Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoel V3 VP V3 111 ny beg anläggning har snurrat en vecka tips önskas om gÃ¥ngtid  (läst 1187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
En vecka har gått sedan vi installerade den nygamla EcoelV3 mot monstret V3 111 och att vi även bytte en del raddar mit TP33or komer här en veckodagbok.

Direkt efter nystart märktes en otrolig skillnad i värmeflödet i hela huset, jag tror det tog max 3.4tim innan allt var uppe i drifttemp.
I början kördes endast mot utetemp kurva 50 justering 5 vilket verkade räcka -7 var det kallaste den veckan och patron endast snuddade till att gå igång.
Kan tilläggas att jag sänkt kurvan från 66 vid -15 vilket bara det är nobelpris på.
Jag har tittat en del på starter och de ligger mellan 35-45st/24tim vilket är ok men i överkant tycker jag, jag tror det beror på att 111an har effekt så det blir över och att vattenmängden inte är så stor i pannan/systemet som gör detta.
Jag har höjt diffen till 7gr så får vi se vad som händer.
Skall tillägga att jag köpt och hängt upp en UKV100 bredvid för just denna anledning jag har även talat med CTC som sa att jag skulle testa utan men om så behövdes installera UKV på returen till VP för att få mer gångtid och värmelagring i systemet.
Vad tror ni finns det andra sätt att lösa detta eller bara öka vattenmängden?!
Jag har en värmestamm som går ner till källaren som jag funderat på att sätta UKV på för att spara plats i pannrum, frågan är bara om det ger någon förändring det är ju liksom på fel sida i systemet på Ecoel?!

Kom med tips och trix ni som önskar.
Trevlig helg!

Utloggad S. Eklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har också "för stor" värmepump till vårt lilla hus och med risk för att bli idiotförklarad kan jag dela med mig av hur vi gör för att få ner antal starter och upp gångtid. Kort sagt kör vi värmepumpen upp till en fast temperatur i nedre tanken, ned till en viss utetemperatur, c:a -5 då jag ställer om till fabriksinställning, för att VP verkligen inte ska gå till högre temperatur än nödvändigt. Tricket för att VP inte ska jobba så mycket i onödan ner till -5 är att ställa ner VP-max - vi kör 47 grader upp till c:a +7 då vi höjer till 52 vilket räcker för hela sommaren. Vi behöver inte varmare tappvatten än det ger.

På det här viset blir gångtiderna utjämnade över utetemperatur, samtidigt som tappvattnet blir tillräckligt varmt utan elpatron. Exempelvis vid +5 går pumpen från framledningstemperaturen 34-35 upp till 47 och får då gå ett tag, men det är ändå inte speciellt jobbigt för den (ca 85 grader hetgas som mest). Vid 0 går den från c:a 40 grader och då ligger vi i praktiken på den diff som brukar förespråkas, dvs 7. Vid -5 är diffen neråt 5 grader, men då är det så tufft för den att den ändå får gå länge. Det här är ju inte alls som systemet är tänkt att fungera, men samtidigt skvallrar elförbrukningen om att det inte kan vara helt galet. Det vi förlorar i sämre COP kanske vi tar igen något av genom att vi kan köra utan elpatron ner mot -15 pga den kraftiga VP. Man skulle nog kunna optimera det vidare för att spara ström och kompressor genom att sänka VP-max något kring 0 grader (lägre än det måste vi höja igen för att inte hamna efter pga startfördröjning), men man orkar ju inte ändra i servicemenyn hela tiden.
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 107 v3
Egen/efterinstallation av EcoAir augusti 2014.
Enplanshus med betongbjälklag och krypgrund, stomme av Siporex.
100 m2 boyta, 100 mm vindsisolering. 50 mm i golv.
Elförbrukning värme + hushåll år 1: 6300 kWh

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset tummenupp, dock ger det lite pill att göra när man ska ställal om mellan lägena vilket jag är trött på, jag tänkte få till ett så bra läge från start som möjligt så det blir nog att öka volymen med UKV och byta fler raddar. Vi kommer även bygga ut huste med 38kvm golvvärme så nog kommer 111an få gå :)

//Rolle

Utloggad S. Eklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Större volym är såklart en ännu bättre lösning!
CTC EcoEl 1550 + EcoAir 107 v3
Egen/efterinstallation av EcoAir augusti 2014.
Enplanshus med betongbjälklag och krypgrund, stomme av Siporex.
100 m2 boyta, 100 mm vindsisolering. 50 mm i golv.
Elförbrukning värme + hushåll år 1: 6300 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!