Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron plus lite annat  (läst 2658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Elpatron plus lite annat
« skrivet: 30 november 2010, 18:11:24 »
Har precis fått mej en ecoel + eco air 107 installerad.

Jag undrar, hur stänger man av patronerna och när är detta mest lämpligt att göra det?
Är det genom att sänka "Elpanna max KW" och "Elpanna nedre KW" från 6 till 0?

Just nu är det ca -8 ute, och känns som att pumpen går väldigt sällan! Är detta vanligt? Hur gör man för att få den att gå så mycket som möjligt, vad jag förstår så borde väl produkten hålla längre med mindre start och stopp?

Jag har även en inställning som ej står beskrivet i instruktionerna, "min temp -10", jag kan ändra detta ner till -15.
Är detta något jag bör göra?

Jag har även lite problem med ett par radiatorer, det går in värme i dom, fast hela elementet blir inte varm, bara överdelen.
Kan detta ha något med Cirk pumpen? Det är en Alpha 2 Grundfos och just nu är den på läget autoadapt.



Tacksam för svar på alla eller någon av mina frågor!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 18:27:05 »
Här på forumet...

finns det verkligt kunniga pÃ¥ CTC.  Dom kommer att hjälpa dig med inställningen av Ecoel, om det behövs

Men du får litet första nödhjälp av mig:

- Ecoair har en inkörningstid på cirka 72 timmar. Gör inga stora förändringar innan dess. Därefter går det tex att ändra mintemp till -15 ºC

-Kanske har du fÃ¥tt in luft i radiatorsystemet vid installationen. Sätt full fart pÃ¥ Alpha 2  i läge III. (Du trycker piltangenten nÃ¥gra gÃ¥nger) och försök att lufta elementen.

-Autoadapt är rätt inställning, men vänta med det till systemet är stabilt. Sedan ställer Autoadapt in sig automatiskt, men det kan ta en vecka.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 18:37:45 »
-Kanske har du fÃ¥tt in luft i radiatorsystemet vid installationen. Sätt full fart pÃ¥ Alpha 2  i läge III. (Du trycker piltangenten nÃ¥gra gÃ¥nger) och försök att lufta elementen.

Vilket av strecken är det jag ska följa? Till vänster om Autoadept sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här: III  II  I och till höger om autoadept finns det 4 lägen, ungefär som pilar! > > > >

Antar att det är den vänstra jag ska följa?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 18:39:13 »
-Kanske har du fÃ¥tt in luft i radiatorsystemet vid installationen. Sätt full fart pÃ¥ Alpha 2  i läge III. (Du trycker piltangenten nÃ¥gra gÃ¥nger) och försök att lufta elementen.

Vilket av strecken är det jag ska följa? Till vänster om Autoadept sÃ¥ ser det ut sÃ¥ här: III  II  I och till höger om autoadept finns det 4 lägen, ungefär som pilar! > > > >

Antar att det är den vänstra jag ska följa?

Yapp!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 18:57:06 »
Elpanna nedre ska du absolut inte göra något åt. Den nedre elpatronen ska stå på 6kW 50ºC, den spärras automatiskt om värmepumpen är tillkopplad och tillåten. Om värmepumpen väljs bort eller spärras, går nedre elpatronen in automatiskt och ersätter värmepumpen. Sätter du effekten till noll här, har du ingen reserv för pumpen, när den spärras pga för kallt ute.

Övre patronen kan du testa att sätta ner temperaturen till 40-45 grader och se om du fortfarande har varmvatten så det räcker. Men som redan påpekats, gör inte för mycket innan pumpen gått 72 timmar.
Under tiden är det bäst att försöka lära sig hur anläggningen funkar, läs manualen ordentligt och läs samt fråga här på forumet.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #5 skrivet: 30 november 2010, 19:13:57 »
Okej tack!!!

Ändrade tillbaka inställningarna som dom var förut... Tex min temp från -15 till -10---


Nu efter en stund blinkar det till ibland: Kompressor Spärrad

Vad betyder detta?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #6 skrivet: 30 november 2010, 20:16:34 »
Nu efter en stund blinkar det till ibland: Kompressor Spärrad

Vad betyder detta?
Att det är så kallt ute, att det inställda värdet för när kompressorn ska spärras uppnåtts (min utetemp, -10º som du just återställt).
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #7 skrivet: 30 november 2010, 20:54:41 »
Nu efter en stund blinkar det till ibland: Kompressor Spärrad

Vad betyder detta?
Att det är så kallt ute, att det inställda värdet för när kompressorn ska spärras uppnåtts (min utetemp, -10º som du just återställt).

Japp tänkte väl nästan detta, fast i mitt fall var det dock att jag hade kopplat ifrån pumpen.. HAHA!

Måste iaf säga ett stort tack (om det är nog) för all hjälp man får på dessa forum! Jag är jättetacksam!

Får väl använda denna tråden framöver när jag får fler frågor, för det får man alltid :D

Fick iaf igång ett av de dåliga elementen, fick dra till rätt hårt med hammaren på den där pinnen som sitter innanför termostaten.

En fråga iaf när jag är på G, är det bäst att köra alla element fullt öppna och styra framledningstemp där nere i källaren eller något annat som är bättre?

Den har dragit rätt många kwh på 27 timmar måste jag säga :S ... fast kan ju bero på att jag inte ställt om temp på övre patronen som du nämde + att det är vinter :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #8 skrivet: 30 november 2010, 22:39:42 »
Det bästa är att köra alla radiatorer fullt öppna. Däremot är det inga problem att låta någon radiator strypas av termostat eller manuellt, exempelvis i sovrum, om man vill ha det lite svalare där. CTC är inte speciellt känslig för, hur man hanterar radiatorerna, eftersom den inte använder växelventil, utan shuntar ut vattnet och jobbar direkt mot pannan hela tiden.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron plus lite annat
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 18:04:03 »
Mer frågor:

På historisk driftinfo står det att den varit igång ca 47 timmar och sedan står det: Elvärme Kwh 230. Är inte detta rätt mycket eller något man får räkna med under inkörningsperioden?

Har även läst i eco manualen och det står att man kan lufta med/via pannan med en säkerhetsventil? Är det ventilen som ser ungefär likadan som den jag fyller på radiator trycket?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!