Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med styrningen av 3 vägs ventilen  (läst 1268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronny Hellman

  • Gäst
Ronny Hellman
Problem med styrningen av 3 vägs ventilen
« skrivet: 11 januari 2019, 18:39:29 »
Hej,
Jag har en värmepump:
Värmepump: Thermia EKO 155 Jordvärme
Installerad 2001-11-30.
---------------------------
Dimensionsdata:
Markyta:   1030 kvm.
Centrumsavstånd: 2,4 m.
Läggningsdjup:  1 m.
Slanglängd:  450 m.
----------------------------

Jag har problem med styrningen till 3 vägsventilen, själva ventilen fungerar utan problem.
Har haft isönder den ett flrtal gånger och fått den att fungera varje gång, första gången för 10 år sen.
Men nu börjar den bli lite för sliten, fungerar men inte riktigt, måste kontrollera den varje dag.
Är det någon som vet om man kan köpa enbart själva styrningen, själva 3 vägsventilen fungerar utan problem, lätt att trycka ner och den fjädrar tillbaka utan problem.
Vore tacksam för svar, även en begagnad skulle kanske kunna fungera om någon har en sådan liggande.

Med Vänliga Hälsningar
Ronny

Ronny Hellman

  • Gäst
Ronny Hellman
SV: Problem med styrningen av 3 vägs ventilen
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2019, 22:22:30 »
Hej,
Med trevägsventil menar jag växelventilen som växlar mellan värmen i huset och varmvattnet.
Har fått den att fungera igen, denna gång var det reläet på elektronikkortet, löddningarna hade släpppt, så jag löddade om den. Men tror det är dags att skaffa en ny, vet bara inte var man kan köpa en.

Med Vänliga Hälsningar
Ronny

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med styrningen av 3 vägs ventilen
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2019, 22:54:43 »
Tror att du kan köpa vilken som med rätt rördimension.
Den här modellen tror jag är rätt bra:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.23.c.4_lk-vaxelventil-525.pdf

Bara styrningen till befintlig ventil får du nog fråga nån Thermia-återförsäljare om:
http://www.thermia.se/hitta-aterforsaljare/
« Senast ändrad: 13 januari 2019, 22:58:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!