Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skarva blÃ¥rör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?  (läst 9075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Jag mjuklödde mitt system.
19 radiatorer, arbetstank, och en golvvärmefördelare.
Sutteräng 2x128m².

Skulle uppskatta att det tog 40 timmar ungefär.

Som referens bara.
Tack!
Jag grovuppskattar arbetet såhär på förhand till ca 130-150h. Ska bli kul att se vad det verkligen landar på! Bifogar en sidovy på ena stammen för att ge en fingervisning om arbetets storlek. (Eftersom jag ändå ska göra arbetet själv, har jag inte bemödat mig att hålla mig till någon VVS-ritningsstandard)... :-)

/Aron

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Du har att hitta på! :) till sånt stort skulle du nästan ordnat en bänk med skruvstycke/mothåll när du gängar :) glöm inte spraya med gängolja :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Du har att hitta på! :) till sånt stort skulle du nästan ordnat en bänk med skruvstycke/mothåll när du gängar :) glöm inte spraya med gängolja :)
Haha, japp. Beställde faktiskt ett rörskruvstycke igår, som jag har tänkt att montera på en rejäl bänk där man kan kapa/gänga/bocka på ett fackmannamässigt sätt! ;-)

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Haha, japp. Beställde faktiskt ett rörskruvstycke igår, som jag har tänkt att montera på en rejäl bänk där man kan kapa/gänga/bocka på ett fackmannamässigt sätt! ;-)


Gött! Det lär nog underlätta ditt projekt ganska mycket :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #19 skrivet: 02 oktober 2018, 15:04:05 »


Gött! Det lär nog underlätta ditt projekt ganska mycket :)
Hej där! Nu har det hänt en del sedan mitt senaste inlägg, så anläggningen är äntligen igång (bilder och skisser kommer, som jag har lovat tidigare)! :-)

Anläggningen fungerar tillfredsställande, dock fÃ¥r jag pÃ¥ nÃ¥got sätt in ganska mycket luft i systemet, varför jag behöver avlufta typ varannan vecka. Detta känns konstigt, dÃ¥ jag har noggrannt tryckprovat samtliga slingor samt naturligtvis även systemet i sin helhet. Detta skedde med bÃ¥de tryckluft (1,6bar samt vatten). Är det normalt med sÃ¥ mycket luft??  :o

Systemet består av:
- Baxi Solo Innova 50
- Skorsstenslängd/dimension: 7m/135mm
- Acktank #1: Dalatanken, 950l
- Acktank #2 och 3: Strömsnäspannan, 1500l
- Total ackvolym (inkl rörledningar, panna och ackumulatortankar: ~4,6m3)
- Inkoppling av acktankar: parallellkoppling, med laddning från toppanslutningen
- Antalet vedinlägg (blandved+gammalt pallvirke) för att ladda tankarna från ~35C till ~80C: 2,5
- Expansionstyp: Sluten, 600l (fördelat över 4 mindre kärl)
- Shuntstyrning: Esbe CRB122 (ej monterad i skrivande stund)
- Laddomat: Termovar
- Rörtjocklek/typ för primärkretsen: 1 1/4" blårör
- Antalet huvudstammar: 2
- Rörtjocklek/typ för distributionsledningarna: 1 1/4" blårör, som successivt minskar ner till 1/2" (beroende på flödesbehov vid dimensionerande tryck)
- Dimensionerande tryck: 80Pa/m
- Cirkulationspump: UPS 36-20 F 200
- Antal radiatorer: 31 st
- Antal golvvärmesslingor: 9 st

/Aron
« Senast ändrad: 03 oktober 2018, 16:32:39 av aroncbds »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #20 skrivet: 02 oktober 2018, 16:20:59 »
har du automatluftare nå´nstans?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #21 skrivet: 02 oktober 2018, 16:24:55 »
har du automatluftare nå´nstans?
Nej, blev starkt avrådd från att använda automatluftare, så jag har endast två avluftningsventiler på laddröret (toppen av tank #1 samt #3).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Är vattenkvaliteten hos dig sÃ¥dan att det finns mycket lösta gaser i vattnet?  Om du värmer vatten av samma sort som det du har fyllt värmesystemet med i en kastrull, börjar det sjuda lÃ¥ngt före kokpunkten och sjuder kraftigare  än vad kranvatten pÃ¥ andra hÃ¥ll brukar göra?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Hej där! Nu har det hänt en del sedan mitt senaste inlägg, så anläggningen är äntligen igång (bilder och skisser kommer, som jag har lovat tidigare)! :-)

Anläggningen fungerar tillfredsställande, dock fÃ¥r jag pÃ¥ nÃ¥got sätt in ganska mycket luft i systemet, varför jag behöver avlufta typ varannan vecka. Detta känns konstigt, dÃ¥ jag har noggrannt tryckprovat samtliga slingor samt naturligtvis även systemet i sin helhet. Detta skedde med bÃ¥de tryckluft (1,6bar samt vatten). Är det normalt med sÃ¥ mycket luft??  :o

Systemet består av:
- Baxi Solo Innova 50
- Skorsstenslängd/dimension: 7m/135mm
- Acktank #1: Dalatanken, 950l
- Acktank #2 och 3: Strömsnäspannan, 1500l
- Total ackvolym (inkl rörledningar, panna och ackumulatortankar: ~4,6m3)
- Inkoppling av acktankar: parallellkoppling, med laddning från toppanslutningen
- Antalet vedinlägg (blandved+gammalt pallvirke) för att ladda tankarna från ~35C till ~80C: 2,5
- Expansionstyp: Sluten, 600l (fördelat över 4 mindre kärl)
- Shuntstyrning: Esbe CRB122 (ej monterad i skrivande stund)
- Laddomat: Termovar
- Rörtjocklek/typ för primärkretsen: 1 1/4" blårör
- Antalet huvudstammar: 2
- Rörtjocklek/typ för distributionsledningarna: 1 1/4" blårör, som successivt minskar ner till 1/2" (beroende på flödesbehov vid dimensionerande tryck)
- Dimensionerande tryck: 80Pa/m
- Cirkulationspump: UPS 36-20 F 200
- Antal radiatorer: 31 st
- Antal golvvärmesslingor: 9 st

/Aron

Skönt att det är klart! Vad har du för tryck i systemet? Kan vara att där är lite för mkt förtryck i något av expkärlet så det mer eller mindre står fullt med luft och då kan man få det bekymret som du har. Annars är det rätt vanligt att det frigörs ganska mycket syre nu i början när du eldar!

Hur har du utformat luftarna?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #24 skrivet: 03 oktober 2018, 16:54:05 »
Skönt att det är klart! Vad har du för tryck i systemet? Kan vara att där är lite för mkt förtryck i något av expkärlet så det mer eller mindre står fullt med luft och då kan man få det bekymret som du har. Annars är det rätt vanligt att det frigörs ganska mycket syre nu i början när du eldar!

Hur har du utformat luftarna?
I kallt läge (~20-30C) ligger trycket på ca 0,5bar och vid ca 80-85C ligger den strax under 1,4bar. Luften stör urladdningen av tankarna, då tank 1 kan laddas ur till ca 30C medan tank #2 och 3 fortfarande ligger på 60-70C. Luftade systemet igår, så blev det mycket bättre. Det kom inte så jättemycket luft, men det räckte tydligen till för att stoppa upp maskineriet...

Det varsin 1/2" kulventil för avluftning på toppen av själva laddröret på tanktoppen för tank #1 och 3.

Jag ska undersöka vattenkvaliteten hos oss (koka i en kastrull) för att se när syret börjar frigöras från vattnet, i enlighet med föregående inlägg... :-)
« Senast ändrad: 03 oktober 2018, 16:55:50 av aroncbds »

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
I kallt läge (~20-30C) ligger trycket på ca 0,5bar och vid ca 80-85C ligger den strax under 1,4bar. Luften stör urladdningen av tankarna, då tank 1 kan laddas ur till ca 30C medan tank #2 och 3 fortfarande ligger på 60-70C. Luftade systemet igår, så blev det mycket bättre. Det kom inte så jättemycket luft, men det räckte tydligen till för att stoppa upp maskineriet...

Det varsin 1/2" kulventil för avluftning på toppen av själva laddröret på tanktoppen för tank #1 och 3.

Jag ska undersöka vattenkvaliteten hos oss (koka i en kastrull) för att se när syret börjar frigöras från vattnet, i enlighet med föregående inlägg... :-)

Kan vara att vattnet inte orkar trycka ner i kärlet då. Är där någon luftficka som luften kan ställa sig i innan kulventilen? Är säkert ingen fara lufta ur de nu i några dagar sen är säkert det mesta borta, är trotts allt ganska många liter vatten som frigörs syre i :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #26 skrivet: 04 oktober 2018, 08:56:02 »
Kan vara att vattnet inte orkar trycka ner i kärlet då. Är där någon luftficka som luften kan ställa sig i innan kulventilen? Är säkert ingen fara lufta ur de nu i några dagar sen är säkert det mesta borta, är trotts allt ganska många liter vatten som frigörs syre i :)
Sant. Verkar funka bra nu efter senaste luftningen, eldade förrigår kväll och i morse var radiatorerna fortfarande ljumna och tankarna var ungefär jämnvarma == skönt! :-)

Här kommer några bilder från byggets gång, som utlovat! :-)

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #27 skrivet: 04 oktober 2018, 08:58:35 »
...och några bilder på arbetet med att koppla in pannan... :-)

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
SV: Hur skarva blårör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?
« Svar #28 skrivet: 04 oktober 2018, 08:59:39 »
...och isoleringen av tank #2 och 3. Inte direkt estetiskt tilltalande, men fyller sitt syfte! :-)

Det som återstår nu är att:
- Installera shuntstyrningsautomatiken (kör i "högtempläge" just nu) :-)
- Koppla in matningen av tappvarmvattnet till huset
- Reservläge: Installera en elektrisk VVB på 100l i serie med varmvattenslingan i tank #1 (så man slipper brassa på med den stora elpatronen om man vill ha lite tappvarmvatten och inte har kunnat/orkat elda än)
- Koppla in elpatronen till tank #1 (ska ha detta för "nödläge")
- Isolera samtliga rör i pannrummet
« Senast ändrad: 04 oktober 2018, 09:09:45 av aroncbds »

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Jävlar vilket projekt! Ser riktigt fint ut, en annan sak jag la märke till är planeringen av gängade skarvar är ju inte alls många unionskoppl. Snyggt tummenupp
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!