0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du lika många tillopp och retur rör som radiatorer i huset?
Det såg ut som det satt någon trimventil på varje rör.
köper man en bil tex . då ska allt fungera ,, hade det vart samma prestanda fel på en ny bil som massor med värmepumpar som installeras hade folk vart helt galna .Tänk er att inte kunna köra en bil hela vägen ,, du måste stanna efter halva vägen för bilen larmar om risk för kokning tex.. (vp stannar på hysteres på grund av hög avikelse från börvärde) Full värme i bilen eller ingen alls. Idag är det så fint i många lite större bilar att det regleras per säte. men förslagen som förespråkas i dom egna hemmen är samma temp överallt.. Det blir som att installera en tyrann i pannrummet . tyrannen bestämmer inomhustempen istället för fastighetsägaren .. När sen familjen sätter sig i bilen ja då ska föraren ha 23. barnen passageraren 21 och då är alla nöjda cc
vilket stycke ska han ta med en nypa salt.
När en VVS ingenjör dimensionerar ..på ett 12 cu rör är flödet anpassat för ett effekt utag i 20° graders delta 1420 watt.. 10° 710 watt vid såna här tillfällen kan man inte bara titta på temperaturen .man måste se hela kedjan i distributionen
Om man får ut 1420 W vid en viss vbf och med 20 graders deltaT, och sedan ökar flödet så att deltaT blir 10 grader med bibehållen vbf så måste ju den avgivna effekten öka, inte minska.Eller tänker jag fel?