Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...  (läst 7217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #15 skrivet: 30 oktober 2005, 21:57:02 »
Och jag tror att priserna kommer att sjunka avsevärt - även på installationen.

Kalkylen på bergvärme är intressant - jag har dock lite svårt för 15-årsinvesteringar.

En intressant del i svaren hittills är frånluftsvärmepump. Men kan nån utveckla om det nåt att tänka på i ett hus från 1930? Trodde det var nyare, täta, välisolerade hus som gällda för flvp. Det som lockar mig är dels en låg investeringskostnad, dels får jag en ny effektiv "elpanna" och dels möjligheten att verkligen få igen nåt av det jag eldar i kakelugnen. Utveckla gärna detta mer vänner!

Avslutningsvis så vill jag påstå att luft/vatten är den lösning som kommer att utvecklas mest inom de närmsta åren. För luft/vatten talar i mitt fall en lägre investeringskostnad och det faktum att jag faktiskt har en fantastisk kakelugn att leda i när värmepumpen lägger av vid -10 eller -15.

Vad säger ni?

Håller med. Priserna kommer att göra ett skutt nedåt på L/V VP grund av flera orsaker, precis på samma sätt som skett med L/L VP de senaste åren.
1. Större serier fördelar utvecklingskostnaden på fler enheter.
2. Direktförsäljning. Bara en tidsfråga innan någon av de stora får ihop en färdig burk som säljs direkt till konsument utan återförsäljare.
3. Ökad  konkurrans. Också en tidsfråga innan produkter från Asien kommer på bred front även på L/V VP.

Alla  hus behöver ventilering. Äldre hus var ofta så otäta att de blev självventilerade. Har du fått en ny fasad på 70 talet är huset säkert tätt, och behöver ventilation för att få ett behagligt inomhusklimat.

Frånlufts VP är oftast en liten VP.  Vanligt med kompressor under 1 kw. Men å andra sidan går VP alltid och under bra förhållanden och det ger bra COP. Ex en typisk VP från känd tillverkare  har en kompressor på 0,7 kw och ger 1,7-2 kw
GÃ¥r VP 6000 timmar drar den 4.200 kwh och ger kanske uppemot 12.000 kwh. en besparing med 8.000 kwh/Ã¥r
En Comfortzone frånluft VP sparar ytterligare med samma princip.

Och har du kakelugn och har inget emot att elda är saken klar.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #16 skrivet: 31 oktober 2005, 09:05:26 »
Det är mycket klokt i vad du sagt.

Den intressantaste utvecklingen är nog om dagens billiga, småskaliga och effektiva R410L/L teknik kunde vidareutvecklas till en L/V teknik. Med bibehållen prisbild och lätthanterlighet.

Vad sägs om en L/V R410 pump på 6-8kW, med utedel utan vattencirkulation och med ett totalpris installerat och klart på kanske 30-40.000 inklusive akumulatortank. Eller en enhet som bara matar radiatorsystem för 25.000kr.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2005, 09:08:52 »
du menar en sÃ¥dan här  8)


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #18 skrivet: 31 oktober 2005, 11:07:47 »
Vad är det för grej?

Och vad kostar den.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #19 skrivet: 31 oktober 2005, 16:49:26 »
Vad är det för grej?

Och vad kostar den.

Tillverkas i Kina.

Se länk http://www.hiseer.cn/english/products_exp.asp?theSort=41_3 för mera bristfälliga uppgifter.

Intressant om jag faktiskt förstÃ¥tt saken rätt.  Sommartid när man kör med kylning inomhus används inte utomhusdelens kondensor för att bli av med värmen, utan till en kondensor i tanken till nytta för tappvatten. M.a.o aircondition sommartid är ej längre enbart en förlust affär.

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #20 skrivet: 12 november 2005, 00:04:43 »
Tilläggsisolering och tätning

Tänk även tanken att tilläggsisolera och täta!

När vi tilläggsisolerade invändigt (5 cm mineralull + gipsskiva) i en gammal butikslokal samt bytte gamla skyltfönster till isolerglas och bytte de gistna ytterdörrarna (ytter- och innerdörr) mot en modern tät dörr samt lade heltäckningsmatta på golvet, så blev det varmt och skönt inne. Temperaturen steg från 18 grader och kallras från väggarna till 22 grader och inget kallras - allt annat lika i huset.

Det lönar sig också att packa fönster! Numera finns det silikonlist som är självhäftande och då går det ganska fort att göra det jobbet.

Beträffande isolerglas så är jag dock litet skeptisk till nyttan: Min erfarenhet är att det är packning och drevning runt karmen vid montering samt packning mellan karm och fönsterbågar som betyder mest om fönstren inte är väldigt stora.

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig - hoppas ni orkar läsa...
« Svar #21 skrivet: 12 november 2005, 08:19:17 »
Man får tacka för inlägg, tips och råd. Låt mig sortera och kommentare lite.

Luft/luft är möjligen ett alternativ i en dellösning - i sådana fall får det bli att värma upp källarvåningen med en sån (som basvärme). Det känns ändå lite fel att satsa på en till luftuppvärmning (förutom kakelugnen) när man har ett vattenburet system. Nej, jag tror inte det blir luft/luft. Det enda som talar för det är en låg investeringskostnad. Om man kastar pengarna i sjön så är det inte hela världen om det handalr om 15-20'. Och jag tror att priserna kommer att sjunka avsevärt - även på installationen.

Kalkylen på  bergvärme är intressant - jag har dock lite svårt för 15-årsinvesteringar. Dessutom är bergvärmebranschen rena rama Klondyke i Stockholm. Jag torde få räkna med minst 140' för ett sånt kalas. Ett problem är dock att det kan bli svårt att komma in med en borrigg på tomten av olika orsaker (trappor, stup, berg).

En intressant del i svaren hittills är frånluftsvärmepump. Men kan nån utveckla om det nåt att tänka på i ett hus från 1930? Trodde det var nyare, täta, välisolerade hus som gällda för flvp. Det som lockar mig är dels en låg investeringskostnad, dels får jag en ny effektiv "elpanna" och dels möjligheten att verkligen få igen nåt av det jag eldar i kakelugnen. Utveckla gärna detta mer vänner!

Avslutningsvis så vill jag påstå att luft/vatten är den lösning som kommer att utvecklas mest inom de närmsta åren. För luft/vatten talar i mitt fall en lägre investeringskostnad och det faktum att jag faktiskt har en fantastisk kakelugn att leda i när värmepumpen lägger av vid -10 eller -15.

Vad säger ni?

Var själv i samma situation med ctc family -98. Har valt en Nibe L/V 2010-8 som kommer att köras med flytande kondensering. Som spetsvärme vid kallare väderlek kommer elpatronen att stötta till. Kommer att komplettera med en varmvattenberedare på 55-100 l.
Är du lite händig och kan lägga rören själv, köpa pump o delar från Rinkabyrör kommer du
undan med 55´+ elinstallation på kanske 8´. Besparing troligen 10-12´/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!