Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bäst verkningsgrad för arbetstank + golvvärme  (läst 1003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
bäst verkningsgrad för arbetstank + golvvärme
« skrivet: 25 januari 2019, 17:17:41 »
Hej!

Jag undrar hur jag kan bäst optimera mitt GV-system för bästa verkningsgrad.
Förutsättningar: BVP IVT EQ Premiumline C8,R410kylmedia,  100L arbetstank, endast golvvärme (tvÃ¥ plan med 16mm PEX i trägolv),9 st. 80-90m lÃ¥nga golvslingor, 170m brunn, Wilo 1-6 extern cirkpump i konstanttryckläge (just nu inställd pÃ¥ 850L/h), interna cirkpumpen inställd för att hÃ¥lla konstant delta-T pÃ¥ 7 grader mot arbetstank.

(Se bifogad bild för bättre översikt.)

Jag har märkt att om jag ökar flödet på externa cirkpumpen mot 900L/min "flyttas" röda linjen mer mot mitten. Sänker jag däremot delta-T på interna cirkpumpen till 6K flyttas röda linjen tillbaka mot det blåa.
Jag antar att när jag "matchar" extern mot intern pump någorlunda så upphör "kortslutning" i arbetstanken och det som går ut i golvet är likt det som kommer ut från pumpen, dvs. jag får någon sorts siktning?
Frågan är vad ger bäst COP: Delta-T på 6K på BVP och högre (typ 900L/h) flöde ut mot golv eller Delta-T på 7K och lägre flöde ut mot golv (typ 800L/h)? (spontant gillar jag lite högre flöde mot golv då jag har långa slingor men högre delta-T kanske ger bättre COP?) Eller ska jag göra något helt annat?
Tack för alla tips!

P.S. Interna cirkpumpen står still vid inget värmebehov, därav knasiga värden i början av grafen).

P.P.S. Om jag räknar på delta-T och flöden blir det endast cca 6kW som går ut till golvet, är det normalt för en 6-år gammal 8kW-pump? Bör jag serva värmeväxlaren eller något?
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 17:24:41 av Grunf »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: bäst verkningsgrad för arbetstank + golvvärme
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2019, 17:52:57 »
DÃ¥ det är R410 som köldmedium bör optimalt deltaT över pumpen vara 4-5 grader men det spelar inte sÃ¥ stor roll om det avviker. 

Det är riktigt att det blir bäst verkningsgrad om flödena matchar varandra. Gör de inte det kommer det någonstans i tanken blandas vatten med olika temperatur. Det är en irreversibel process som innebär en förlust av arbete som måste ersättas med mer el till kompressorn. Förlusterna är små men vill man hålla på med finlir... .

Vad gäller effektberäkningen skulle jag inte lita på att pumpens flöden är korrekta eller att temperaturvisningen är korrekt. Temperaturen visas med tiondels grader men på min pump finns det givare som visar fel med upp till en grad. Är det små differenser slår felvisningen hårt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: bäst verkningsgrad för arbetstank + golvvärme
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2019, 21:31:31 »
Perfekt, tack!

DT över pumpen på 5K är mer fördelaktigt i mitt fall då jag kan köpa externa cirkpumpen lite snabbare utan att förstöra siktningen (har som sagt långa slingor i kåken). Om 5K är mer optimalt än 7K (som verkar vara VP's standardinställning) desto bättre!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!