Hej
Har problem med stickand plastlukt när jag eldar, har precis satt in en insats, vilket gör att temperaturen mycket högre än tidigare inuti den murade kåpan. efter mycket letande inser jag att lukten kommer från själva murbruket. den frihängande delen av kåpan är murad och putsad med ett ovanligt ljust bruk, som troligen innehåller plasfiller eller annat som luktar (man får stickningar i halsen oxså).

vad göra, går det att elda bort (viss minskning har skett), hyvla av ytskiktet på utsidan och putsa med vanligt bruk (skarvarna på insidan kommer man dock inte åt, eller är det bara att riva den delen som är uppbyggd med detta bruk?
Någon som känner igen problemet.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2011, 07:20:54 »
Känner inte igen problemet, men jag skulle nog chansa och elda, det borde väl sluta lukta förr eller senare.
Kanske skulle du höra med en sotare vad de anser?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2011, 22:41:47 »
Jo, jag installerade en ny vedspis för ett litet tag sedan och jag rÃ¥kar ocksÃ¥ ut för denna "plastlukt" när jag eldar pÃ¥ riktigt mycket... Men har ännu inte hunnit lokalisera luktkällan ordentligt, men funderar lite pÃ¥ om det ändÃ¥ inte kan vara nÃ¥gon form av tätning i spisen som ger lukten? Eller plastfärgen murstocken är mÃ¥lad med? Fast som du upplevt börjar lukten sakta med säkert avta... 
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2011, 23:00:57 »
Jag känner igen det. Våran murade ugn luktar så in i helvete efter varje nymålning. Sen tar det ca 5-10 eldningar o vädringar tills det blir nästan ok.
Elda o vädra!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #4 skrivet: 01 november 2011, 00:04:19 »
Jag målade lite på smalspisen med svart värmebeständig färg, typ den som används för grenrör. Big mistake! Fick evakuera huset när vi eldade, det var en vidrig toxisk lukt som spred sig. Tog flera timmars eldande innan det var heltöver.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #5 skrivet: 01 november 2011, 06:44:23 »
Hej
jag trodde oxså först att det var latexfärgen, så de var de första jag slipade bort, utan förbättring, då trodde jag att de var brandmatten som jag (enligt instruktion) använde som avtätning där insatsröret möter kanalen, detta är så högt uppe att man inte når att demontera allt, så jag monterade istället en plugg av eldfast platta som stänger av övre delen av kaminkåpan, men ingen förbättring. med, "nästest" så verkar de komma från själva murbruket, som har tydlig annan färg där kåpan frihänger.
Jag kommer nog försöka elda bort lukten, men då jag är nästan klar med en FTX installation, så väntar jag tills den är i gång, så kan man köra forcerad vent när de luktar.
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #6 skrivet: 04 december 2011, 10:54:15 »
Hi
Har nu fått i gång min FTX ventilation, och därför försökt elda bort plastlukten, men den är svårbekämpad FTX systemet gör att lukten inte håller i sig lika länge, men i princip lika starkt just under eldningen. Jag får nu en irriterad hals ca 2 dagar efter eldning, så jag vågar inte försöka mer. :(
Nästa steg blir att bila ner hela kåpan (och bruket som jag är rätt säker på är boven till lukten), man undrar ju hur de tänkte som murade, och inte använde vanligt murbruk.

Nu gäller bara att komma på om/hur jag skall bygga en ny kåpa, var lite inne på att montera ett värmelager av stående täljstens plattor med avstånd emellan där luften kan passera (som en plattvärmeväxlare) ovan insatsen, någon som gjort något liknande?
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #7 skrivet: 04 december 2011, 15:14:29 »
Hi
Har nu fått i gång min FTX ventilation, och därför försökt elda bort plastlukten, men den är svårbekämpad FTX systemet gör att lukten inte håller i sig lika länge, men i princip lika starkt just under eldningen. Jag får nu en irriterad hals ca 2 dagar efter eldning, så jag vågar inte försöka mer. :(
Nästa steg blir att bila ner hela kåpan (och bruket som jag är rätt säker på är boven till lukten), man undrar ju hur de tänkte som murade, och inte använde vanligt murbruk.

Nu gäller bara att komma på om/hur jag skall bygga en ny kåpa, var lite inne på att montera ett värmelager av stående täljstens plattor med avstånd emellan där luften kan passera (som en plattvärmeväxlare) ovan insatsen, någon som gjort något liknande?
Mvh
/Svante

Kan/vill du lägga ut fotot på detta?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plast lukt vid eldning i öppen spis med insats
« Svar #8 skrivet: 04 december 2011, 15:35:14 »
Hi hoppas det funkar med uppladdningen av bilderna.
På bilden märkt 1 så syns det var jag knackat bort putsen med den konstigt vita färgen, kvarvarande är vanlig grå puts som inte verkar lukta efter uppvärmning. Tanken är alltså att bila ner allt ovan kaminen, och göra något snyggt som oxså kan fungera som värmelagring, eller så får insatsen stå naken med en lite låg "vägg" bakom sig, tror inte jag återskapar hela kåpan (mycket att mura). såg att kantsten i granit är rätt billigt, skulle kunna bli snyggt det ett lutande "tak" av granit, med spalter så uppvärmningen av dessa blir effektiv (men det kommer ju väga lite, får nog lägga till en stötta i de fria hörnet.
mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 675
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!