Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för nordenpumpens installationsanvisning  (läst 7277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« skrivet: 22 oktober 2005, 12:49:12 »
Alternativrubrik FINN EL FEL

Nordenpumpens installationsanvisning för "gör det självare" innehåller sådana fel att en försäkringsgranskare ser direkt att det är en obehörig som installerat elen.

Hittar ni felen?

Hur tolkar du detta Rickard, kör jag med smutskastning eller delger jag forumet viktig information?
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:44:20 av Rickard »

Utloggad lan-vu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2005, 13:33:01 »
Att montera en "kabel hållare" ser inte bra ut.. :D
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:45:04 av Rickard »

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2005, 13:47:48 »
Att montera en "kabel hållare" ser inte bra ut.. :D

Dragavlastaren skall klämma på kabelns mantel och inte på ledningarna.

Men det finns fler fel....
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:44:38 av Rickard »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2005, 14:09:00 »
lite suddigt men nog tycker jag att det ligger en brun tråd på plint 2 där den BLÅ nollan sulle ha legat
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:45:23 av Rickard »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2005, 14:27:13 »
lite suddigt men nog tycker jag att det ligger en brun tråd på plint 2 där den BLÅ nollan sulle ha legat

Javisst, du har så rätt.

Så här skriver dom:
Citera
Vi brukar sätta på plint 1:Svart plint: 2 Brun plint3:Blå
Jord gul/grön.
Redan det faktum att de säger "Vi brukar ..." visar klart att de inte vet vad de sysslar med.

Åtminstone 2 alvarliga fel m.a.o.   
1. Felmonterad dragavlastare
2. Fel ledarfärger

En viktig sak, som de dock lyckats klara av (åtminstone på innerdelen),  är längden på jordledningen.  Den måste alltid vara så lång att den lossnar sist ifall någon skulle lyckas dra ut kabel ur dragavlastaren.
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:45:38 av Rickard »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2005, 14:56:34 »
Varför antar ni att plinten på bilden är samma plint som är ritad i kopplingsschemat, i schemat är ju plint 3 tom så det är antagligen en annan plint eller??

Att dragavlastaren inte är monterad tror jag beror på att bilden skall bli tydligare, annars skymmer ju kabeln ledningarna.

Dessutom är bilderna tagna av innerdelen och trågvärmen kopplas säkerligen in i ytterdelen.

Messer
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:45:55 av Rickard »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2005, 15:06:52 »
om jag inte ser fel så är det väl en bild av innedelen och en bild av utedelen och på både båda plintarna är dragavlastningen felmonterad, men om det är kabeln mellan enheterna man ser på bägge bilderna eller om den går till trågvärmen är ju svårt att avgöra
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:46:09 av Rickard »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2005, 15:07:23 »
Varför antar ni att plinten på bilden är samma plint som är ritad i kopplingsschemat, i schemat är ju plint 3 tom så det är antagligen en annan plint eller??

Att dragavlastaren inte är monterad tror jag beror på att bilden skall bli tydligare, annars skymmer ju kabeln ledningarna.

Dessutom är bilderna tagna av innerdelen och trågvärmen kopplas säkerligen in i ytterdelen.

Messer

Mittbilden är ytterdelen ...

Bifogat finns en bild av inkopplingen av trågvärmaren blir det lite lättare att förstå det hela. Kopplingsschemat i mitt första inlägg berör alltså trågvärmaren, vilket jag borde förtydligat, eftersom det är inte alla ggr man kollar vad bildfilerna heter.
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 17:02:35 av Martin X »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2005, 15:31:37 »
Wow äntligen har jag förstått något, tror jag.
Bilderna visar inkopplingen av kabeln mellan inner och ytterdelen, men ritningen avser trågvärmaren, hur dum är jag egentligen borde sett det.

Men jag tror mig veta att det inte finns någon bestämmelse att blå kabel skall vara kopplad till nollan, det är visst bara nått man försöker hålla sig till.
Så om du leker elektriker nån gång så var inte säker på att den blå är strömlös.

Messer
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:46:38 av Rickard »

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2005, 15:41:06 »
Wow äntligen har jag förstått något, tror jag.
Bilderna visar inkopplingen av kabeln mellan inner och ytterdelen, men ritningen avser trågvärmaren, hur dum är jag egentligen borde sett det.

Men jag tror mig veta att det inte finns någon bestämmelse att blå kabel skall vara kopplad till nollan, det är visst bara nått man försöker hålla sig till.
Så om du leker elektriker nån gång så var inte säker på att den blå är strömlös.

Messer

Nej, jag liter aldrig på att den blå ledningen (nollan) är strömlös, det finns alltid klåpare som tror att de kan koppla själva.

Men nollan är alltid blå i nya installationer.
« Senast ändrad: 22 oktober 2005, 15:47:00 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2005, 16:01:18 »
Citera
Hur tolkar du detta Rickard, kör jag med smutskastning eller delger jag forumet viktig information?

Vad gäller smutskastning så har jag redigerat bort delar av rubriken.

Vad gäller inkopplingen så kan jag hålla med om dragavlastningens brister, men vilka färger man skall använda på vilken plint, mellan utedel och innedel, går så vitt jag kan se inte utröna utifrån de bilder som finns i anvisningen.

Med en riktig manual kanske man skulle kunna avgöra vad som är nolla och fas.

Frågan är hur pass viktigt detta är, då jag gissar att minst hälften av alla "fulpumpar" monteras med stickpropp. Den typen av montering kommer att resultera i att värmepumpen från tid till annan går med fas/nolla växlad - allt beroende på hur stickproppen sätts in sedan uttaget ifråga lånats till andra ändamål.

Man kan väl sammanfatta det hela med att en installation som görs av en lekman utan de kunskaper som krävs har goda möjligheter att bli ett riskfyllt projekt, särskilt om installationsanvisningen inte är utförd så att en okunnig kan göra det.

Nu påpekar ju faktiskt Nordenpumpen att installationen skall utföras av en behörig fackman... så de går förmodligen "fria" om nåt skulle hända. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2005, 17:11:23 »
och angående Nolla."nollan" skall vara ljusblå eller tydligt märkt med ljusblå nollan ska allstå inte ha någon annan färg MEN ljusblå får användas som spänningförande ledare (fas)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2005, 17:31:14 »
Med en riktig manual kanske man skulle kunna avgöra vad som är nolla och fas.

Frågan är hur pass viktigt detta är, då jag gissar att minst hälften av alla "fulpumpar" monteras med stickpropp. Den typen av montering kommer att resultera i att värmepumpen från tid till annan går med fas/nolla växlad - allt beroende på hur stickproppen sätts in sedan uttaget ifråga lånats till andra ändamål.

Visst, har du stickpropp så går det att svänga den hur man vill och därmed få nollan och fasen omkastad. Det samma gäller ju belysningsarmaturer, men inte lär du få en sådan godkänd av Semko om du inte tillverkar den med brun ledning i bottnen.

Frågan är inte hur pass viktigt det är med rätta ledarfärger. Frågan är, som jag ser det, att företaget i fråga har vilseledande instruktioner som kan äventyra den enskildes möjlighet till ersättning på försäkring. Det är som med vanlig V/V VP installation, syns det att det är en amatör som gjort rörarbete kan jag lova att försäkringsbolagen krånglar. Det är som att köra på fyllan, om det smäller är felet ditt oberoende av vem som har förkörsrätt.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2005, 17:33:18 »
och angående Nolla."nollan" skall vara ljusblå eller tydligt märkt med ljusblå nollan ska allstå inte ha någon annan färg MEN ljusblå får användas som spänningförande ledare (fas)

Men om jag minns rätt är du tvungen att märka om den, med tejp eller dylikt, eller?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för nordenpumpens installationsanvisning
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2005, 18:42:22 »
Oavsett hur det är med detta sÃ¥ är det synd att deras installationsmanual inte är mer välgjord. Skarpa bilder hade man i alla fall kunnat begära.  *vinkar*
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!