Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisvärd shuntstyrning mot utekurva  (läst 5798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Prisvärd shuntstyrning mot utekurva
« skrivet: 02 september 2010, 09:14:50 »
Det gick lite fort när jag skruvade i värmepumpen. Eftersom vi har blandat radiatorer och golvvärme i olika delar av huset behöver jag shunta ner temperaturen som EcoEl's shunt levererar för att inte få för varmt vatten i golven. Jag löste det genom att sätta en termostatisk trevägsventil (ESBE VTA323 20-43 gr) som jag går och vrider på när utetemperaturen ändras.

Det funkar OK eftersom jag också har rumstermostater men jag skulle gärna ha en shuntstyrning mot utekurva för att inte rumstermostaterna ska jobba för mycket. Då de slår till och från blir temperaturväxlingarna onödigt stora för trägolvet.

Jag har tittat på att byta termostat ventilen till en ESBE VRG131 och tex Siemens Villatvåan (http://www.vvs-boden.se/siemensvillatvanreglersystem-p-6017.html) som kan styra mot utekurva.

Det landar på närmare 3000:- och egentligen är Villatvåan onödigt avancerad. Har ni tips på andra billigare reglercentraler som kan köra mot utekurva? Jag behöver ingen innegivare.

Anders

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Prisvärd shuntstyrning mot utekurva
« Svar #1 skrivet: 02 september 2010, 19:43:03 »
Har du inte utetemp. kompensering i EcoElen?
isf behöver du ju inte ha utekompensering på golvvärmen också, det räcker att sätta en manuell trevägsventil och justera den så tempen i ut i golvet är ca 10 ºC kallare än i radiatorkretsen sedan följer golvvärmetempen med radiatortempens kurva.

din nuvarande ventil (ESBE VTA323 20-43 gr) fungerar inte så bra till detta då den är reglerande, den försöker hålla inställt värde och "dödar" tempväxlingar från originalkurvan
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Prisvärd shuntstyrning mot utekurva
« Svar #2 skrivet: 02 september 2010, 20:40:44 »
Nja, då får jag ju inte maxtemperaturbegränsning. Det skulle nog innebära döden för parketten om det blir riktigt kallt ute eftersom de gamla radiatorerna på övervåningen kräver ganska högt uppskruvad kurva. Visst skulle jag kunna komplettera med en temperaturbegränsning men då kan jag lika gärna gå hela vägen och fixa en snygg shuntstyrning mot utetempen.

Ingen som har billigare alternativ till Villatvåan? Bygga själv känns lite för bökigt.

Utloggad Kalle A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Prisvärd shuntstyrning mot utekurva
« Svar #3 skrivet: 10 september 2010, 17:06:20 »
Jag har den lösning som "cougar" tipsar om. Den verkade enkel i början men i praktiken håller den inte alls en jämn differens. Dessutom är inte kurvorna man vill uppnå parallella. Jag avråder "Anders Johansson" från att låta snålheten bedra visheten - satsa på en shuntstyrning direkt.

Eftersom även jag behöver en fungerande shuntstyrning ställer jag samma fråga som Anders - finns det någon enkel (och billig!) shuntstyrning? Den behöver bara köra mot utekurva.

Kalle

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Prisvärd shuntstyrning mot utekurva
« Svar #4 skrivet: 10 september 2010, 19:09:42 »
Acaso har ju en shuntstyrning som heter Automix 10 (samt 20,30 och 100)
priset tror jag ligger runt 2000:-

Men om man skall begränsa tex golv värme kanske det räckar med Acaso Automix CT eller CTR

Läs mer på LK Acaso
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!