Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation luft/luft  (läst 6350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation luft/luft
« Svar #30 skrivet: 02 januari 2019, 20:32:05 »
Tyvärr
måste jag säga att vi i så fall är rätt lika du och jag
och jag hatar att erkänna det men vi har
egna bolag och slutade i electrolux av samma anledning
har samma åsikt när det gäller kvalitén på värmepumpar.
Vi har en sak till gemensamt men den tänker jag hålla för mig själv.

Nästa gång jag åker in till Malmö så letar jag upp dig.

Men jag vill fortfarande se dokumentet på att dessa kopplingar är godkända...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation luft/luft
« Svar #31 skrivet: 03 januari 2019, 09:22:55 »
Det som oroar mig lite är väl främst hur bra flöde man får i 1/4" röret om man slarvar och bara kapar röret utan att vidga det sedan...
Det bör ju rimligen bli två flaskhalsar i ett redan klent rör + att själva mjukglödgade röret kanske dessutom komprimeras en aning vid pressningen.
Vet vi dessutom säkert att de glödgade rören uppfyller kraven enligt produktbladet?
Citera
Rörstandard:
Presskopplingssystemet kan användas både med hårda, halvhårda och mjukglödgade kopparrör tillverkade enligt
standard EN 12735-1 eller ASTM-B280.

Känns inte helt självklart att luftvärmepumpar från asien alltid håller den standard man kan förvänta sig, som du verkar ha upptäckt på t.ex. Samsungs maskiner.

Jag är även benägen att hålla med TS Comfort, känns otroligt att man skall spara tid på en enda flarekoppling mindre, mot att man måste fram ed både pressmaskin OCH flareverktygen.
I större kylprojekt där man säkert vet att man har rör som håller måttet skulle jag nog använda dem.
OM en installatör kom till mig med en sån maskin och monterade en värmepump jag köpt skulle jag försöka hindra honom.
Dels för att det är svårt att tillgodose de uppställda kraven, och dels för att "fastsättning av rör på båda sidor om kopplingen" blir väldigt svårt att göra, omöjligt kanske?

Det skulle förvåna mig om läraren på den tvingande utbildningen rekommenderade användning av dessa kopplingar till luftvärmepumpar för konsumentmarknaden.
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 09:24:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation luft/luft
« Svar #32 skrivet: 03 januari 2019, 14:31:51 »
Det som oroar mig lite är väl främst hur bra flöde man får i 1/4" röret om man slarvar och bara kapar röret utan att vidga det sedan...
Det bör ju rimligen bli två flaskhalsar i ett redan klent rör + att själva mjukglödgade röret kanske dessutom komprimeras en aning vid pressningen.
Vet vi dessutom säkert att de glödgade rören uppfyller kraven enligt produktbladet?
Känns inte helt självklart att luftvärmepumpar från asien alltid håller den standard man kan förvänta sig, som du verkar ha upptäckt på t.ex. Samsungs maskiner.

Jag är även benägen att hålla med TS Comfort, känns otroligt att man skall spara tid på en enda flarekoppling mindre, mot att man måste fram ed både pressmaskin OCH flareverktygen.
I större kylprojekt där man säkert vet att man har rör som håller måttet skulle jag nog använda dem.
OM en installatör kom till mig med en sån maskin och monterade en värmepump jag köpt skulle jag försöka hindra honom.
Dels för att det är svårt att tillgodose de uppställda kraven, och dels för att "fastsättning av rör på båda sidor om kopplingen" blir väldigt svårt att göra, omöjligt kanske?

Det skulle förvåna mig om läraren på den tvingande utbildningen rekommenderade användning av dessa kopplingar till luftvärmepumpar för konsumentmarknaden.
Det blir garanterat flaskhalsar.
Vid kapning så trycks röret ihop, oavsett hur vass trissan är eller hur försiktigt man kapar.
Då skall det gradas med allt vad det innebär.
Ser ingen tidsbesparing.

Skulle man behöva ta ner innerdelen av någon anledning så blir det kul för installatören. Har han ingen svets så blir det till att sätta in en dubbel flare.

Känns som att det är bättre att installatören sitter hemma och övar på flarekopplingar tills det sitter.

/D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation luft/luft
« Svar #33 skrivet: 03 januari 2019, 15:44:06 »
De värmepumpstillverkare som inte godkänner flarekoppling på insidan av huset till de pumpar som kör R32 kan det ju finnas en vits att klämma istf löda vilket är det godkända sättet att skarva rör
Annars kommer ju alla installationer än på yttervägg försvåras.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Installation luft/luft
« Svar #34 skrivet: 03 januari 2019, 15:46:57 »
Suck ja ni vet ju så mycket här på detta forumet...

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Installation luft/luft
« Svar #35 skrivet: 03 januari 2019, 15:54:25 »
Suck ja ni vet ju så mycket här på detta forumet...

haha ej medlem längre. ja du är kul du.  help

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Installation luft/luft
« Svar #36 skrivet: 03 januari 2019, 15:55:33 »
Detta var allt vi fick fram

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Installation luft/luft
« Svar #37 skrivet: 03 januari 2019, 18:46:07 »
Detta har inget med trÃ¥den att göra och jag ber i förväg om ursäkt för lÃ¥g nivÃ¥, men jag mÃ¥ste bara frÃ¥ga om du gÃ¥r runt i en Yeti-dräkt hemma eller om ni har en hund?  ^-^ Tänkte pÃ¥ bild nr 2..
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Installation luft/luft
« Svar #38 skrivet: 03 januari 2019, 18:52:39 »
hahahahaha  tummenupp

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation luft/luft
« Svar #39 skrivet: 04 januari 2019, 17:14:55 »
Vad hände med den ödmjuka Malmö kyl o Värme Service? Blev han kickad från forumet eller vad hände?

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Installation luft/luft
« Svar #40 skrivet: 04 januari 2019, 17:22:35 »
Vad hände med den ödmjuka Malmö kyl o Värme Service? Blev han kickad från forumet eller vad hände?

ödmjuka   a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!