Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kombinera med flvp i nybyggt hus för miljön och ekonomins skull?  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jezzie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Försöker lära mig.
Hej på er!
Har sökt runt en del pÃ¥ forumet men inte kunnat hitta det jag söker (kanske för att det inte finns nÃ¥gon bra lösning). Var inne pÃ¥ nybugge för mÃ¥nga Ã¥r sedan och hade med jordvärme i planen trots att husleverantör osv tyckte att det var onödigt när man bygger nytt välisolerat hus. Nu blev det inget bygge dÃ¥ men nu bygger vi och denna gÃ¥ng enbart med flvp, tänkte inte sÃ¥ mycket pÃ¥ det den här gÃ¥ngen och det blev väl lite av en budgetfrÃ¥ga men känner att det nog var dumsnÃ¥lt. Det är ff bättre för miljön ju mindre el man kan använda och med dagens energipriser även bra för plÃ¥nboken...  Men nu är det som det är och det är lite sent att ändra lösning.

Känns dumt att flytta från gammalt hus med bergvärme och komma till nytt välisolerat och hamna på samma energiförbrukning men men nu är det som sagt var sent att ändra.

Så min fråga är om det finns något vettigt att kombinera flvp med? Om man ska tänka på den gångna sommaren så vore ju en llvp bra så man har möjlighet till kyla på sommaren, solfångare kanske?

Vore kanon med lite input.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla på LLVP, kanske i kombination med solceller (för el).
Solfångare som värmer vatten är inget som jag skulle satsa på, då får du typ värme när den minst behövs, solceller däremot är utmärkt att kombinera med AC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Många klagar på att det blir dragigt med FLVP, särskilt med Nibes modeller typ 750 där man måste överventilera för att dom ska fungera effektivt. Men är det något som skapar drag så är det ju LLVP. Särskild om innedelen placerats olämpligt. Satt själv i närheten av en sådan i 2 dagar förra veckan, absolut hemskt, blåser ju på en, inget jag skulle välja till något annat än ett garage
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej något drag skapar ingen LLVP, däremot skapar den en luftomsättning i huset när den blåser ut den uppvärmda befintliga inneluften som sedan sprider sig till övriga utrymmen i huset. Sen som du säger så är det väldigt viktigt var man placerar pumpinnerdelen i huset så att man kan använda pumpen på effektivaste sätt utan att störas av ev utblås och fläktljud. Så t.ex placeringar i kök får inte förekomma, ej heller är det lämpligt att placera innerdelarna i vardagsrum, allrum eller dylika samvaroutrymmen i huset.
I 8-9 av 10 fall fall är det lämpligast att placera innerdelarna i en hall i huset där man inte vistas så mkt mer än tillfälligt isf och ofta över t.ex entredörren eller just vid sidan av denna ev. F.ö är en LLVP ett alldeles utmärkt bra alternativ att ha som en kombination till en FLVP.

Utloggad Jezzie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Försöker lära mig.
Tack för input!

Blir till att fundera på placering i hall om det blir en sådan då, hade hoppats på kök eller vardagsrum för smidigare "hantering" av utedelen men då förstår jag att vi nog får lägga ned den tanken =) En fundering kring att kombinera FLVP med LLVP. FLVP måste ju i alla lägen producera varmvattnet och om man då ska "skära" ned på värmen till slingorna i golvet för att LLVP kan bidra till uppvärmning av huset så faller ju kanske lite av komfortgrejen med golvvärmen.


Nej något drag skapar ingen LLVP, däremot skapar den en luftomsättning i huset när den blåser ut den uppvärmda befintliga inneluften som sedan sprider sig till övriga utrymmen i huset. Sen som du säger så är det väldigt viktigt var man placerar pumpinnerdelen i huset så att man kan använda pumpen på effektivaste sätt utan att störas av ev utblås och fläktljud. Så t.ex placeringar i kök får inte förekomma, ej heller är det lämpligt att placera innerdelarna i vardagsrum, allrum eller dylika samvaroutrymmen i huset.
I 8-9 av 10 fall fall är det lämpligast att placera innerdelarna i en hall i huset där man inte vistas så mkt mer än tillfälligt isf och ofta över t.ex entredörren eller just vid sidan av denna ev. F.ö är en LLVP ett alldeles utmärkt bra alternativ att ha som en kombination till en FLVP.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Nej något drag skapar ingen LLVP, däremot skapar den en luftomsättning i huset när den blåser ut
Okej, fel uttryckt av mig, jag upplevde i alla fall blåsten som obehaglig. Om den sitter i hallen och blåser på så måste det ju även bidra till att "damma ner" övriga ytor och möbler mer. Jag betackar mig i alla fall, sån vill jag aldrig ha utom möjligen i garage etc. Sen må den vara jättebra i kombination med FLVP. Tänk bara på att aldrig placera utedelen m kondensavlopp så du får skridskobana utanför entredörren. Som många tyvärr lyckats med
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag tycker det passar bra med en LLVP i entréhallen. Ger gott om värme när man kommer in kall med snöiga skor och blöta ytterkläder som då torkar snabbt. Värmen sprider sig ganska bra till andra rum och det ger en betydlig energibesparing, särskilt med den äldre typen av FLVP på ca 2 KW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golven behöver inte vara jättevarma utan bara lite ljumna så känns det fint under fötterna. Då går det att värma lite mer med LLVP.
Hur långt har du kommit i ventilationsdragningen? Ett FTX och luftvatten är annars fint.
Även om en LLVP värmer bra och billigt så är som sagt komforten bättre med golvvärme el radiatorer.
En LLVP är i alla fall ett mÃ¥ste pÃ¥ sommaren   ;)

Ja besparing blir det. Min totala elförbrukning har sjunkit med snart 2000kWh mot förra året och det är inte en slump. AC körning under fyra månader ökade på förbrukningen pyttelite. Så skönt med ett svalt hus.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad kombi vgt hus för miljön och ekonomins skull?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2018, 17:36:54 »
Okej, fel uttryckt av mig, jag upplevde i alla fall blåsten som obehaglig. Om den sitter i hallen och blåser på så måste det ju även bidra till att "damma ner" övriga ytor och möbler mer. Jag betackar mig i alla fall, sån vill jag aldrig ha utom möjligen i garage etc. Sen må den vara jättebra i kombination med FLVP. Tänk bara på att aldrig placera utedelen m kondensavlopp så du får skridskobana utanför entredörren. Som många tyvärr lyckats med
Ja du var mig en rackare du på att vara negativ till LLVP som helhet verkar det som, det är väl bara att beklaga då att du inte har förstått att det även finns många fördelar med dem också. Det här med avfrostningsvattnet från pumparna är ju en särskild historia som det också vill till att tänka på och planera för inför en installation, vet man bara om det och planerar för detta inkl att man vet vad man gör så behöver det inte bli några problem alls eftersom det finns alldeles utmärkta lösningar för detta.
När det gäller att pumpen blåser runt dammet i huset så har du väl delvis rätt, men dammet förflyttas normalt nästan lika effektivt via ordinarie ventilation i husen, till fördelen får man väl säga att pumpinnerdelen är en relativt effektiv dammsugare också vilket gör att man får rengöra luftfiltren ganska ofta på den.
Ytterligare en fördel bland många andra är väl att såvitt ja känner till så är väl uppvärmning via LLVP det absolut billigaste sättet idag att värma upp ett utrymme eller ett hus, inte ens bergvärme kan tävla med LLVP när de gäller att kunna värma billigare i kwh räknat.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för input!

Blir till att fundera på placering i hall om det blir en sådan då, hade hoppats på kök eller vardagsrum för smidigare "hantering" av utedelen men då förstår jag att vi nog får lägga ned den tanken =) En fundering kring att kombinera FLVP med LLVP. FLVP måste ju i alla lägen producera varmvattnet och om man då ska "skära" ned på värmen till slingorna i golvet för att LLVP kan bidra till uppvärmning av huset så faller ju kanske lite av komfortgrejen med golvvärmen.
Ja de kan väl inte vara sÃ¥ svÃ¥rt att kunna shunta ned värmen lite till värmeslingorna i golvet antar jag och som alternativ använda luftvärmepumpen lite ordentligt för att värma upp huset istället. När de gäller komforten sÃ¥ behöver väl inte den bli spec lidande heller eftersom det är en hel del skillnad pÃ¥ om du kör golvvärmen för att värma upp hela utrymmena alt att du bara behÃ¥ller en viss lite lägre värme pÃ¥ golven som vi väl dÃ¥ kan kalla för komfortvärme. 
« Senast ändrad: 18 december 2018, 20:44:09 av Karis »

Utloggad Jezzie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Försöker lära mig.
Tyvärr lite för långt, det var väl nu när ventilationen drogs som jag verkligen fick kalla fötter kring vårt val =/ Hade nog snöat in för mycket på bergvärme då det är vad vi har nu. LVVP och FTX hade kanske inte varit sååå mycket dyrare att installera.
Golven behöver inte vara jättevarma utan bara lite ljumna så känns det fint under fötterna. Då går det att värma lite mer med LLVP.
Hur långt har du kommit i ventilationsdragningen? Ett FTX och luftvatten är annars fint.
Även om en LLVP värmer bra och billigt så är som sagt komforten bättre med golvvärme el radiatorer.
En LLVP är i alla fall ett mÃ¥ste pÃ¥ sommaren   ;)

Ja besparing blir det. Min totala elförbrukning har sjunkit med snart 2000kWh mot förra året och det är inte en slump. AC körning under fyra månader ökade på förbrukningen pyttelite. Så skönt med ett svalt hus.

Utloggad Jezzie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Försöker lära mig.
Låter bra, har aldrig bott o hus med vattenburen golvvärme så jag har ingen egen erfarenhet om hur golven "känns/bör kännas" men då låter LLVP som ett alternativ. Vi har ändå tänkt tanken men främst för kyla på sommaren,

Ja de kan väl inte vara så svårt att kunna shunta ned värmen lite till värmeslingorna i golvet antar jag och som alternativ använda luftvärmepumpen lite ordentligt för att värma upp huset istället. När de gäller komforten så behöver väl inte den bli spec lidande heller eftersom det är en hel del skillnad på om du kör golvvärmen för att värma upp hela utrymmena alt att du bara behåller en viss lite lägre värme på golven som vi väl då kan kalla för komfortvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!