Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: stänga av VP när solen värmer  (läst 1668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
stänga av VP när solen värmer
« skrivet: 15 april 2011, 12:30:28 »
Jag kommer att köpa ny VP.  Det blir en av de stora märkena. tex 14-15 kw IVT / Nibe
PÃ… min nuvarande pump sÃ¥  kan jag stänga av om  tankarna solvärms. ( tex via att välja ej aktiv  vid hög eltariff  och sicka en signal in via  en termostat).

 Hur har ni löst det för respektive tillverkare ? Har acktank 750 l för värmen och 350 l för varmvattnet. Om pumpen av ngn anledning startar sÃ¥ försvinner skiktninen i varmvattnet. Den nuvarande VP  är inte kopplad mot  den stora tanken men jag funderar pÃ¥ att  köpa en on-off lätt överdimensionerad pump och köra mot acktank snarare än inverterstyrd modell
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: stänga av VP när solen värmer
« Svar #1 skrivet: 15 april 2011, 12:54:12 »
Det brukar finnas en ingång till styrdatorn där man kan blockera värmeproduktionen mha, t ex, en termostat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Botta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: stänga av VP när solen värmer
« Svar #2 skrivet: 15 april 2011, 22:00:24 »
Jag kommer att köpa ny VP.  Det blir en av de stora märkena. tex 14-15 kw IVT / Nibe
PÃ… min nuvarande pump sÃ¥  kan jag stänga av om  tankarna solvärms. ( tex via att välja ej aktiv  vid hög eltariff  och sicka en signal in via  en termostat).

 Hur har ni löst det för respektive tillverkare ? Har acktank 750 l för värmen och 350 l för varmvattnet. Om pumpen av ngn anledning startar sÃ¥ försvinner skiktninen i varmvattnet. Den nuvarande VP  är inte kopplad mot  den stora tanken men jag funderar pÃ¥ att  köpa en on-off lätt överdimensionerad pump och köra mot acktank snarare än inverterstyrd modell

Utloggad Botta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: stänga av VP när solen värmer
« Svar #3 skrivet: 15 april 2011, 22:09:58 »
Koppla in elementreturen i mitten av acctanken och ut i toppen till VP, då får VP för varm retur när solvärmen har laddat tanken. När värmen i acctanken har gått ner i temp och VP behöver mer värme så startar den automatiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!