Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vill ha förslag pÃ¥ förändringar/förbättringar!  (läst 17856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu flyttar värmepumpsforum till nytt webhotell, lite av en nystart, i samband med detta har jag tänkt ta hjälp med att förbättra både utseende, innehåll och funktioner i forumet.

Några av de saker jag tänkt förändra är:

Annonseringen, mindre störande, men ändå inte mindre annonser...
Annorlunda meny (kanske till vänster i stället för ovanför forumet)
FAQ-avdelning
Guider för val av värmepump

Har ni fler förslag så kom gärna med dem i denna tråd.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej Rickard.

Vad du än gör så lägg inte mera grejer till vänster, jag brukar ha Favoriter uppe den hamnar till vänster då och redan nu är jag tvungen att ta bort favoriter för att kunna läsa forumet på ett vettigt sätt.
Har jag favoriter uppe blir jag tvungen att förskjua bilden med scrollbaren för att kunna läsa hela texten.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Oavsett hur jag designar sidan så kommer jag att optimera den för 1024 px bredd, kör du 1280 så skall du klara dig.

Har faktiskt sällan sett nån som alltid har favoriter uppe, själv skulle jag få "spunk" av det utrymme det tar i anspråk.
Kanske skulle du börja med Firefox och flikar istället... inte lika skrymmande.

Jag vill påpeka att de allra flesta diskussionsforumen jag sett har betydligt smalare utrymme än vad jag har i nuvarande utförande, att helt och hållet sluta med annonsering är uteslutet, men som sagt var, jag avser göra den mindre irriterande. Om det är möjligt eller ej återstår att se.

Om jag ändå skall ha saker i vänster marginal så spelar det ju ingen roll för utrymmet om jag flyttar menyn till den kolumnen, tanken med det är att kunna få så lite vertikal scrollning som möjligt för att surfa forumet, alltså mindre saker ovanför forumet och mer på sidorna/under forumet. Horisontell scrollning skall inte behövas om man kör med 1024 X 768 eller mer i bilskärmsupplösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
En finess som jag uppskattar och använder på andra forum är "Visa nya inlägg sen ditt senste besök" (antar att detta löses mha cookies).

Edit: Glöm det, hittade det under användarinfo :'(
« Senast ändrad: 04 mars 2006, 11:41:17 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Nu flyttar värmepumpsforum till nytt webhotell, lite av en nystart, i samband med detta har jag tänkt ta hjälp med att förbättra både utseende, innehåll och funktioner i forumet.

Några av de saker jag tänkt förändra är:

Annonseringen, mindre störande, men ändå inte mindre annonser...
Annorlunda meny (kanske till vänster i stället för ovanför forumet)
FAQ-avdelning
Guider för val av värmepump

Har ni fler förslag så kom gärna med dem i denna tråd.

/Rickard

Det låter väl toppen! Thumbsup
 Utseendemässigt är det inte lyckat att blanda menyer och annonser - tar ett bra tag innan man hittar alla funktioner bland blippande loggor....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej igen.
Jag ber om ursäkt men jag är inte som andra, jag tittar på en massa olika sidor som jag sorterat in under favoriter och då är det lätt att byta sida med hjälp av favoriter.
Jag provade det där med flikar men det fungerar bara för dom som tittar på ett fåtal sidor och som vill tillbaka till dessa igen lite då och då under en sejour.

Det är lättare att scrolla horisontalt än vertikalt, du kan ju prova med favoriter uppe och sen scrollar du fram forumtexten, klickar på ett nytt ämne, nu när det nya ämnet kommer blir du tvungen att scrolla horisontalt igen, klickar du nu bakåt så kommer du tillbaka och igen måste du scrolla i sida.
Just nu fungerar bredden om jag tar bort favoriter så det är så jag kör numera.
Men som sagt var det är vad jag tycker, du får självklart göra som du vill och reklamen förstår jag att du har.

Jag gillar för övrigt den strukturen som forumet har där man får upp hela sidor att läsa och inte så att man bara får ett inlägg i taget.

För övrigt så är detta det bästa forumet jag varit inne på.

MVH
Messer


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Har alltid minst 50 sidor uppe med Firefox. Får plats 7 sidor i aktivitetslisten så det blir en 5-10 flikar på varje.

IE6 kunde man lägga i soptunnan om det inte var för att ett fåtal websites fortfarande bara funkar med Majcrosnoft. huvuddunk
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Finns funktioner för medlemmar att betygsätta trådar i SMF?
Isåfall kunde det vara trevligt att få.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Finns funktioner för medlemmar att betygsätta trådar i SMF?
Isåfall kunde det vara trevligt att få.

Tror inte det, men jag skall kolla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Ett tips jag kan ge dig Richard angående flytten av forumet och för att undvika tappade trådar/inlägg är
ju´h att stänga forumet under "flyttiden".
Tror nog att de flesta klara sig utan detta UNDERBARA forum ett par timmar
eller vad det nu kan tänkas ta för tid att flytta.

Vad säger ni andra?

 Sc:,h
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Rent logiskt så kommer det att bil upp tom ett dygns nertid för vissa, pga DNS servrarna.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad peterw6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kommer det att bli bättre och snabbare sÃ¥ stÃ¥r jag ut i ett dygn utan denna drog ;D. FÃ¥r väl ta igen det sen. 
Autoterm 307E+Borö vb200/90.185m borra.160m2 hus +75m2 källare

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fixa ett "studiebesök" på något roligt ställe så alla är tvugna att hålla sig borta från datorn en dag.
OBS inga bärbara tillåtna. ::)

Hmm kommer nog få svår abstinens.

Lycka till hoppas allt går bra o smidigt Thumbsup

Bra ide med betyg.

En låst sida med svaren på de vanligaste frågorna kanske vore något? tex temp diffar ,rimligt antal starter
mm mm mm.

Ingen bra ide om man tänker efter lite.Det blir ju mindre aktivitet o mindre antal folk som börjar med de vanliga frågorna för att sedan bli beroende.

Tycker nog att det är bra som det är nu men småförändringar livar ju alltid upp
« Senast ändrad: 05 mars 2006, 00:24:23 av R.C »
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
Öka kraven på registrering .... här ställs ofta frågor om pumptyp och storlek ... utan att man vet var ilandet, så att kräva bl a den uppgiften vid reg vore ju toppen. Är väl dessutom intressant att veta var i landet deltagarna finns, t ex när det ska säljas annonser.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Öka kraven på registrering .... här ställs ofta frågor om pumptyp och storlek ... utan att man vet var ilandet, så att kräva bl a den uppgiften vid reg vore ju toppen. Är väl dessutom intressant att veta var i landet deltagarna finns, t ex när det ska säljas annonser.

Ett mycket bra förslag, jag skall se vad som går att göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!