Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: legionella igen!  (läst 5327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: legionella igen!
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2006, 14:56:50 »
Legionellabakteriens tillväxt är relativt långsam,så det är inte helt fel med en höjning var 14:e dag. Sedan är det ju upp till var och en att själv avgöra om det är värt att skippa höjningen för att tjäna ca:50 öre/månad. Sc:,h

Vist är det en låg kostnad, men det rörsig om betydligt mer än 50 öre/ mån !

Men det är inte kostnaden jag vill diskutera.
Jag funderar teoretiskt på funktionen, har en höjning var 14 dag någon inverkan på de övriga dagarna?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: legionella igen!
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2006, 16:22:49 »
Legionellabakterien finns i allt vatten,dess tillväxt för att nå upp till skadliga nivåer är relativt långsam. Det beror dessutom på hur "bra" förutsättningarna är för bakterien.
Den mest gynnsamma temperaturen för tillväxt är+38grader,dessutom bör vattnet vara stillastående. I en ren varmvattenberedare är förutsättningarna dåliga, men i en vvb
som varit i bruk ett tag finns beläggningar som utgör grogrund för bakterien.Det är svårt att döda legionellan,inte ens klor klarar att döda den. Det enda kända sättet är värme.
Vid +50 grader börjar den att dö men det går långsamt,vid+65 dör bakterien efter några minuter. Vid+70 tar det bara några sekunder.Tanken med legionellahöjning är att med jämna mellanrum döda av ev tillväxt så att skadliga nivåer ej hinner uppnås.
Den största faran är blindledningar med stillastående vatten.

Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: legionella igen!
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2006, 17:26:24 »
Legionellabakterien finns i allt vatten,dess tillväxt för att nå upp till skadliga nivåer är relativt långsam. Det beror dessutom på hur "bra" förutsättningarna är för bakterien.
Den mest gynnsamma temperaturen för tillväxt är+38grader,dessutom bör vattnet vara stillastående. I en ren varmvattenberedare är förutsättningarna dåliga, men i en vvb
som varit i bruk ett tag finns beläggningar som utgör grogrund för bakterien.Det är svårt att döda legionellan,inte ens klor klarar att döda den. Det enda kända sättet är värme.
Vid +50 grader börjar den att dö men det går långsamt,vid+65 dör bakterien efter några minuter. Vid+70 tar det bara några sekunder.Tanken med legionellahöjning är att med jämna mellanrum döda av ev tillväxt så att skadliga nivåer ej hinner uppnås.
Den största faran är blindledningar med stillastående vatten.



Jag har full koll på tempraturerna när bakterierna dör m.m.
Frågan är mer hur mycke nytta det gör att döda ala bakterier i beredaren, när men ändå 3 dagar senare har bytt ut allt vatten mot vaten som inte inne hållar döda bakterier.
om nu dessa bakterier börjar växa tillsig så spalar det väll ändå ingen roll, dom måste ju pasera övre delan av vvb:n som håller 50 grader.
Även om dom inte skulle hinna dö, så har man ju ändå omsat allt vatten igen efter yttligare 3 dagar & ersatt det med vatten som inte håller mindra bakterier igen.

tänker jag fel?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: legionella igen!
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2006, 19:05:51 »
Om vi förutsätter en helt ren vvb. så tänker du rätt, men finns det beläggningar i beredaren så kan bakterien kapsla in sig och växa till. När sedan inkapslingen brister kan man ha mycket höga värden. Detta är ett problem när man skall detektera legionella. Vi har skickat vattenprov(från samma uttag) till Smittskyddsinstitutet och Alcontrol som båda är acrediterade kontrollinstitut, Det ena provsvaret visade höga legionellavärden. Svaret från det andra kontrollinstitutet kunde inte påvisa någon legionellaförekomst.Detta berodde troligen på inkapsling. Legionella är ett svårt problem, ingen kan med säkerhet säga vad som är rätt eller fel.
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: legionella igen!
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2006, 17:00:54 »
det var ett bra svar!

jag är inte ute efter att rätt eller fel, jag vill ha en bra teori/förklaring till varför man ska köra vv höjning varje 14 dag o inte varje dag eller inte alls.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!