0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en sista fråga: finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?Dvs att om jag sätter minimigränsen till 47 grader så gör bergvärmepumpen så att tempen på vattnet ut till radiatorerna inte hamnar under detta värme nån gång istället för att som nu sjunka ner 44-45 innan den höjer igen.
en sista fråga: finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?
Vill du minska differensen så är det 'högsta koplingsdifferens' du skall minska. MEN, då kommer du å andra sidan få fler starter och kortare gångtider vilket i längden inte är bra för kompressorn.
Ja, rent tekniskt kan du göra en kurva som ser ut hur som helst. Problemet är dock att det kommer att bli väldigt kallt inne vid -20 om du har samma framledningstemp då som vid 0-gradigt.Kollade inte leverantören upp radiatorsystemet innan ni köpte värmepumpen?
Hur var det nu, har du någon innegivare (rumsgivare)?
Jag skulle göra så här:Blockera eltillskottet i menyn. (hur står nog i manualen)Höja kurvan drastiskt så kompressorn går konstant.
Läs bruksanvisningen som följde med pumpen! Du måste lära dig hur den fungerar för att det skall gå att få den att fungera som det är tänkt. Kontrollera vad det är för kopplingsdifferens inställd på varmvattnet. Temperaturen skall inte pendla mellan 57 och 45.
Kallt runt fönstrena skriver du. Har du fräsha tätningslister, är det drevat runt fönsterkarmarna? Lätta saker att åtgärda.
Hur var det nu, har du någon innegivare (rumsgivare)?Om du bara har utegivare så "vet" ju inte pumpen hur kallt det är inne. Pumpen styr radiatortempen från utetemperaturen. Därför tar det lång tid att "komma ikapp" om det blivit utkylt inne.Jag skulle göra så här:Blockera eltillskottet i menyn. (hur står nog i manualen)Höja kurvan drastiskt så kompressorn går konstant.Kolla att alla termostater på elementen står på max.Kolla vad det ger för framledningstemperatur och rumstemperatur.Det är mitt sätt, ett annat sätt är att ringa installatören och be om hjälp.Har installatören övergett dig innan anläggningen fungerar?
44-52/53 pendlar den mellan. för mkt ?
Citat från: rcman skrivet 16 december 2010, 17:36:0744-52/53 pendlar den mellan. för mkt ?På min pump är fabriksinställnngen av kopplingsdifferensen för varmvattnet 5 grader och börvärdet 45 grader. Det innebär att varmvattengivaren normalt visar värden mellan 42,5 och 47,5. Det kan bli några tiondelar under resp. över beroende på det är lite fördröjning vid start och stopp.Det vore förvånande om man har ökat på kopplingsdifferensen så att temperaturen kan bli mellan 44 och 57 grader även om 52-53 verkar vara en vanligare övre gräns. I och för sig kan 57 grader vara en legionellakörning men dagen efter uppstart, det tvivlar jag på. Om temperaturpendlingarna inte stämmer med inställda värden kan det var en defekt växelventil.
Jag fick uppfattningen att det alltid behövs 50-55 graders framledning för att hålla önskad innetemp vid -1 ute...
Citat från: Ville Vessla skrivet 16 december 2010, 14:45:32Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?jag hoppas att det är kompressorn. hur ser jag skillnad?
Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
I mastodonttråden om ditt radiatorsystem så räknade bla jag fram att du bara har 5-6kW radiatoreffekt vid 55/45 så om pumpen ger över 8kW så bör den ju orka en bit över 60 ºC vilket kanske gjorde att den stannade.
Citat från: Ville Vessla skrivet 17 december 2010, 08:09:54I mastodonttråden om ditt radiatorsystem så räknade bla jag fram att du bara har 5-6kW radiatoreffekt vid 55/45 så om pumpen ger över 8kW så bör den ju orka en bit över 60 ºC vilket kanske gjorde att den stannade. kan du möjligtvis förklara lite mer gällande detta? vad innebär det att pumpen har stannat - är det bra/dåligt? innebär det att om pumpen stannat så går elpatronen igång?och om den ska orka en bit över 60 - då är det utan att elpatronen går igång?