Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass  (läst 151056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #360 skrivet: 31 december 2017, 08:41:15 »
Du får ursäkta 25FOCUS, men jag minns inte "din anläggning" men har för mig att du körde med fast kondensering?
Då förlorar man möjlig besparing, jag idiotförklarar ingen, men jag försöker lägga fram beräkningar och fakta som stödjer mina påståenden.
Om du är OK med att köra din anläggning på ett sätt som inte är optimalt så är jag också OK med det, men problemet kommer när du börjar rekommendera andra, nya värmepumpsköpare, - en systemlösning som är direkt olämplig att rekommendera.
Du får helt enkelt acceptera att jag ser det som mitt ansvar att varna andra för den typen av råd.

När det gäller mina problem med poolstyrningen är det självklart inte så att det är något tekniskt problem att lösa pooluppvärmningen, men jag vill helst slippa bygga om all rördragning runt poolvärmeväxlaren för att det är VÄLDIGT trångt där.

När det gåller olika tanklösningar så vet jag rätt bra, helt baserat på teori vilken besparing som är möjlig, men det skulle vara väldigt intressant, och tror jag, bra för alla som läser dessa trådar där det grälas om tankens förträfflighet - om man svart på vitt kunde bevisa vilka effekter tanken har, och sedan klargöra vilken potential en tank har i vart fall i en anläggning som är väl dokumenterad.
Min plan är alltså att koppla tanken så att man kan:
1. Köra förbi den helt.
2. Köra med enbart bypass (Alltså förbi tanken men med separerade flöden i interna och externa kretsen)
3. Köra UTAN tank och bypass och med enbart den i värmepumpen inbyggda cirkpumpen i drift
4. Med tanken kopplad som volymtank
5. Med tanken kopplad som arbetstank
6. Med tanken kopplad som arbetstank med knäppfunktion

När man kört och analyserat mätdata från alla dessa olika systemlösningar så kan man med bevis lägga fram siffror på den potentiella besparingen som tanken erbjuder, i vart fall i en anläggning.
Sen vet jag att det finns de som har andra förhållanden, där en tank är jättebra, eller mer eller mindre nödvändig för att värmepumpen skall hålla mer än några få år, t.ex. hos de som absolut vill ha underhållsvärme i några få kvadratmeter golvvärme även sommartid.

Om du fortsätter med personangrepp så kommer jag att bannlysa dig igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #361 skrivet: 31 december 2017, 09:03:17 »
"Inte mycket" = några få procent.
I en vanlig villa kanske det går 5000 kWh till värme och varmvatten med en modern värmepump installerad.
Kan man spara några procent ytterligare så är det inte mycket, vi talar hundralappar/år.
Nja, här gÃ¥r det 24% mindre  tummenupp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #362 skrivet: 31 december 2017, 09:04:55 »
Gör tanken att det går 24% mindre än om du kör utan tank, eller vad menar du?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #363 skrivet: 31 december 2017, 09:41:25 »
Det skulle även jag vilja veta  Sc:,h. Husets energiförbrukning tar ju inte hänsyn till om det sitter en tank eller inte. Där man kan spar LITE är just att man ev kan hÃ¥lla sig närmare börvärdet om man har pump som levererar mer än vad avspeglingsytorna kan göra av med. MEN i en del hus (som till exempel mitt) skulle en tank inte tillföra nÃ¥got dÃ¥ jag ligger mycket nära bör även utan tank. ( I alla fall enligt mina kontakter med COCACOLA) och mina egna lekmannamässiga "funderingar och beräkningar".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #364 skrivet: 31 december 2017, 09:53:01 »
Normalt bör det inte sänka cop så mycket om vp går lite onödigt högt över börvärde eftersom den då troligtvis börjar på en ganska låg nivå. Finns nog massor med hus som inte behöver tank men det finns massor med hus som också behöver tank där vp är installerad utan tank med kanske inte usel drift men långt ifrån optimal drift och komfort. Men även den vp spar massor med slantar och en tank där gör nog egentligen inte så stor skillnad på drift kostnaden möjligen livslängden och komforten i huset och den som bor i huset är säkert nöjd ändå och att det brusar lite från rad kopplen är ju nått som det blir med vp ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #365 skrivet: 31 december 2017, 10:00:17 »
Nja, här gÃ¥r det 24% mindre  tummenupp
Ingen tank och inga termostater. 24% mindre än 5000kWh till värme och vv i ett "modernt" hus och "halvmodernt" garage. 22,3 grader i huset (20 i sovrummen) och 17 grader i garaget
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #366 skrivet: 31 december 2017, 13:44:37 »
Ja, ni har lägre total elförbrukning än vad min värmepump förbrukar varje Ã¥r.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #367 skrivet: 31 december 2017, 16:42:53 »
Den börjar bli lite spretig den här tråden..

 I mitt fall sÃ¥ sÃ¥g jag det som nödvändigt med tank dÃ¥ jag ska värma källare och badrumsgolv även sommartid.

Och det verkar som det väntar en spännande tid dÃ¥ Nibe 1255'an (12kw) stÃ¥r i garaget i väntan pÃ¥ inkoppling...  :-X

Min tank (UKV-100)  blev väldigt billig dÃ¥ jag installerade den själv.
Köptes i ett paket med 75m gv-slang, tvÃ¥ stora fördelarskÃ¥p och en gv-fördelare för 4 slingor, alltsammans för totalt 4,000:-  :)  tummenupp

 Blir det pannkaka av invertern sÃ¥ vetetusan om det inte är bättre med en 10kw bvp och spetsa med el...
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #368 skrivet: 01 januari 2018, 13:36:18 »
Antar att tanken är på 100 liter? Det känns lite litet kopplat som arbetstank?

Vad är du "orolig" för ang invertern?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #369 skrivet: 01 januari 2018, 19:57:14 »
Har inte hängt med i allt om 1255'an, men det skrivs ju en del om att dom går sisådär med arbetstank.

Systemet kommer i svängning på någe vis.


Ang storleken så är mitt system på 240 liter utan tank.
Ungefär hälften kopplas bort över sommaren, så med ukv-100 så har jag ändå 240 liter och väldigt litet värmebehov.

Källaren håller 16 grader helt utan uppvärmning.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #370 skrivet: 08 september 2018, 08:03:48 »
Har satt min volymtank pÃ¥ returen (pga vedsystemet). Behövde inte flytta nÃ¥gra givare, gÃ¥ngtiderna är lÃ¥nga, starterna fÃ¥ och  :dt: bra.

Av en händelse satt där vv-slinga i tanken så nu förvärms tappvatten av rad.returen. Ger bra tappvolumer.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad EmanuelH

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #371 skrivet: 25 september 2018, 14:49:43 »
Är det någon som kör en Daikin bergvermepump mot en arbetstank?

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #372 skrivet: 25 oktober 2018, 09:02:04 »
Är det någon som kör en Daikin bergvermepump mot en arbetstank?

Undrar jag också

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #373 skrivet: 25 oktober 2018, 09:47:37 »
Hej,
har en acktank dockad till en Daikin bergvärmepump. Det fungerar sådär, om jag inte haft tanken sedan tidigare hade jag nog struntat i den. Min tank har förvärmningsslinga av varmvatten, det är tillsammans med aktiva termostater är väl den största fördelen. Tyvärr så kan man inte få hjälp av kundsupporten med inställningar så det är ett testande och följande av värmepumpsforum som är gäller. Det finns många kunniga här på forumet men Daikin är inte så många som har. Idag skulle jag köpt en Nibe pga av support och erfarenhet som finns här på forumet.

Picabo
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #374 skrivet: 06 november 2018, 13:24:27 »
Din värmepump borde fungera bättre med arbetstank.

Vad anser du inte fungerar bra, när värmepumpen är ansluten till tanken?

Har du fyra separata anslutningar till tanken, eller är någon tankanslutning kopplad till flera anslutande rör?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 624
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!