Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldning.  (läst 1794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

marcopolo

  • Gäst
marcopolo
Vedeldning.
« skrivet: 18 december 2005, 17:53:19 »
Hej

Har nydligen installerat Ecoair 107 med ecologic med shunt alldeles nydligen, har dock två funderingar som det kanske finns någon som har en lösning på.
1: Vid vedeldning så skall tydligen pumpen och shunten stänga ner när framledningen har passerats med 5 grader under 15 min av angiven max framlednings temp.
Det vill säga att jag har ställt in den på 45 grader och den borde då rimligtvis stänga på 50 grader, men det sker först vid 55 alltså 10 grader över.
Under tiden då tempen är påväg upp till 55 så larmar ecologic "hög retur" står det i displayen och då jag har golvvärme så blir det lite varmt om fötterna.
2: Min inne givare kan ibland visa inne temperatur på 0.0 grader med en konstant blinkande lysdiod och larm på ecologic "rumsgivare"  fast jag  i verkligheten hadde  17 grader på morgonen, detta resulterade i att pumpen inte startade. Fick bryta strömmen till Ecologicen och då rättade det hela till sig och pumpen startade igång värmeproduktionen. Hoppas att det kanske finns någon som har nogot klokt att säga om detta.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedeldning.
« Svar #1 skrivet: 18 december 2005, 21:04:09 »
Jag skulle vilja ha lite mer info ang. ditt radiatorsystem innan några tips kan fastställas.... Men rent spontant undrar jag varför du någonsin skulle vilja ha varmare än ca 36 grader på framledningen när du har golvvärme Sc:,h Eller är det som så att du har vanliga väggradiatorer också, i så fall behöver du koppla om dina golvslingor så att de matas via shuntgrupper från hetvattenuttaget på pannan och inte från framledningen. Detta sätt kommer att ge dig behagliga golv och högre temp till väggreadiatorerna om huset så kräver det.

PS. har du inget hetvattenuttag så får du dela upp framledningen i två eller flera slingor. ;)

Problem nummer 2 tyder på att innegivaren är felaktig och bör bytas ut

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad karjoe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: kumla
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vedeldning.
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 22:52:47 »
Vid VP-drift
Om ved eldas: då shuntventilen är fullt öppen och temperaturen ökar i pannan vid
eldningen, kommer radiatorreturens temperatur att öka. Om temperaturen är 5°
högre än radiatorreturbörvärdet i 15 minuter
vet styrningen att vedeldning pågår.
Shuntventilen reglerar då ner utgående temperatur (styr på framledningen) och
värmepumpen stoppas.

Från
Installations- och driftsanvisning
CTC EcoLogic
CTC Ecoair 105, Ecologic actank 500l med Elpatron och ved/olja panna

Utloggad octavia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vedeldning.
« Svar #3 skrivet: 30 december 2005, 08:42:07 »
HÃ¥ller med Karjoe
Har kört med EcoAir+TMV keram UB mot 750lit ack.tank sen feb 2002
Har inget att klaga på
Gott Nytt Ã…R

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!