Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra tank för knäppningar i radiatorsystemet  (läst 1096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har "knäppningar" i radiatorsystemet  när bergvärmepumpen skiftar frÃ¥n varmvattenberedning till radiatoruppvärmning och funderar pÃ¥ att sätta in ett extra volymkärl mellan VP och radiatorsystemet.
Två alternativ ser ut att finnas.
Ett 2-rörssystem och ett "4-rörssystem".
Som jag förstår skall ett "4-rörssystem" kompletteras med en extra cirkulationspump som skall cirkulera radiatorvattnet under tiden som varmvatten produceras av VP och skall då den "extra" cirkulationspumpen kopplas in (elektriskt) i VP:s elsystem och på något vis styras av VP.s styrsystem eller läggs den utanför och får gå kontinuerligt (året runt).
Vid "2-rörssystem" kopplas ju volymtanken in i serie i radiatorsystemet och cirkulationen drivs med VP:s ordinarie cirkulationspump.
Kan man räkna med att knäppningarna försvinner med en 100 liters volymtank som kopplas med "2-rörssytem"?
Jag är medveten om att värmecirkulationen pågår under varmvattenberedning i "4-rörsalternativet" och ger då kanske en jämnare innomhustemperatur

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extra tank för knäppningar i radiatorsystemet
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2020, 13:34:13 »
Det som normalt funkar bäst är att koppla tanken "2-rörs" på framledningen.
Det är viktigt att man har inflödet från värmepumpen i toppen och utflödet till radiatorerna i botten.
Hur stor tank som behövs vet jag inte exakt, om knäppningarna är besvärande skulle jag ta en 200 l om det får plats.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extra tank för knäppningar i radiatorsystemet
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2020, 09:28:58 »
Jag skulle gå på en 4-rörstank.
Flera fördelar med den och den största är konstant flöde på sekundärsidan samtidigt som primärsidan kan variera flödet och optimera kylprocessen.
Flöde vid VV laddning är ett plus och knäppningarna försvinner samtidigt.

Har använt mig av denna lösning sedan 2005 på många installationer och endast vid ett enda tillfälle gav det inte önskad effekt (BOSCH LW/M => CTC (dåvarande med shunt)

Mvh
D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och jag har en 150 liters begagnad varmvattenberedare på framledningen och det fungerar perfekt som "knäpptank". Dessutom helt gratis.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extra tank för knäppningar i radiatorsystemet
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2020, 10:31:18 »
Det fanns nån på forumet som hade väldigt knäppkänsligt hus och inte blev av med dessa med en 4-rörstank.
Orsaken är att anslutningarna från VP och ut mot radiatorerna sitter i ovansidan, det vart helt enkelt för lite utspädningseffekt.
Väljer du 4-rörslösningen så skulle jag absolut välja så stor tank som får plats, då pluggen med varmt vatten efter en VV-laddning bara passerar övre delen av tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga främst till DAIKIN gäller den elektriska inkopplingen av den extra CP som måste installeras vid "4-rörsalternativet".
Skall den extra CP:n anslutas inne i VP:ns elsystem och på något sätt styras av styrsystemet, eller skall el-anslutningen ske helt utanför VP:n? Den inbyggda CP:n slår ju av när inte huset behöver värmas och startar med intervall för att kolla om uppvärmning behövs. Den funktionen uteblir ju om CP:n ansluts utanför VP:ns styrsystem
Övrigt om vattenanslutningen.
Den tank som avses har 4 anslutningar. 2 anslutningar (via dykrör) till tankens undersida och två anslutningar till tankens översida.
Skall Vp:s framledning (värmt vatten från VP) anslutas till tankens nedre del (via dykrörsanslutningen) eller till tankens översida och hur skall radiatorkretsens fram resp. retur anslutas.
Slutligen en fundering ifall det är någon ide att välja en tank med inbyggd vv-slinga för att "förvärma" ingående varmvatten till VP detta för att korta tiden för varmvattenuppvärmning ich på så sätt öka varmvattenkapaciteten.

Inloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Extra tank för knäppningar i radiatorsystemet
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2020, 11:42:42 »
Hade rejäla knäppningar i elementen på övervåningen satte en Nibe Ukv 40 på framledningen blev helt tyst efter det, så i bland behövs inga stora dyra eller krångliga lösningar. tummenupp
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!