Ok, ang. problemen menade jag bara att man får en miljon arga kommentarer från de sv. tillverkarna när man påpekar en brist..
Ofta hör man: Men kan IVT och NIBE tänka fel, dom är ju så stora?? Ja det kan dom. NIBE kör Bristol och kolvar med flytande kondensering.. IVT har "oförklarliga mjukvarufel" och ändrade till Mitsubishi scroll som dom marknadsför så hårt, men varför händer så många "konstiga" saker med deras luft/vatten, kan det vara fysiken som spökar?? En annan sak: trygghetsförsäkringen, kolla upp den noga och köp den inte om den kostar pengar.
Jag har lärt mig att det är bäst att hålla det mesta för sig själv i denna branschen och köra sitt eget race, man har allt att förlora(framför allt tid och pengar) på att tjata och bråka.
Ang. den fasta kondenseringen är alltid kylgubbskommentaren: "går inte att sälja fast kondensering, alldeles för dyr investering med tank och mellanväxling. Men är det en stor anläggning(kunden har mer pengar) så måste vi ju ha fast kondensering. Detta för att få långa gångtider". Men samma proportionalitet/dimensionering råder för ett litet och ett stort system mellan energimängd/gångtider och vattenflöde. Alltså en direkt motsägelse - hint - kompressorn kostar mycket pengar på en stor anläggning, då är man rädd om att maximera gångtiden...
Parentes 2: alla vägrar köra etylen-glykol på villor pga bökigt och sämre verkningsgrad men vad händer när Gudrun kommer och kylan slår till(ok, man kan köra dräneringspump fast det görs inte etc.). Varför säljs inga splittade luft-vatten längre? Supersäkert system.
Ang. oljan tror jag inte det spelar nån roll vilken storlek du har eftersom du har samma förhållande batteri-gasmängd-oljemängd oavsett storlek, men det är vedertaget(i mina kretsar) att oljehalten förändras vid flytande kondensering och R407c, brukar sluta med att dom får vakuumsuga allt(plockar bort oljestockningarna) och sätter på ny gas för att upprepa proceduren.
På dom komm. kör man alltid 45-50(HELST 45) grader på varma sidan, ca 4-9 på kalla med fan coils/ventilation t.e.x., övervakar oljehalten digitalt(se där vikten av oljan), och med så fast kondensering som möjligt. Ofta körs även R22 och diff på 3-5 grader beroende på flöde. Katastrof att vi förbjöd R22 när resten av världen kör med det och det funkar så mycket bättre utan glide som i R407c. Vad gör 1 kg köldmedia i förhållande till 1 miljon bilar för miljön??
Ok, det var det hela från min sida för ett bra tag, köp en luft/vatten med R134a blir mitt tips. Låga tryck, hög COP över hela året, inga pressostat-problem och lång livslängd på kompressorn(den kommentaren bjuder jag på till dom okända småtillverkare som tänkt rätt!). Senare kanske R410a blir ett alternativ men det dröjer nog ett par år. Undvik CO2!