Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flexslangar?  (läst 5339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Izze2000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Flexslangar?
« skrivet: 04 februari 2010, 16:19:22 »
Hejsan!

Min 7 år gamla E7 låter en hel del och ljudet från kompressorn fortplantar sig fint via ledningarna till radiatorerna.
Jag har läst att en del nämner flexslangar och jag undrar vart man kan få tag på lämplig sådan i stockholmstrakten?

Jag hade tänkt göra detta ingrepp själv 8)  d.v.s. är det nÃ¥n som har installationstips sÃ¥ mottages de tacksamt  :)

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flexslangar?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2010, 16:50:37 »
Hejsan!

Min 7 år gamla E7 låter en hel del och ljudet från kompressorn fortplantar sig fint via ledningarna till radiatorerna.
Jag har läst att en del nämner flexslangar och jag undrar vart man kan få tag på lämplig sådan i stockholmstrakten?

Jag hade tänkt göra detta ingrepp själv 8)  d.v.s. är det nÃ¥n som har installationstips sÃ¥ mottages de tacksamt  :)

Stuvsta Rör har troligen men det blir antagligen betydligt billigare att skicka efter dem från Rinkaby Rör.
Sök även efter andra trådar som behandlar ämnet.

Bobo
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Izze2000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Flexslangar?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2010, 19:39:29 »
Hej Bobo och tackar för info!
Jo, det är tjatigt om samma ämne kommer upp ofta och jag hade faktiskt sökt lite pÃ¥ forumet men inte hittat info som du just gav  Thumbsup t.ex. Men jag kanske inte är bäst pÃ¥ att söka  :)

Jag har 'identifierat' lämpliga 90-graders vinklar både på ut och returen för byte till flexslang. På returen har jag också en lämplig ventil att stänga av.
Men hur tusan stänger man av vattnet på utgående? Måste man tömma vattnet i hela systemet innan byter rör?
Antagligen en grow 'newbie-frÃ¥ga'  ::)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Flexslangar?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2010, 11:33:04 »
Finns det inga ventiler i huset så får du tappa. Det som finns i vp är ju inte problemet, det är ju att man inte vill att hela huset ska rinna tomt.

Utloggad Izze2000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Flexslangar?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2010, 19:28:57 »
Oraklet,

Ok tackar för info!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flexslangar?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2010, 20:04:10 »
Är ingen röris men ja tror att systemet behöver bli tomt om man inte öppnar luftnipplar
på radiatorer. Detta grundar jag på uttalandet av min installatör när han byte min elpanna
mot VB. Jag hade då tömt hela systemet innan han kom, när jag sa det till honom så sa
han att det var syn att tappa bort syra fattigt vatten, det skulle inte behövas sa han.
Och vi hade ingen avstängning på varken stigare eller retur. Har 11/2 plans hus så
radiatorer pÃ¥ övre plan  är lÃ¥ngt över pannan.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flexslangar?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2010, 23:17:15 »
Passa på att sätta in kulventiler i rören när du ändå håller på, det gör det väldigt mycket enklare att jobba med systemet i framtiden om man behöver byta pumpen eller nått annat.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Izze2000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Flexslangar?
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2010, 19:23:22 »
Remo, Magnus tack för tips/info!
Jag samlar på mig bra info inför varmare tider i sommaren då jag har tänkt sätta igång operationen!

Remo, men hur menar du att du skulle ha kvar vattnet i systemet om du inte har avstängning för stigare eller retur?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flexslangar?
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2010, 21:16:06 »
Jag vet inte heller riktigt hur det är men jag tror att om det inte kommer någon
luft till systemet så kan inte vattnet rinna ut.
Du har jo stängnings möjlighet på framledningen om den är stängt samtitigt som
du öppnar returen så tror jag att det kommer inte mycket vatten ut.
Jag själv fick byta reparations sats till växelventilen en gång så att alla tre vägar var
öppet samtitigt och det kom inget annat än lite på själva öppnings ögonblicket.
Behövde inte alls mycket påfyllning efter.
Jag ska höra min röris säkerhets skull hur han menade, han är mycket trevligt att
ha göra med. När jag installerade mina Dallas givare så fick jag isolerings tejp gratis av han.
Kulventiler är såpas billiga att skulle göra som Magnus skriver här ovan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flexslangar?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2010, 21:49:24 »

Remo, men hur menar du att du skulle ha kvar vattnet i systemet om du inte har avstängning för stigare eller retur?

Nu har jag talat med min rörkille.
Min rörkille sa att om det är gamla gruva ror så är det svårare
men ofta i nyare hus är det klenare rör så blir det vakuum och det
rinner inte mycket. Han rekommenderade att göra i ordning en ventil
antingen med klämrings eller presskoppling, om man har tillgång till
pressverktyg,  och kapa röret pÃ¥ den sidan man har inte avstängnings
möjlighet och kopplar på den mot systemet.



Utloggad Izze2000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Flexslangar?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2010, 14:23:54 »
Remo, tackar för bra info!  Thumbsup
Antagligen fÃ¥r jag nog ta hjälp av en auktorierad värmepumpskirurg eftersom detta nog gÃ¥r utanför mina lekmannakunskaper  :)
Någon som vet vad det på en höft skulle kosta att få hjälp med att byta ut ett par meter rör till flex på både fram och retur. Inklusive kulventil?
« Senast ändrad: 10 februari 2010, 14:29:41 av Izze2000 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flexslangar?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2010, 15:13:42 »
Hejsan!

Min 7 år gamla E7 låter en hel del och ljudet från kompressorn fortplantar sig fint via ledningarna till radiatorerna.
Jag har läst att en del nämner flexslangar och jag undrar vart man kan få tag på lämplig sådan i stockholmstrakten?

Jag hade tänkt göra detta ingrepp själv 8)  d.v.s. är det nÃ¥n som har installationstips sÃ¥ mottages de tacksamt  :)

Stuvsta Rör har troligen men det blir antagligen betydligt billigare att skicka efter dem från Rinkaby Rör.
Sök även efter andra trådar som behandlar ämnet.

Bobo

Är det den här modellen man skall använda? http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=186 ?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Flexslangar?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2010, 15:17:27 »
Dom slangarna är det...
Om du ändå tänker ta in en firma som ska göra jobbet kan dom lika gärna frysa rören. Då slipper du onödig tappning av systemet och inget extra syre.
Skulle tippa att jobbet kostar ca 3-5000:- med frysning och flexslangar om du inte har känningar hos någon rörfirma.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!