Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köp av bergvärme  (läst 6687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #30 skrivet: 07 maj 2019, 12:01:20 »
Fick en bild på en 5 år gammal installation i Stockholm

SPF betyder seasonal performance factor.   
8 kW. 300 l uvl
180 m borrning
160 m2
2 plan  maskinen är gott och väl full effekt.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #31 skrivet: 07 maj 2019, 12:07:06 »
Thermia installation  frÃ¥n 2011 denna är lÃ¥ngt mer än full effekt och gÃ¥r runt  och enda elen som man ser är lite vid starten innan KB kopplades in samt legionella.  Den här maskinen startar inte mÃ¥nga ggr om dagen .  Trots att den är väldigt stor för huset  ;)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #32 skrivet: 07 maj 2019, 16:09:22 »

Lyssna pÃ¥ DonPablo    han servar dessa grejer och ser problemen som finns . :)

Generellt så ser jag inte att DonPablo och hans information rackar ner på Inverters generellt. Snarare ett fabrikats invertrar som faljerar.

Du använder detta som ett argument generellt mot invertrar.

Även jag anser att fakta överskuggas i ditt fall av åsikter.
/D

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #33 skrivet: 07 maj 2019, 16:49:03 »
Och ändÃ¥ presenterar du aldrig nÃ¥gra faktiska siffror som kan motbevisa mig.   Jag kan inte göra mer än att visa siffror frÃ¥n faktiska installationer.

Om ni väljer att misstro så är det ju upp till er.

Daikin ligger i Danderyd.   Jag kan komma upp pÃ¥ kontoret pÃ¥ mÃ¥ndag och hämta dig sÃ¥ fÃ¥r du Ã¥ka med till en anläggning jag har i Danderyd sÃ¥ fÃ¥r du se hur fint den gÃ¥r . Jag har tyvärr inget kort pÃ¥ den. 

Jag kan då bevisa för dig hur tight och fint förångningen ligger mot KB och hur fint COP vi får med 3K i ÖH

Vad har ni för värden på överhettningen i era maskiner ? För det är viktigt att man med R410A inte har högre tryckgasöverhettning än 70% av kondenseringstemperaturen
Denna temperatur påverkas av överhettningen på suggasen.

Viessmann 300,333,343 G hade när de var on off  3K i överhettning och funkade fint.  Tyvärr har deras LVVP inverter och där pendlar överhettningen mellan 5 och 9 vad jag sett och följaktligen sÃ¥ blir hetgasen väldigt mkt högre och man passerar de 70 % i tryckgasöverhettning.

För att du inte skall känna att du lämnar ut nÃ¥gra hemligheter sÃ¥ har Thermia inverter 5-7 i ÖH  deras Diplomat med termisk exp har 4 ( borde inte elektronisk kunna reglera bättre än simpel termisk? )  sÃ¥ nu har du fÃ¥tt lite andra hemligheter att ta med dig  :)

När vi varit och tittat pÃ¥ min anläggning och du kryper till korset , dÃ¥ fÃ¥r du bjuda mig pÃ¥ Bromma Kebab  tummenupp

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #34 skrivet: 07 maj 2019, 20:14:07 »
Luka 3, hur skulle du lösa följande bekymmer/krav med en on/off?
Maskinen skall tryckas in i en tvättstuga, mao det finns inte rum för en tank.
Och pga öppen spis är termostater ett måste.

Kan ju fylla på med kort borra, så att det finns frysrisk.
Eller möjlighet att köra på elverk, utan att det är i barsebäck-storlek.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #35 skrivet: 07 maj 2019, 20:36:45 »
Jag skulle montera en inverter maskin så.jag kunde nyttja köldbärarmoneteringen för att säkra hålet .

Sedan skulle jag välja en inverter med den storleken som radiatorsystemets flöde kan ta emot .  Jag skulle sedan bygga ett litet koppel för att säkerställa att vid lÃ¥ga effekter sÃ¥ finns ändÃ¥ säkerställt , beräknat flöde till varje radiator . :)

Varje projekt har sin unika värmelösning  ::)

Du kanske trodde att jag enbart monterar värmepumpar med tank?  Av totalt 1100 lite drygt monterade maskiner är nog 1000 av dem utan tank.

Jag bestämmer inte vad kunder vill ha, jag resonerar fram och rekommenderar utefter kundens önskemål såklart .

Hur brukar du göra ?  Sätter du in en inverter 3-12 i varje hus och skapar perfekt symbios överallt ?
« Senast ändrad: 07 maj 2019, 20:45:33 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #36 skrivet: 08 maj 2019, 07:35:54 »
När du debatterar så låter det som att alla installationer är med tank, det är ju därför du kan försvara on/off som ett bättre alternativ.
En on/off jackapå som du installerar i 90% av fallen lär inte ha lika bra SCOP som en inverter.
Lägg dessutom till att många anläggningsägare kör med termostater så vet vi att deltaT och COP påverkas negativt av det (För låga flöden, stort deltaT, stor överpendling av temperatur, många start och stopp, och stort slitage på kompressorn).
Som jag ser det är enda möjligheten att få till ett system med hög SCOP med on/off att just montera en tank och en extern cirkpump, vilket gör att priset och utrymmeskravet drar iväg, och man förlorar 90% av kunderna p.g.a. det.

Vi kan dessutom lägga till det faktum att en sådan anläggning kräver en kompetent installatör och tekniker för att det skall bli korrekt injusterat för optimal funktion.
Mycket av de sakerna löser regleringen i en inverter automatiskt, effekt, flöde och deltaT styrs automatiskt helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #37 skrivet: 08 maj 2019, 09:03:01 »
Fast dina antaganden är direkt felaktiga.  Du tror alltsÃ¥ att ingen som inte har inverter eller tank kan ha ett vänta scop  ???

Det kräver inte en duktigare installatör för att montera in en tank.  Det är samma rör, rakt in i tanken och ut till huset,  om installatören inte kan montera en extra cirkpump  help

När en tank sedan sitter i huset sÃ¥ är allting mkt enklare, tex sÃ¥ frÃ¥gar oftast kunden denna frÃ¥ga  - gÃ¥r min maskin bra ?

De flesta installatören av inverters fÃ¥r ju svara  - jag har inte aning , men KB cp gÃ¥r pÃ¥ 17 % och kompressorn med 46,5 hz och VB cp med 32 %   DT pÃ¥ KB är 1 och pÃ¥ VB är det 3.

Hur är det enklare än att   DT pÃ¥ KB är 3  tummenupp  DT pÃ¥ VB är 7  tummenupp

Inverters är mkt mer avancerade och då förstår färre hur det funkar.

Sedan sÃ¥ här mÃ¥nga en övertro pÃ¥ tekniken,  inverters tänker bara pÃ¥ sig själv, de vet inte och bryr sig inte om värmesystemet.   Alla deltan som styrs är ju bara i maskinen. Det gör att ibland är det för lite flöde och ibland för mkt ute i huset.
Det händer aldrig med en tank  ;)

Priset    ja en Thermia Diplomat 8 med tank och cp  kostar nästan pÃ¥ öret samma som en Thermia Inverter 3-12 sÃ¥   hur mkt dyrare kan det bli  dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #38 skrivet: 08 maj 2019, 09:10:20 »
De flesta installatörer säljer inte tanklösningen lika billigt som du gör, du är inte representativ.
Jag vill hävda att det fördyrar det hela med ca 30 000 i normalfallet om man tar betalt för arbetstid och material med sedvanliga påslag.

Det finns otaliga bevis/tester som visar att invertrarna är lika effektiva eller effektivare än on/off - dessa tester är utförda under optimala förhållanden för en on/off-värmepump.
Inverterns optimala drift är under dellast, inte under de förutsättningar som råder när testerna görs.

Visst, det finns mer som kan krångla, och de kostar mer, och on/off kan vara lika bra i vissa fall - sen är det upp till köparen att avgöra om man vill köpa en ny Volvo 240 eller en ny Volvo S90 för samma pengar.
Det är inte konstigare än så, och det är den självklara orsaken till att invertrarna vinner mark.
Invertrarna kan säkert bli bättre, och det lär de bli också.

Nibe är i ett läge nu då de borde ge 10 eller 15 års garanti på sin inverter, annars riskerar de börja tappa kunder till konkurrenterna.
« Senast ändrad: 08 maj 2019, 09:13:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #39 skrivet: 08 maj 2019, 09:39:20 »
Om installatören köper UKV och Yonos Pico pÃ¥ Dahl och lägger pÃ¥ 25 % pÃ¥ grejerna sÃ¥ blir det 10800 ink moms till kunden    20000 blir ju 40 timmar och sÃ¥ mkt längre tar det väl inte att montera in en tank  :o

Ni i PiteÃ¥ verkar inte vara representativa för resten av landet dÃ¥ er prissättning verkar vara helt Ã¥t skogen .  Du har inte lite jobb  Ã¥t mig ?  Med era priser sÃ¥ kan jag lägga pÃ¥ 20 % pÃ¥ vad jag vill ha och ändÃ¥ ge dig en 10 lax per installation  i hittelön  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: köp av bergvärme
« Svar #40 skrivet: 08 maj 2019, 09:47:08 »
Runt 30 000 kr är väl ett lågt påslag på priset av en värmepump inkl installation?
30 000 kr för en tank, en pump samt xx timmars installation känns väl rimligt med tanke på att det i normalfallet är ungefär lika mycket jobb att installera de prylarna som en värmepump?
Så tror jag i alla fall att de flesta installatörer räknar, men jag förstår om du som brinner för tanklösningen accepterar enbart kostnadstäckning för att "få göra ett bra jobb", det är stort av dig, men jag tror inte att du är representativ.
OCH, inte ens dina låga påslag gör att du får sälja särskilt många anläggningar enligt din önskade specifikation, det vet både du och jag.
De flesta firmorna vill nog ha minst 1000 kr/timme + moms för arbete inklusive påslaget på varorna.
Om de tar mindre än så blir det snabbt konkurs, eller att man får börja om att jobba som anställd åt någon som kan ta tillräckligt bra betalt.

För ett par veckor sedan hörde jag i alla fall en installatör som sa att han skulle ha minst 30 000 kr netto i "vinst" för att ta på sig en bergvärmeanläggning, det blir minst 1000 kr/timme. Och då tyckte han ändå att det var prispressat.
Vinst kan räknas på många olika sätt, men det ger i alla fall en indikation på vad det kan kosta.
« Senast ändrad: 08 maj 2019, 09:50:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #41 skrivet: 08 maj 2019, 10:23:47 »
Du blandar äpplen och päron. Jag säger sÃ¥ här.  Om du skall köpa en inverter installation för 140000 sÃ¥ kan man om man vill välja on off med tank och CP och samma hÃ¥l för samma pris.

Invertern är ungefär de 10000 dyrare som tank o pump kostar.    Finns även billigare tankar o pumpar .


Jag mÃ¥ste flytta till Norrland.    30000 i vinst pÃ¥ en maskin är Lååångt i frÃ¥n vad man fÃ¥r här nere.  Men det kanske blir sÃ¥ för här är det mÃ¥nga installatörer som slÃ¥ss om jobben

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: köp av bergvärme
« Svar #42 skrivet: 08 maj 2019, 11:01:00 »
Luka 3, får man fråga i vilken ort du håller till?
Du verkar vara en kunnig installatör som verkligen bryr sig om sitt jobb, tar ansvar och har yrkesstolthet.

Min installation är nu 13 Ã¥r och det är ju bra att vara förberedd  ;)
Jag har haft tur, allt har fungerat perfekt, bortsett från att jag har ett kraftigt dunkande i vattenrören när jag tappar varmvatten.
Det startade samma dag som VP installerades.

Jag påpekade detta för installatören, men han bara skakade på sig och bedyrade att han inte gjort något fel.
Han vägrade konsekvent att ens komma och lyssna.
Det går inte ens att komma i telefonkontakt med honom, försökte minst 50 ggr.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köp av bergvärme
« Svar #43 skrivet: 08 maj 2019, 11:15:31 »
SÃ¥klart du fÃ¥r frÃ¥ga det  :)  Jag hÃ¥ller till i Sverige  ;)  Men jag bor i Skövde och är dÃ¥ verksam där samt hela västragötaland och mkt i Stockholm där jag jobbat sedan 2001.  😊
 TrÃ¥kigt med din situation  :'( 

Dunkar det hela tiden eller bara när du stänger av blandaren ?



Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: köp av bergvärme
« Svar #44 skrivet: 08 maj 2019, 11:52:26 »
Ok, jag förstår. Jag bor i Storfors, så det blir väl lite utanför din "gräns"?
Men jag kommer nog att ställa frågan, när den dagen kommer, så får vi väl se?

Det dunkar så fort jag öppnar någon varmvattenkran och fortsätter så länge den är öppen.
Fortare och kraftigare ju mer jag spolar. Slutar när jag stänger.
Ibland i angränsande rum kan det låta riktigt skrämmande, som om något skulle/borde brista.
Mixar man med kallvatten minskar problemet lite, men sällan helt.
« Senast ändrad: 08 maj 2019, 12:04:46 av EvertL »
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 618
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!