Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga ovanför jordvärmeslinga  (läst 1384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Driver89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga ovanför jordvärmeslinga
« skrivet: 11 augusti 2019, 09:37:25 »
Hej!
Jag är i starkt behov av mer förvaringsutrymme, så vill bygga ett förråd/"kallgarage". Men har jordvärmeslinga i stort sett på hela tomten. Kan jag bygga den ovanför slingan eller kommer det uppstå problem? Förrådet är tänkt att stå på plint, jordankare, eller markskruv, ej bestämt än. Invändigt kommer det ligga 0/16grus bara, inget bjälklag eller betongplatta. Storleken kommer vara ca 3,5x6 meter utsida väggar sen kommer taket vara förlängt framåt och åt en sida. Totalt kommer det vara tak över 8x6 meter. Har bifogat en enkel skiss på byggnad samt slingans dragning och byggnadens tänkta placering.
Skulle det hjälpa att isolera marken under byggnaden med markisolering? Eller ger det ingen effekt eller gör jag det sämre?
I övrigt är det 400meter slinga, 6kw pump. Mitt i Dalarna och sandjord.

Tack på förhand Micke
« Senast ändrad: 11 augusti 2019, 09:39:19 av Driver89 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga ovanför jordvärmeslinga
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2019, 14:17:16 »
Det hade nog varit bättre om du hade haft bjälklag och golv i bodan så att luften kunde cirkulera under förrådet.
Nu är det väl mest solenergi som värmer marken sommartid, så bara att du skuggar marken kommer att göra att du förlorar lite inladdad energi på sommaren.
Om jag får gissa så påverkar det nog inte så mycket, men något sämre lär det ju bli, vilken temp har du på inkommande brine som kallast nu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ovanför jordvärmeslinga
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2019, 15:49:50 »
Är det inte risk att jorden kommer att röra sig rätt mycket pga djup tjäle runt slingorna under det tänkta bygget? Det kan vara dåligt för själva byggnaden tänker jag.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga ovanför jordvärmeslinga
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2019, 08:00:09 »
Jorden under huset kommer att "värmas" att resterande del av slingan eftersom brine cirkulerar, bara om brine blir så kall att hela slingan kommer under 0 grader börjar det bli tal om tjällyftning som jag ser det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Driver89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga ovanför jordvärmeslinga
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2019, 18:01:09 »
Det hade nog varit bättre om du hade haft bjälklag och golv i bodan så att luften kunde cirkulera under förrådet.
Nu är det väl mest solenergi som värmer marken sommartid, så bara att du skuggar marken kommer att göra att du förlorar lite inladdad energi på sommaren.
Om jag får gissa så påverkar det nog inte så mycket, men något sämre lär det ju bli, vilken temp har du på inkommande brine som kallast nu?

Får fundera om det kan vara värt att göra ett bjälklag ändå då eller att ha det öppet nedersta decimetern mot mark.
Men att isolera marken sÃ¥ inte tjälen gÃ¥r ner lika lÃ¥ngt, spelar det ingen roll? Eller försämrar man enbart markens chans att Ã¥terhämta sig? 🤔

Kommer inte ihåg vad tempen in och ut i slingan brukar ligga på. Minns bara att det endast skiljde 2-2.5 mellan in och ut. Har ett vagt minne av - 4ut och -2 in när det var som kallast. Eller om det var 4 in 2 ut. Får kolla det i vinter.
« Senast ändrad: 14 augusti 2019, 18:05:18 av Driver89 »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bygga ovanför jordvärmeslinga
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2019, 18:20:07 »
Du kommer att få en perpetuum mobile (nästan). Boden som värms med jordvärmen som värms med boden osv,osv... tummenupp ???
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!