Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Thermia Atria, ingen värme pÃ¥ elementen, men varmvatten  (läst 6629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2019, 05:17:31 »
Har kollat så att det inte låg några larm.

Det som är konstigt är att när jag kör på bara tillsats så värms huset upp till given temp, men när jag kör på auto så blir det inte varmt. Annars kanske en givare hade varit fel? Kompressorn brummar i alla fall när den producerar varmvatten.

Hur spolar man om den är igensatt?
Har inte kollat tempen men ska ner och kika när jag kommer hem.
Om du pilar ett steg till på brine så ser du inkommande.Har för mig att moståndet på den givar ska vara 28ohm om jag inte minns fel så visst kan det vara fel på givaren men då brukar den visa konstiga värden typ 228 eller liknande.För att bara kolla så din växelventil är okej så kan du följa röret upp bakom displayplåten upp och trångt så känner du växelventilen och på den sitter det en spak som du kan dra nedåt några gånger och det ska vara motstånd när du drar spaken nedåt(fjäderbelastad) och ska den fjädra tillbaka.Den får inte löpa lätt eller kännas slapp.En annan variant är att du lossar dom 4 toraxskruvarna som displayplåten sitter fast och tar bort plåten så ser du växelventilen.Oavsätt om det är givarfel eller vad som nu gör att din kompressor stannar eller inte vill gå så är det lite oroligt som din vvs kille sa att den hade gått mycket på el och lite misstänkt när det inte verkar som det sitter något smutsfilter så kan din värmeväxlare vara igensatt men kolla växelventilen och givaren på inkommande vad den visar.För att kolla framledningen och returen ska kompressorn vara i drift runt 10 minuter och läs av värderna då.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ser inget efter brine in (som stod på 0C i morse). Framledning stod på 52 i morse när den körde och returledning 46. Var och kände lite efter växelventilen, men hann inte så jag får kolla när jag kommer hem. Men det som slog mig var att röret ovanför pumpen, alltså bakom displayen, var väldigt varmt. Brännvarmt. Men när det kommer ut på ovansidan av pannan så är det bra mycket svalare. Den gick på värmepump i morse för övrigt, men på tillsats igår kväll.

Tack så hemskt mycket för all hjälp, helt ovärderligt!

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #32 skrivet: 02 mars 2019, 04:42:14 »
Lättas är om du tar bort displayplåten så ser du växelventilen.På växelventilen sitter armen och det är själva motorn(ställdon) och nedanför armen med samma färg så sitter det en liten knapp på ventilhuset och trycker du in den och samtidigt vrider du MOTURS så lossnar ställdonet och du behöver inte stänga av pumpen men kolla så att den inte behöver göra varmvatten.När du har fått bort ställdonet så ser du själva insatsventilen och den har en förmåga att kärva fast och som du ser så är det inget som drar upp insatsventilen men om du tar en skruvmejsel och trycker hårt uppefrån på insatsventilen några gånger så brukar dom släppa.Sätt tillbaka ställdonet omvänt hur du fick bort ställdonet.Du borde ha ett ställdon som heter honeywell 4012 och då heter insatsventilen vczz6000/u och kostar runt 300+moms och den kan du byta själv.Är du säker på att du inte har någon brine in?Borde ha om du går in på temperaturer och går ner till brine ut och trycker du nedåt borde det komma upp brine in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!