Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma 3 Lvvp. LÃ¥gt COP???  (läst 1243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonathan123

  • Gäst
Jonathan123
Daikin Altherma 3 Lvvp. LÃ¥gt COP???
« skrivet: 25 september 2020, 22:58:33 »
Hej.

Första gången för mig att ställa en fråga här. Jag har sedan i somras fått en Daikin altherma 3 installerad med en utedel på 10kw. Nu har värmen i huset varit på ca en månad och jag följer dagligen förbrukad energi/producerad värme och tänker mig att producerad värme delat på förbrukad energi är ett mått på COP över tid. Under september månad, som ju inte varit en kall månad, hamnar COP på 2.8 ungefär. Har både golvvörme och radiatorer och temperaturer är lågt ställda. 22 respektive 28 grader och då har huset hållit 21.5 grader. Är det rimligt med sådant lågt COP en höstmånad? Skall den nå SCOP på över 3 som i marknadsföring så känns det ju så. Vad har ni för erfarenheter? Vad säger Daikin?

Tacksam för svar.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 Lvvp. LÃ¥gt COP???
« Svar #1 skrivet: 26 september 2020, 08:56:25 »
Hej.

Första gången för mig att ställa en fråga här. Jag har sedan i somras fått en Daikin altherma 3 installerad med en utedel på 10kw. Nu har värmen i huset varit på ca en månad och jag följer dagligen förbrukad energi/producerad värme och tänker mig att producerad värme delat på förbrukad energi är ett mått på COP över tid. Under september månad, som ju inte varit en kall månad, hamnar COP på 2.8 ungefär. Har både golvvörme och radiatorer och temperaturer är lågt ställda. 22 respektive 28 grader och då har huset hållit 21.5 grader. Är det rimligt med sådant lågt COP en höstmånad? Skall den nå SCOP på över 3 som i marknadsföring så känns det ju så. Vad har ni för erfarenheter? Vad säger Daikin?

Tacksam för svar.

Hej.
En tankevurpa bara.

Förbrukad = förbrukad
Producerad = gratis från luften
Avgiven = producerad + förbrukad.

COP = Avgiven / förbrukad.
Mvh
D

Jonathan123

  • Gäst
Jonathan123
SV: Daikin Altherma 3 Lvvp. LÃ¥gt COP???
« Svar #2 skrivet: 26 september 2020, 11:40:49 »
Hej!  tummenupp

Tack för det och tack för snabbt svar! Ett rookiemisstag alltså. Då ligger jag istället lite under 4 just nu. En fråga kring COP på tappvattnet. Vad är det som gör att COP för varmvatten är lägre än för värmning av huset? "upp till 3.1 respektive upp till 5.1". Jag kan ju förstå det om man räknar SCOP för varmvatten....Just nu visar COP för varmvatten dessutom högre än för värmen, närmre 4.7. Bortsett från att COP för varmvatten "bara skall gå" till 3.1 så känns det ju logiskt eftersom de varit sommar!

/Jonathan


Hej.
En tankevurpa bara.

Förbrukad = förbrukad
Producerad = gratis från luften
Avgiven = producerad + förbrukad.

COP = Avgiven / förbrukad.
Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!