Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: dimensionering av bergvärme till detta hus?  (läst 29873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #60 skrivet: 11 maj 2013, 14:06:34 »
Om du inte sett temperaturen överskrida 50 grader på framledningen i vinter så är min bedömning att du bör ta cocacolas inlägg med en nypa salt, det borde inte vara en sån katastrof som han antyder.

Om vi tänker oss att du i det befintliga systemet har kört ut 50 grader, och fått tillbaka 35 - 40 grader så ligger du inte allt för långt från det som kan fungera bra med en värmepump.
DeltaT över pumpen kanske inte blir det önskade, men inte långt ifrån, och om du sätter in en arbetstank som med rätt flöde kanske måste köra ut 55 grader varmt vatten till radiatorerna vid DUT är det inte säkert att vinsterna blir så stora.

För att kolla ditt system skulle du ju rätt enkelt kunna köra med elpatron 6 kW och se hur stort deltaT du får över ditt system, (öppna alla termostater innan) sen är det enkelt att räkna om det till 12 kW som värmpumpen kan ge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #61 skrivet: 11 maj 2013, 15:11:40 »
Dom 12 mm rören du har i pannrummet på bilden. Har du lika många tillopp och retur rör som radiatorer i huset? Det såg ut som det satt någon trimventil på varje rör. Har du fler radiatorer än rör på dem fördelarna kan du ha en rörs system. Och har du då bara 12 mm kopparrör till fler än en radiator så kan det kanske vara svårt att få ett så pass högt flöde som en 12 kW vp vill ha.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #62 skrivet: 11 maj 2013, 15:48:30 »
Citera
Har du lika många tillopp och retur rör som radiatorer i huset?

Nej färre rör; 12 radiatorer på övervåningen, och såvitt jag kan se 3 rör utgående till övervån (samt 3 ut till källare och 1 till garage).

Nuvarande cirkpump till radiatorerna är en "Grundfos ups 25-40", tanken en "Borö 300/180". Vad nu det kan betyda.

Citera
Det såg ut som det satt någon trimventil på varje rör.
Ja, jag antar att det är något sånt -- man verkar ha använt dessa att strypa flödet med, röret ut till garaget har sin trimventil inskruvad mer än de andra.
« Senast ändrad: 11 maj 2013, 16:00:54 av corro »
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #63 skrivet: 11 maj 2013, 16:41:57 »
Skulle gissa att du har ett rörs system då. Spelar visserligen ingen roll. Men med så pass klena rör kan det vara svårt att få upp flödet ordentligt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #64 skrivet: 12 maj 2013, 10:13:58 »
vilket stycke ska han ta med en nypa salt.

förklaringen till shunt och flytande el pannor som är riktigt förlåtande i radiator system?

eller när jag skriver.
Med dom 12 rören du har som ligger ut till radiatorena är jag rätt övertygad om att du överskrider max rekomenderad flödeshastighet med en 12 kw värmepump och en "rackabang" tillverkarnas standard installation,,

Detta beskriver för att förtydliga en installation utan arbetstank.

När en VVS ingenjör dimensionerar ..
på ett 12 cu rör är flödet anpassat för ett effekt utag i 20° graders delta
1420 watt.. 10° 710 watt 
vid såna här tillfällen kan man inte bara titta på temperaturen .
man måste se hela kedjan i distributionen .

Rickard .
i ditt eget värmesystem ..
trots att du klarar ditt termiska skal med så låga temperaturer (riktigt förstorade radiatorer som du dimensionerat själv, så ser det inte ut i dom befintliga svenska hemmen) så får du brusljud i en radiator. Distributionen är för klen ,, att köra 0,27 lps
på ett 22 cu rör någon längre sträcka är inte att rekomendera. varje m rör motsvarar samma tryckfall som nästan 6 m rör gör innan belastningen faller . Man når inte max flödeshastighet men risken för höga tryckfall i ventilerna som skapar ljud ökar,,, Ett värme system ska vara tyst Det finns ljudkrav på detta . ljud från ett värmesystem är en felaktig installation och det är en direkt besiktningsanmärkning som måste åtgädas. Utan kostnad för kund!!!!
Jag hoppas den dagen kommer när det blir en riktig Besiktning på värmepumpsinstalltioner på villa sidan.
Det skulle vara en stor trygghet för kunden

@ corro.
exakt hur det blir är svårt att skriva utan en tank.
det är därför jag formulerar texten Att risken finns för överskridande av max flödeshastighet på dom 12 cu slinger som är monterade
Det ska nÃ¥gon av "säljarna" kunna förklara för dig  som vart pÃ¥ plats och tittat.
dom lämnar ett förslag som dom ska ha funktionsgaranti på .
Det kostar en massa pengar och då måste det bli rätt.

En värme pumpsinstalltion där styret sträcks till bristningsgränsen bara för att gå är inte värt hela sin investering. tvingas man övertemperera mer en 5-7 grader över bör
eller att vp bryter på hysteresen ,missljud i radkretsen , knäppningar mm
visst man spar pengar från start ögonblicket.

köper man en bil tex . då ska allt fungera ,, hade det vart samma prestanda fel på en ny bil som massor med värmepumpar som installeras hade folk vart helt galna .
Tänk er att inte kunna köra en bil hela vägen ,, du mÃ¥ste stanna efter halva vägen för bilen larmar om risk för kokning tex.. (vp stannar pÃ¥ hysteres pÃ¥ grund av hög avikelse frÃ¥n börvärde) 
Full värme i bilen eller ingen alls. Idag är det så fint i många lite större bilar att det regleras per säte. men förslagen som förespråkas i dom egna hemmen är samma temp överallt.. Det blir som att installera en tyrann i pannrummet . tyrannen bestämmer inomhustempen istället för fastighetsägaren .. När sen familjen sätter sig i bilen ja då ska föraren ha 23. barnen passageraren 21 och då är alla nöjda Sc:,h
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #65 skrivet: 12 maj 2013, 10:59:49 »
Nu har jag inte lusläst tråden, men jag har ett par tankar ang gamla värmepumpen.
Jag skulle tagit LVVP:n till att värma poolen och separera detta system från husets värme.
Detta på grund av:
1) Borrhålet får återhämta sig under den varma årstiden, ligger man och kyler det året runt kommer det kallna och ge sämre verkningsgrad med tiden.
2) När poolen skall värmas är det relativt varmt ute och LVVP fungerar med bra COP, borde tom ge bättre COP än bergvärmepumpen.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #66 skrivet: 12 maj 2013, 12:39:28 »
Cocacola: har jag förstått saken rätt att en extra arbetstank på 300-500 liter samt en extern cp är lösningen på problemet du beskriver? Eller ser den ideala lösningen annorlunda ut?

Vad jag har gjort i nuläget är att be de företag som fortfarande är med i racet att specificera i offerterna att man ska installera avstick för ev framtida arbetstank. Men detta kanske bara ger falsk känsla av säkerhet.
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #67 skrivet: 12 maj 2013, 13:06:35 »
köper man en bil tex . då ska allt fungera ,, hade det vart samma prestanda fel på en ny bil som massor med värmepumpar som installeras hade folk vart helt galna .
Tänk er att inte kunna köra en bil hela vägen ,, du mÃ¥ste stanna efter halva vägen för bilen larmar om risk för kokning tex.. (vp stannar pÃ¥ hysteres pÃ¥ grund av hög avikelse frÃ¥n börvärde) 
Full värme i bilen eller ingen alls. Idag är det så fint i många lite större bilar att det regleras per säte. men förslagen som förespråkas i dom egna hemmen är samma temp överallt.. Det blir som att installera en tyrann i pannrummet . tyrannen bestämmer inomhustempen istället för fastighetsägaren .. När sen familjen sätter sig i bilen ja då ska föraren ha 23. barnen passageraren 21 och då är alla nöjda Sc:,h
cc

Min ena närmaste granne har bergvärme, också den enda på hela gatan som har alla fönster öppna på södersidan, tror att deras värmesystem INTE fungerar som det ska!!
"Får nog snart reda på deras årsförbrukning"

En annan som bor på gatan nedanför har ett lika stort hus som oss och förbrukar 25000kwh med bergvärme, något är garanterat FEL..

Ytterligare en granne har en årsförbrukning på 28200kwh med lvvp och llvp.. Sc:,h

Jag har en kompis med en helt färdelös bergvärmeanläggning och jag har sagt åt honom att gå med i det här forumet så kommer han få massor med hjälp, vilket han inte har gjort ännu :-\

Min egna bergvärmeanläggning var också kasst i förra huset, men det fattade inte jag då!!!


Men det är känsligt för folk att inse eller så förstår dom inte att deras värmesystem är kasst i förhållande till vad dom betalat!!! Jag skulle garanterat lagt ner några kronor extra, än att investera i ett halvbra system nono

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #68 skrivet: 12 maj 2013, 13:40:57 »
Dom där problemen du beskriver tågråttan :)
Ett besök och någon timme påplats
Sen har dom ett förslag på vad som måste till
För att få det att fungera

Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #69 skrivet: 13 maj 2013, 06:13:28 »
vilket stycke ska han ta med en nypa salt.

Om husägaren inte noterat högre framledningstemp än 50 grader under denna vinter så har jag väldigt svårt att se att flödet är optimerat för 20°C deltaT, 50/30 i ett ettrörssystem med enkelpaneler vid DUT låter helt enkelt inte som troligt, och OM deltaT har varit lägre så finns bevisligen ett högre flöde i systemet redan idag, oavsett vilket så ser det inte ut som att det skulle vara ett problem med värmepump.
Detta nu om man kan lita på att husägarens tempmätare visar rätt, och att vbf verkligen har lästs av när det varit en av årets kallaste dagar.

När det gäller värme i bil kan jag upplysa om att den som regel är högst undermålig, i alla bilar jag någonsin ägt, när det är kallt ute.
Som regel tar det minst 7 km innan man har full värme, och de allra flesta pendlar inte längre än ca 15 km till sina jobb.
Att styrningsmöjligheterna är bra är liksom en sak, men visst vore det ännu bättre om det fanns tillräcklig kapacitet.
Dessutom blir det allt sämre, så extra dieselvärmare är snart standard på alla (diesel)bilar, som om man skulle ha en elpatron som ALLTID gick i en värmepumpsinstallation.

Det som gör att jag tror att det skulle kunna fungera utan arbetstank är alltså det faktum som presenterats om en maximal vbf om 50 grader, det tyder på ett system som troligen kommer att fungera även med en värmepump, i vart fall om man håller sig till en dimensionering som ligger på 65-90% effekttäckning.

Men än en gång, en lösning med arbetstank och extra extern cirkpump (+ troligen) nya termostater skulle alldeles säkert ge ett system som kan dimensioneras för 100% effekttäckning, och med möjlighet att lite enklare ha olika varmt i olika rum, även om det i stor omfattning hänger ihop med planlösningen hur det kan fungera.
Frågan är bara om husägaren anser det vara värt pengarna att få en optimal lösning.

Tågråttan:
Dina grannar skulle alldeles säkert kunna få sin system att fungera bra även utan arbetstank, en förståelse för hur värmepumparna arbetar, och vilka krav som finns på flödesjustering, kurva och parallell, samt reglerdatorns inställningar är oftast det som krävs.
En centralt placerad rumsgivare är alltid bra.
Sen kan man få till de sista 3-6% energibesparing och komfort med väl fungerande termostater + arbetstank.
Så ser i alla fall jag på saken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #70 skrivet: 13 maj 2013, 06:59:26 »

Som sagt vad det är inte bara tempen man får titta på.
Rek effekt utag / flöde pÃ¥ en 12 matning 710 watt  i 10 delta
Nu finns 7 st 12 cu rör . Dela flödet från VP rakt av
Och du får ett flöde som ska avge 2300 watt per slinga
Det börjar bli trångt i röret!! När man tittar teoretiskt på det,

Det är samma sak som att dimensionera en kabel
PÃ¥ en 2,5m2 kabel Max rek 13 amp
Inte stoppar man dit en säkring på 35 amp
Och belastar den med det .

UndermÃ¥lig värme i bilar Sc:,h. Dom bilar jag haft  dom senaste 30 Ã¥ren
Har jag bara upplevt dålig värme i en.
När nya 900 kom , den klara inte Norrlands kyla
Alla andra . Bmv Audi Volvo Ford Renault iveco Mercedes
Upplever jag grymt comfortabla
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #71 skrivet: 13 maj 2013, 07:20:03 »
Citera
När en VVS ingenjör dimensionerar ..
på ett 12 cu rör är flödet anpassat för ett effekt utag i 20° graders delta
1420 watt.. 10° 710 watt 
vid såna här tillfällen kan man inte bara titta på temperaturen .
man måste se hela kedjan i distributionen

 Sc:,h  Om man fÃ¥r ut 1420 W vid en viss vbf och med 20 graders deltaT, och sedan ökar flödet sÃ¥ att deltaT blir 10 grader med bibehÃ¥llen vbf sÃ¥ mÃ¥ste ju den avgivna effekten öka, inte minska.
Eller tänker jag fel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #72 skrivet: 13 maj 2013, 08:45:36 »
Sc:,h  Om man fÃ¥r ut 1420 W vid en viss vbf och med 20 graders deltaT, och sedan ökar flödet sÃ¥ att deltaT blir 10 grader med bibehÃ¥llen vbf sÃ¥ mÃ¥ste ju den avgivna effekten öka, inte minska.
Eller tänker jag fel?

När flödet är densamma men avkylningen är halverad, så blir det som CC skriver.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #73 skrivet: 13 maj 2013, 09:04:37 »
Mmm, men då talar vi ju enbart om rör dimensionering och hur hög temp man kör ut.
De flesta som läser kanske som jag tror att han menade att ett ökat flöde, som ger ett lägre deltaT - skulle ge lägre uteffekt.
Det kan i vart fall missuppfattas så, men så är det ju inte.

Om det är 12 mm rör och flera radiatorer/slinga så är det ju egentligen inte optimalt för värmepump, men å andra sidan, om huset tidigare klarat sig med 50°C vbf vid DUT så tyder det på ett högre flöde/lägre deltaT än dimensionerat redan nu, så det borde gå få fungera med nuvarande flöde.
Vill man justera ned flödet så det blir ett större deltaT, som det en gång i tiden dimensionerats för, så blir det däremot problem.

Sätter man in en arbetstank och kör 6-10 graders deltaT i den interna cirkulationen VP till tank, och 20 graders deltaT mellan tank och radiatorer så måste man ligga med avsevärt mycket högre framledningstemp än om man stressar flödet i systemet.
Istället för 50/40 vid DUT idag så kommer man att behöva köra VP med 55 graders vbf vid DUT, kurvan behöver alltså ligga 5 grader högre än annars hela året, vilket ger ca 15% högre driftskostnader.
Kan man stressa flödet istället, utan att få problem med missljud, så kan man köra anläggningen billigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #74 skrivet: 13 maj 2013, 20:57:49 »
nej det blir inte högre värmekurva en vad börvärdet säger bara för att det blir en tank insatt.  Säger börvärdet 40° ser vp till att hÃ¥lla den snitt temperaturen ,
Med dom tankar jag andvänder tex gÃ¥r inte övertempereringen över 5° .(när jag själv dimensionerar) i slutet av körningen. sen blir det ett lÃ¥ngt stillestÃ¥nd  tummenupp
med en jämn är värdes kurva.
en del anläggningar man tittar på gör 15-17 ° över bör. en del stannar på Hysteresen help.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!