Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm Pressostat högtryck  (läst 40592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Weder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Genarp/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2009, 11:05:31 »
Tempen här har ökat till 2+ enligt "Ute VP" och nu står laddpumpen i läge från. Jag prövade sätta i gång kranen och tömma ut varm vatten... så kollade jag samtidigt under aktuell driftinfo och trodde då att systemet skulle dra igång men det ända som hände var att eleffekt uttaget ökade från 1.5 till 6.0 och sen efter ca 1 min så löste den ut för "pressostat högtryck"
Värmer huset med CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3. Bostadsyta uppvärmd ca 140kvm. Braskamin som värmer en hel del med

Utloggad Weder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Genarp/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2009, 11:12:56 »
NU snurrar fläkten på ute delen men kollar man i det lilla "synglaset" på ute delen så ser det ut som det kokar idet... fullt med bubblor m.m Sc:,h Skall det se ut så ???
Värmer huset med CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3. Bostadsyta uppvärmd ca 140kvm. Braskamin som värmer en hel del med

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2009, 11:16:04 »
Det ska bli klart när pumpen varit igång några minuter.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Weder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Genarp/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2009, 12:09:56 »
Kan man kolla på något sätt om man har luft i systemet eller om kondensatorn är igensatt Sc:,h
Värmer huset med CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3. Bostadsyta uppvärmd ca 140kvm. Braskamin som värmer en hel del med

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2009, 18:55:22 »
Hej

Kollade laddpumpen nu i eftermiddag när tempen sakta dalade.

Laddpumpen stannar när kompressorn stannar, vid +2º eller varmare ute.

Vid +1º eller kallare fortsätter laddpumpen att gå, när kompressorn stannar.

Det är tydligen så det ska vara enligt CTC.

Jag har tydligen inte haft glasen på, när jag kollade förut.

Sorry //Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #20 skrivet: 23 februari 2009, 20:46:11 »
Hej Weder !

när får du hp-fel ?
misstänker att det är fyrvägsventilen som spökar när den ska avfrosta (fläkten stannar men kompressorn går). eller kommer felet under en pågående körning.

/Tracker

Utloggad Weder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Genarp/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #21 skrivet: 24 februari 2009, 09:19:39 »
Hej Weder !

när får du hp-fel ?
misstänker att det är fyrvägsventilen som spökar när den ska avfrosta (fläkten stannar men kompressorn går). eller kommer felet under en pågående körning.

/Tracker

Idag så gick den igång, fläkt, kompressor & laddpump var till och man hörde att den börja gå ... men laddpumpen snurrar inte fast det står att den är till så efter ca 30 sec så löste den ut igen ??? Det konstiga är att jag kan tvångsköra laddpumpen från service menyn och då snurrar den men den går inte automatiskt när det skall Sc:,h
Idag var det -1 ute så då borde laddpumpen snurra hela tiden och det står till i aktuell driftinfo men samma sak ... den snurrar inte.. bara vid tvångskörning..
Är inte världens bästa på att förklara men detta är ungefär vad som händer varje gång den skall köra igång!!

Mvh

Mattias
Värmer huset med CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3. Bostadsyta uppvärmd ca 140kvm. Braskamin som värmer en hel del med

Utloggad Weder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Genarp/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #22 skrivet: 25 februari 2009, 18:35:58 »
Felet åtgärdat nu går allting igen, det var laddpumpen som var sönder
Värmer huset med CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3. Bostadsyta uppvärmd ca 140kvm. Braskamin som värmer en hel del med

MickePÖ

  • Gäst
MickePÖ
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #23 skrivet: 14 januari 2013, 20:59:42 »
Min Eco Air larmade också för högtryck pressostat. I mitt fall hade temperatursensorn på värmepumpen gått sönder så att den visade nästan 5grader även fast det var minusgrader. Detta gjorde att laddpumpen inte gick när det var minusgrader ute och följden blev att vattnet frös i rören till värmepumpen.

Andreas Andersson

  • Gäst
Andreas Andersson
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2017, 12:47:37 »
Hejsan Gott folk! Har en CTC 107 utedel, samt en "Ecoel" innedel. installerades slutet av 08/början 09. Jag har haft lite krux med den. I Början var det bara pressostat lÃ¥gtryck som dök upp lite dÃ¥ och dÃ¥, samtidigt som mitt exp kärl tömde sig själv. Misstänkte läcka i raddsystemet. Men nej. Inget. efter mÃ¥nga om o män sÃ¥ har jag däremot konstaterat att det är avtappningen till armaturen pÃ¥ exp kärl som strula. Ska bytas inom kort när "min" rörläggare har tid. Dock prata jag med en bekant som jobbar med kyla. Han erbjöd sig att komma förbi och titta sÃ¥ att utedelen hade rätt mängd kylmedia osv . Inga konstigheter. Hit och koppla pÃ¥ sin handenhet. Konstaterade att det saknas pyttelite sÃ¥ det fyllde han pÃ¥ (tror vi snacka 40-50g eller dyl) det när allt redan var pÃ¥kopplat. Iaf. DÃ¥ började den larma för pressostat högtryck ist. Han kom tillbaka och tömde ut sÃ¥ vi lÃ¥g pÃ¥ samma värde igen. Blev ändÃ¥ inte bra. Lampan tändes direkt igen. Byglade dÃ¥ pressostat högtryck. dÃ¥ försvann den. Han sa att han skulle försöka fÃ¥ tag i en ny pressostat till idag eller imorgon. Men imorse när jag vakna gick jag för att kolla sÃ¥ att allt funka som det skulle . DÃ¥ hade den larmat för "motorskydd kompressor" .Tryckte bort larmet, gick o kolla 10-20 min senare och alla värden verkar vara som dem ska. Kan detta vara ett tecken pÃ¥ en dyrare renovering av systemet eller är det felkoder som ger styrkortet spökkoder dÃ¥ den inte hittar rätt felkod ?  Samt inom branschen jag jobbar i sÃ¥ brukar vi ha "ersättningsdelar" dvs att man kör pÃ¥ samma styr men med nya moderna motorer tex (ventilationsbranschen) Finns möjligheten att bara byta utedel eller mÃ¥ste man byta allt allt allt? 

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #25 skrivet: 17 februari 2017, 20:53:43 »
Är det Ecoel V3 kan man ansluta 400-serien av värmepumpar med en CTC Converter (ca 1700:-). De nya maskinerna kommunicerar med modbus, och convertern konverterar mellan gamla signaltypen och modbus.

allroadrolle har nyligen bytt till 400-serie värmepump ansluten till Ecoel.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #26 skrivet: 24 februari 2017, 13:15:09 »
en gammal tråd.
Andreas Andersson. går laddpumpen normalt.
efter uppstart kan det skumma i synglaset en stund. är normalt.
lågtryckstoppet kan vara att fläkten går för sakta. det sitter en kondensator antingen inbyggd i fläkten eller separat fristående, de kan tappa sin funktion. har ett påstämplat faradvärde som är ganska känsligt.
eller isbelagd förångare.
« Senast ändrad: 25 februari 2017, 11:37:31 av lödläckan »

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Larm Pressostat högtryck
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2017, 01:43:24 »
förmodligen är din expansionsventil kass, dne släpper inte igenom köldmediet och då blir det för högt tryck på högtryckssidan.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 225
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!