Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Avancerad" hjälp sökes....  (läst 629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Avancerad" hjälp sökes....
« skrivet: 14 januari 2023, 15:42:30 »
Hej gott folk!
Nu när elen ser ut som den gör så går jag och funderar på olika lösningar på hur man ska lösa detta enklast och billigast möjligast, men även på bäst sätt.

Så, min tanke just nu är detta:
Jag har idag en CTC EcoEl / EcoAir 107 från 2005, men eftersom denna fungerar rätt bra fortfarande, får ut ungefär 7 - 10 graders skillnad under nollan, så tänker jag att man behåller denna ett tag till tills den lägger av, ser ingen mening med att byta ut denna ännu, eller?!
Tanken är att införskaffa 1 eller 2 st acc tankar, och lagra varmvatten i dessa under tiderna då det är som billigast, och förbruka detta när elen är som dyrast såklart, och pausa pumpen under tiden.
Nu är min fråga, acc tankarna, vad för acc tankar är lämpligast att köpa, ska det vara med slinga, eller räcker med bara en helt vanlig tank.
Nästa fråga är såklart styrningen, hur ska jag få detta till att klaffa enligt mina behov?
CTC pumpen i sig är rätt primitiv i sin styrning och går ej heller att "fjärrstyra" på något sätt, så detta är den komplicerade delen, hur får man detta till att funka.
Behöver "spärra" pumpen på ett "säkert" sätt när elen är dyr, och köra igång den när elen är som billigast, och sedan inkoppling av acc tanken/tankarna, hur kopplar man dessa för att uppnå funktionen jag är ute efter.

Så jag hoppas någon har tid och erfarenheten till att dela med sig av sina tankar/funderingar/erfarenhet, skiss, förslag till styrning osv osv.
jag tänker mig att jag ska försöka fixa allt själv, alternativt få till hjälp där hjälp behövs, men jag behöver bara lite råd och tips till att komma igång.


Alternativ 2:
Behålla innerdelen, och byta ut ytterdelen med en nyare form av styrning. Min granne har gjort så, han köpte endast ytterdel och kopplat ihop med sin gamla innerdel. De har fått hjälp med allt. De är även gamla och inte speciellt tekniska.
Vad jag förstått så finns både varvtalsstyrd ytterdel, och on/off ytterdel.
Finns det någon här som har kopplat in den varvtalsstyrda ytterdel mot sin gamla innerdel? Eller on/off ytterdel som kan dela lite erfarenhet om hur det funkar, besparing osv?

Alternativ 3:
Installera luft/luft pumpar istället där man får både styrning genom internet, och dessutom värme nästan "direkt" efter värmehöjning/sänkning osv, och investera i batterier istället :)


Långt inlägg men hoppas på lite idéer, förslag osv. :)
« Senast ändrad: 14 januari 2023, 15:52:00 av Alexe »
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad beolink

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Avancerad" hjälp sökes....
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2023, 08:29:14 »
Hej!

Har ungefär samma situation som du. Har löst det hyffsat bra på följande "fulsätt":
Ecoel V3, Ecoair 111 V3

Har kopplat ett wifi relä till Remotestyrningskontakten på elektronikkortet i Ecoelen.
Aktiverar med detta nattsänkning och "sänker" innetemperaturen 3 grader.

Wifi reläet styrs av HomeAssistant och en automation som kollar när på dygnet priset är högst, utetemperatur, innertemperatur samt då (när det är lämpligt) aktiverar nattsänkning.

Nästa plan är att koppla på olika motstånd på inner och utetempsensorerna samt aktivera dessa med wifi relä för att få pumpen att tro att det är olika förutsättningar samt då ytterligare kunna styra pumpen mer i detalj.

Helst skulle jag vilja styre den korrekt genom den 3 poliga kontakten på displaykortet (där det i vissa fall sitter ett loggningsminne instoppat). Men jag har inte hittat någon som beskrivit exakt hur man ska göra.

Det verkar dock finnas en modul som CTC sålde ett tag (RAM modul) som exponerade ett styrgränssnitt webmässigt.
Har dock ej lyckats få tag i en sådan.

Hittar du mer info så återkom gärna :)

//Andréas




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!