Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven pumpägare  (läst 19356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2006, 22:04:31 »
Nej tyvärr, det kan jag inte hitta nån förklaring till. Jag brukar säga att "en gång är ingen gång"...
Men du skulle säkert ha stor hjälp (och kanske nöje) av en logger. Rickard säljer gärna en till dig  ;)
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2006, 23:40:56 »
Skjuter från höften..
Det blev en VV kröning också när det tog längre tid!!

Funktionen ska inte ändras do m gillar att gå hela tiden!

Men håll ett öga på den, så det inte händer igen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #32 skrivet: 22 januari 2006, 11:45:57 »
Bertil:
Detta med driftcykler på 1,30 varade i ca 2 dygn. Skulle varit tydligare där.
Och därefter plockade jag av huven, och pumpen återgick till det "normala". Detta gav mig huvudbry, så efter ytterligare en dag tog jag av huven igen. Den tiden huven var avtagen, så blev det längre cykler igen (normal tid +20min). Frost byggde på samma ställe. Jag väntade till den stannade och frosten tinade. Satte tillbaka huven igen, och nästa gång var den tillbaka på vanlig drifttid igen........ Luftfuktighet ligger på ca 30 vid detta tillfälle.

Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #33 skrivet: 22 januari 2006, 11:54:53 »
Jag vet inget som skulle kunna (försämra) förlänga drifttiderna sÃ¥.  :-[
Det tyder isåfall på att pupen funkade sämre då!

NÃ¥n annan+
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #34 skrivet: 24 januari 2006, 19:33:18 »
Nu har det "äntligen" blivit något av svinkyla. Som har satt VP´n på lite prov.

I Lördags kväll kl 21,00 var utetempen på -8ºc, inne 19,2ºc. jag gjorde mina dagliga avläsningar.
Morgonen därpå kl 10,00 så hade utetempen sjunkit till -18ºc, och inne hadde temperaturen stigit till 20,6.
Pumpen tuffade på, integralen -395 och stegade -3 per minut, framledningen 45ºc (tror den ökade till 46º ett par timmar senare).
Den hadde varit igång i 12 av 13 tim, inga tecken på att tillskottet varit i drift.
Brine var på morgonen +2/-2.

Eftersom innetempen ökat med ca 1,5º under natten, så sänkte jag kurvan från 36 till 35. Eftersom innetemp var i stigande.

Tror ni jag nu har rätt kurva nu, eller ? (Är sugen på att ta innegivaren ibruk).

Kan jag nu anta att min pump klarar av -17ºc ute, utan att tillskott kommer att behövas? Eller är det så att pumpen kan klara lägre utetemp, bara den får hjälp av tillsatsen att lyfta upp framledningstempen?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #35 skrivet: 24 januari 2006, 22:49:04 »
När du kör rumsgivaren kan du ändå se om du har rätt kurva!!

Ex om du ständigt har undertemp inne så att rumsgivaren kompenserar då har du en för låg kurva!

SÃ¥ det gÃ¥r utmärkt att justera kurva även med rumsgivaren igÃ¥ng!  Rumsgivaren kompenserar ju inte förrän du fÃ¥tt en avvikelse, sÃ¥ en sÃ¥n kan man alltid se även med rumsgivare inst.
Men den blir mindre om den är igång.

Nu har du ju så fin temp så kör på
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #36 skrivet: 25 januari 2006, 23:25:14 »
Nu hängde jag inte med riktigt... Hur menar du att jag ser om IG kompenserar??


Kan jag nu anta att min pump klarar av -17ºc ute, utan att tillskott kommer att behövas? Eller är det så att pumpen kan klara lägre utetemp, bara den får hjälp av tillsatsen att lyfta upp framledningstempen?

Nån som har något att säga om detta?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2006, 23:35:27 »
Kör du med rumsgivare kan du kolla på pumpens styr, i displayen växlar den mellan är och börvärdet för innetempen.

Ärvärdet= verklig temp
Börvärdet= önskad temp

Om man kör med IG och har ständigt för varmt då har man för hög kurva.

IG reagerar inte förrän en diff uppstår, så man har alltid en liten diff om man har fel kurva.

MEN en diff beror oftast på annan påverkan tex vind eller sol.
det är ju därför man monterar en IG.


Det där med -17, det bör ligga på samma kyla några dygn innan man kan va säker det tar tid innan kylan slår in!

Men du höjde ju tempen inna samtidigt sÃ¥ din pump är kraftig det vill jag lova... Klarar 
nog -20 !
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #38 skrivet: 01 februari 2006, 23:03:16 »
Nu är innegivaren i drift.
Jag kör numera på kurva 34 med knäck 1º på alla tre. Sedan dess har utetemp legat strax under 0ºc.
Trots att jag sänkte kurvan, så ligger tempen lite över bör.
Innegivaren är i "läge" 3.

Hur mycket får IG "bestämma" om jag tar läge 4 (max)?
Märker att nu börjar solen värma lite igen. Så vill innetemp stiga lite, och även när jag eldar i braskassetten
Man vill väl undvika att IG styr helt utan att UG får vara med?


Legionella?
Kan det vara så att det är något fel med inställningen för legionellakörningen?
Enligt Drifttid så har jag följande siffror:

Värmepump: 892 H
Varmvatten:  71 H
T1: 1 H   <------------
T2: 0 H   <------------

Inställda värden (inte ändrat vad jag vet) Servicemenyn > Varmvatten:
Start  51(44)ºc
Varmvattentid   20 M
Värmetid    20 M
Toppv. Intervall   14 D
Toppv.Stopp   60ºc
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #39 skrivet: 01 februari 2006, 23:16:30 »
Du kan lugnt köra på 4:an med innegivarn. Utegivarn bestämmer ändå mest. Det har att göra med hur mycket den kompenserar. Jag kör på fyran men när solen ligger på går ändå innetempen upp någon grad eller två.

Tillskottet värmer VV ganska snabbt. Har 460 drifttimmar men 0 TS än så länge.

Prova sänka start för VV till 41 eller 42. Själv kör jag på 42 och har inte märkt någon skillnad. Då slipper pumpen göra varmvatten så himla ofta.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #40 skrivet: 02 februari 2006, 20:44:57 »
Du kan lugnt köra på 4:an med innegivarn. Utegivarn bestämmer ändå mest. Det har att göra med hur mycket den kompenserar. Jag kör på fyran men när solen ligger på går ändå innetempen upp någon grad eller två.

Tillskottet värmer VV ganska snabbt. Har 460 drifttimmar men 0 TS än så länge.

Prova sänka start för VV till 41 eller 42. Själv kör jag på 42 och har inte märkt någon skillnad. Då slipper pumpen göra varmvatten så himla ofta.


När man läser på forumet verkade det som andra har betydligt fler tillskottstimmar på legionella....... Men är det samma sak för dig, så kan det ju vara ok ändå.

Vv prod går väl på pressostat? Trodde jag i alla fall....
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #41 skrivet: 02 februari 2006, 20:51:30 »
När jag hade ungefär den drifttid du har nu hade jag 4 tim legionella (TS 2).
Du borde kanske kolla dina inställningar. --/
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #42 skrivet: 02 februari 2006, 23:01:09 »
Vv prod går väl på pressostat? Trodde jag i alla fall....

Pressostaten säger till när det är dags att sluta göra varmvatten. Du kan däremot själv välja gradtalet för start av VV.

När jag hade ungefär den drifttid du har nu hade jag 4 tim legionella (TS 2).
Du borde kanske kolla dina inställningar. --/

Pumpen har bara gått en månad än så länge, så det borde innebära ca 2 legionellahöjningar.
Du kanske startade din när vädret var mildare och därmed fick din driftstid under en längre period?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #43 skrivet: 02 februari 2006, 23:45:09 »
Ja får ungefär 4 timmar /år * 6 kw

Kolla under varmvatten.. toppv intervall ska va pÃ¥ 14D frÃ¥n fabrik...    VV stopp pÃ¥ 65oC   enl insallationsanv rev 8
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #44 skrivet: 03 februari 2006, 23:19:45 »
Såvitt jag minns har jag inte ändrat VV stopp (fast ändå, varför skulle inst ha gjort det?).
Men den stod på 60ºc, som ni ser i tidigare inlägg. Jag såg även det med att fabriksinst skall vara 65ºc.
Jag läste på något annat ställe här på forumet, att vid 60ºc så är alla bakterier döda på 10 min.
Finns det anledning att höja upp den till fabriksinst? Varför låta tillskott gå i onödan Sc:,h

14-dagars intervall är det.

Måste säga att jag känner mig ganska nöjd med pumpen just nu. Även om det kanske finns lite trimningar att göra fortfarande.
Kanske börja trixa med integralvärdena lite, fast jag känner mig lite tvehågsen. Att ändra när tillskottet går in, det känns som logiskt. Att man låter kompressorn få chansen att jobba lite längre.

Men att ändra för VP känns  nyttan osäker för mig.
Ok, att det blir färre starter är jag med på. Men styren är ju så gjord, att den liksom skall balansera radiatortempen efter givet värmebehov.
Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart.
Så om man tänker på detta vis, kanske det rent av är mer oekonomiskt att trycka plattan i botten mer sällan och längre tid än oftare och kortare tid. Sc:,h Eller är det kanske inte alls så att det åtgår mer energi på detta vis.

Det påstås ju även från tillverkarhåll, att Kompressorn skall ju tåla detta antal starter som det blir med standardvärden.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!