Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme  (läst 2404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
..som det låter..., nu är hela systemet radiatorer, men i badrum skulle jag vilja lägga till golvvärme.

Vad behöver man / hur gör man ?

golvet är ca 3x3m, betong, med källare under. Systemet är tvårörssytem.

- värmeslinga som gjuts in (?)
- termostat (?) / shunt (?)
- ??

Nu är betonggolvet inte isolerat ner mot källaren, behövs det under slingan? isåfall hur tjockt bygger den?
Hur tjockt bygger den ingjutna slingan?

Jag hoppas man kan man ersätta badrumsradiatorn med  termostat (?) / shunt (?) och sen mata slingan med?
Det ligger fler radiatorer senare i befintlig matning på de rör som idag matar badrumsradiatorn.
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2008, 15:29:58 »
Jag har precis gjort det du ska till att göra- renoverar badrummet och då lagt in golvvärme.
Jag har också en Ce-50 med radiatorer i hela huset. då jag har träbjälklag så var jag tvungen att gjuta en tämligen tjock platta ca.45 mm, men efter som du har betong under så borde det räcka med rörtjockleken+ några mm-betänk dock att du måste ha ett fall mot golvbrunnen så du kanske får lägga till en 15-20 mm om du ska ha slingor i ex. vis ett duschutrymme.
Vad gäller ev. isolering mot källaren så skulle jag inte tro att det behövs(den värme som går ner får du ju nytta av i källaren).
Som reglering till golvvärmen har jag satt en anordning som kallas Multibox- den säljs även under andra namn har jag sett, den består av i princip 2 st termostatventiler varav den ena begränsar returtempen från slingan och den andra styr flödet mot rumstempen.
Att jag valde detta system är för att jag inte ville ha en extra cirk.pump som står och snurrar,
systemet ska fungera upp till 12 kvm. Nu har jag inte kört igång golvvärmen än då det ska gå en månad från det har gjutits tills värmen kan köras igång.
Kan nämna att jag även lagt en el-slinga parallellt med vatenslingan-detta för att kunna hålla golvet komfortvarmt även då jag inte har någon värme på radiatorerna.

Roger

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 11:12:23 »
Riktigt bra att frågan kom upp. Jag har precis rivit ner mitt badrum på andra våning med träbjälklag.
En fråga Roger:
Varför har du 45mm platta? Jag har förstått det som att man ska ha cc30mm på reglarna samt kortlingar mellan. Sedan golvspån urfräst för slingorna, sedan 15mm flytspackel + tillräckligt för att få fallet i badrummet rätt. Efter detta tätskikt och klinker.
Anlednigen att jag rivit upp mitt 7 år gamla badrum är att golvet just spruckit. Konstruktionen har varit cc60mm mellan reglarna, golvspå, gips och flytspackel 10mm.


Man behöver alltså inte en separat slinga från pannrummet till golvvärmen?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2008, 12:13:45 »
Jag tror det räcker att koppla på slingan i badrummet istället för radiatorn, och med en vanlig trimventil där man justerar flödet.
Sen man ställt in flödet rätt bör temperaturen i badrummet följa tempen i övriga huset (i vart fall om värmepumpens reglerdator är rätt injusterad)
Fast man kan ju alltid förbereda så att det går koppla in en multibox eller liknande i efterhand.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2008, 12:36:55 »
Jag tror också det funkar utan egen shuntgrupp och termostat av den anledningen att man vill gärna ha lite varmare i ett badrum än i resten av huset. Om man stryper en golvslinga för hårt blir den varm i början och kall på slutet och då är det bättre att ha någon form av on/off reglering mha termostat.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2008, 13:00:15 »
Pratar du med en rörmokare rekommenderar de inta att man direkt installerar golvvärmen istället för radiatorn. De svar jag fick när jag byggde mitt badrum var att jag behövde en shunt som reglerade både flöde och temperatur. Tempen på golvvärmeslinga får inte vara för hög för att inte skada plaströren. Detta är kanske inga problem om man har låga framledningstemperaturer men enligt rörmokaren bör du ha en extra pump för att få en högre cirkulationshastighet på vattnet i golvslingan. Säkert beroende på vilket system du väljer. Jag har ett wirsbosystem
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2008, 13:41:57 »
Kave

Anledningen till att jag har lagt 45 mm (med armeringsmatta) är just för att jag vill undvika att golvet spricker- med en så tjock "kaka" på golvet så blir den i sig själv så styv att den i princip blir självbärande. Jag har iofs när jag byggde lagt två stycken extra stödmurar under just badrummet för den anledning att jag från början tänkte gjuta en betongplatta i badrummet- något som aldrig blev av.
Som tätskikt har jag lagt en plastmatta som är godkänd för att lägga klinker på, fick det rådet av en erfaren golvläggare om jag skulle lägga klinker på träbjälklaget.
Gipset har jag svårt att förstå vad det skulle göra för nytta då spacklet ju i sig själv är "dött",
på väggarna däremot är det nog nödvändigt om man ska kakla.
Kan tillägga att jag som tätskikt i duschen satte en godkänd matta under kaklet, i övrigt så har jag använt gänse "tätklet"+ ångspärr.

Det finns ju ett antal olika sätt att lägga in golvvärme på- spån med spår, självhäftande plastmattor som man knäpper fast rören i etc. etc. Vilket system man väljer är nog ganska ovidkommande, det viktigaste när det gäller våtutrymmen är nog att man är noga när man lägger tätskiktet och att det är anpassat till underlaget.

Att plaströren inte skulle tåla temperaturen på vattnet är nog inget problem om man har en värmepump- dom tål uppemot 100 grader kortvarigt och 70 grader kont. då är nog det problemet större med andra delar av golvet.

Roger
   

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2008, 09:32:50 »
problemet med för hög temperatur i golvslingan är intressant, och hur man smidigast/billigast löser detta.
Att köra samma temp i golvslingan som på radiatorer har jag generellt hört vara Nej-Nej, har inte funderat så ingående på exakt vad som är det känsliga, är det slingan i sig, eller kan det vara om man har trägolv? Om det är trägolvet som är problemet så i detta fallet är det ju inte en faktor ?! Eller kanske klinkers och fogningen också är tempkänsliga?!
För min del så räknar jag med framledningstemp på radiatorerna upp till 45/50 grader vid DUT.
 
Nästa sak att hålla koll på är väl flödet.

Om jag förstÃ¥tt det rätt, sÃ¥ köper man en shuntgrupp och installererar, sÃ¥ inkluderer den oftast cirk.pump, dÃ¥ är flödet inga problem,  samt man kan styra framledningstempen helt "oberoende" av radiatorsystemet. Det fungerar väl isÃ¥fall garanterat? Behöver detta ligga pÃ¥ egen slinga (rör frÃ¥n VP'n) eller kan man cirkulera frÃ¥n gamla radiatorrören? Kan en sÃ¥dan ligga pÃ¥ ca 2500:-  ?


alternativet är en multibox, den ger möjlighet att styra slingtempen fast har ingen cirkulationspump. Så frågan är om CZ's CP som går på hela radiatorsystemet löser uppgiften?!
Vad jag kunnat läsa mig till så styr multiboxen också på returtempen, inte framledning, kan det bli tokigt här?!
(låt säga att framledningen är som för övriga radiatorer en DUT dag, så avger golvslingan ett högt delta, då tycker ju multiboxen allt är ok (låg returtemp) men i början av slingan har man ju då i golvet samma framledning som för raditorerna (=NEJ-NEJ enl. tidigare). En multibox kan man få för 900:- (med möjlighet att kontrollera både returtemp och med rumstermostat)

...finns det något tredje alt. också kanske enklare/billigare/bättre?
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 09:36:46 av douglas72 »
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2008, 21:20:46 »
Skulle det inte fungera med en enkel bladningsventil ?
ex. https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=366
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2008, 23:33:38 »
I det golvvärmepaketet jag valde så ingick en pump till shunten. 45-50 grader i framledningstemp är ganska mycket. Vill minnas att det i mitt system inte var rekommenderat att ha temperaturer på över 55 ºC. Jag har ingen separat slinga från pumpen utan gick direkt på rören där den gamla radiatorn satt. Drog dock ner rören i rummet under badrummet för att slippa ha shunten synlig. Jag har även ett ettrörssystem.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CZ med radiatorer, vill lägga till lite golvvärme
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2008, 14:11:35 »
Har nu kopplat in golvvärmen i badrummet mot CE-50, då jag har ett-rörsystem så var jag tvungen att koppla på slingan innan radiatorerna då Multiboxen kräver en "extern shuntning" då den endast reglerar genom att strypa slingan i golvet.
Jag satte helt enkelt på ett avstick på framledningen och ett på returen, kan meddela att det verkar fungera perfekt utan extra cirk.pump-golvet (och badrummet) är varmt och skönt-.
Det krävs dock att man sätter in en innegivare till pumpen då den annars luras att tro det är varmare i huset än det är då- åtminstone jag vill att det ska vara VARMT i badrummet.
Kan nämna att framledningen aldrig överstiger 46 grader på mitt system såvida jag inte kopplar på tillskottet, men det hoppas jag inte ska behövas har gått fint nu i snart 2 år utan :), har haft som kallast ca. -10 grader ute och blir det kallare någon enstaka gång så får jag väl elda i kakelungnen.

Roger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!