Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tryckkärl "ingÃ¥ende" bergvärme  (läst 23576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stampep

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tryckkärl "ingående" bergvärme
« skrivet: 01 februari 2012, 19:13:43 »
Har 2 st tryckkärl på min anläggning, 1 som sitter på ingående rör från berget.
Vad bör jag ha för tryck där? fått för mig att det sjunkit något sedan jag köpte huset för 4 år sedan. har ca 0,1bar om jag läser av klockan rätt, har för mig det var 0,2 när jag flyttade in.
Har en IVT Greenline C9

Om det ska höjas, hur går jag tillväga?
Kan man göra detta själv eller är det dags att ringa tekniker?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 20:40:00 »
Man behöver inte ha tryck på köldbäraren, lyssna om det porlar i KB då kompressorn går?
Annars behöver du inte göra nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 21:46:55 »
Carl: Kan inte det bero på hur anläggningen ser ut om man behöver ett tryck? Jag vet t ex att Nibe skriver i sin manual till sin frånluftsmodul (FLM) att om man har en sådan så ska man ha ett expansionskärl och ett tryck över 0.5. Kanske för att trycket inte ska bli för lågt i FLM som sitter högst i köldbärarsystemet och har en egen cirkulationspump som inte mår bra om det skulle komma in luft? Och att det blir svårt att avlufta ovanför expansionskärlet om trycket är för lågt.

Förresten; trycket i köldbäraren varierar väl lite beroende på dess temperatur. Så om man skulle jämföra trycket från sommaren med vinterns så skiljer nog en del (i synnerhet om man skulle ha jordvärme som är extra varm på sommaren). Men om frågeställaren jämför siffror från samma årstid så borde det väl vara samma.

Jag hade en installatör här och fyllde på köldbärare förut: De kopplade in sin stora tunna med egen pump och cirkulerade KB genom slangen en halvtimme och höjde sist trycket till ca 1.5. Svårt att göra själv utan utrustning.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2012, 19:32:50 »
Att ha ett vanligt expansionskärl på Brinet är bara en onödig eventuell felkälla, då den börjar läcka någongång får man in luft och får lufta. Det är bättre att sätta ett plastkärl. behöver absolut inte vara något mottryck i ett sånt system.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2012, 19:41:38 »
Om man ska ha tryck eller inte beror på hur anläggningen ser ut och vart kärlet sitter. Sitter kärlet på högsta punkten behövs det normalt inte trycksättas men kan vara bra eftersom trycket varierar med temperaturen och det är ett slutet system kan det bli undertryck vilket inte är så bra. Jag har en vanlig bilventil på toppen av mitt kärl som jag kan pumpa luft i till det tryck som man tycker är lämpligt räcker bra med vanlig cykelpump.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2012, 20:57:27 »
Om expansionskärlet sitter på högsta punkten så finns ingen anledning att trycksätta brine, det blir bara knepigare att fylla på.
Annat är det förstås om man har t ex frikyla, då behöver man trycksätta systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2012, 21:12:37 »
Hur gör du med locket om du kör trycklöst lämnar man det öppet dunstar inte spriten då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2012, 14:28:30 »
Hur gör du med locket om du kör trycklöst lämnar man det öppet dunstar inte spriten då ?

Nej, locket sätter man pÃ¥, och det kan byggas upp lite tryck pÃ¥ vintern, tror att slangen kan dra ihop sig lite dÃ¥ den kyls ner.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2012, 17:54:03 »
Det är väl det som är lite lurigt med trycklöst att det kan bli undertryck men det kanske är så lågt undertryck så både slangen och kärlet klarar det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2012, 18:14:17 »
Det sitter en säkerhetsventil i locket, är lite osäker men den kanske även släpper in luft vid undertryck?  dontknaow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2012, 18:20:55 »
nej en säk släpper inte in luft om inte någon öppnar den fysiskt.
jag sätter alltid tryck kärl . oldschool :)  min 4mvp pÃ¥ sugsidan för att unvdvika risken för kavitation inne i pumpen .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2012, 11:42:57 »
Varför ha säkerhetsventil pÃ¥ brine?  Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2012, 11:47:09 »
SÃ¥ att inte slangarna exploderar tummenupp

Är det ett rör med ngn form av media i så ska detta avsäkras.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #13 skrivet: 02 april 2012, 16:28:56 »
Ok är det nÃ¥gra regler som säger sÃ¥? är det isÃ¥fall skillnad pÃ¥ rör och slang? är lite intressant dÃ¥ vi använder oss av ett specialgjort genomskinligt plastkärl som vi trycker upp till mitten. ( ca 30 cm högt) sen pendlar det lite under Ã¥ret var nivÃ¥n är. Jobbar pÃ¥ en firma som följer alla regler och lagar som finns, därav att jag inte tror att det finns nÃ¥gon lag/regel som säger att brinet ska vara avsäkrat?  :-\

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #14 skrivet: 02 april 2012, 16:41:37 »
Ok är det nÃ¥gra regler som säger sÃ¥? är det isÃ¥fall skillnad pÃ¥ rör och slang? är lite intressant dÃ¥ vi använder oss av ett specialgjort genomskinligt plastkärl som vi trycker upp till mitten. ( ca 30 cm högt) sen pendlar det lite under Ã¥ret var nivÃ¥n är. Jobbar pÃ¥ en firma som följer alla regler och lagar som finns, därav att jag inte tror att det finns nÃ¥gon lag/regel som säger att brinet ska vara avsäkrat?  :-\

Nibe skickar med en säkerhetsventil och genomskinligt plastkärl till 1245:an, och i installatörshandboken står det att den skall monteras under kärlet, före avstängningen. Min installatör monterade säkventilen på locket till kärlet. Jag vet inte om IVT installeras så, de jobbar normalt med IVT.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!